12 virksomheder indgår samarbejde med 12 designvirksomheder

En samarbejdsordning, som går under navnet Plus, skal rykke på virksomheders evne til at skabe udvikling og innovation. Det skal ske gennem design og designmetoder.

12 danske virksomheder har for nyligt sagt ”ja” til at indgå samarbejde med 12 designvirksomheder. Samarbejderne er kommet i stand i forbindelse med ordningen Plus, som skal fremme innovation og forretningsudvikling.

Hvert partnerskab modtager således 25.000 kroner i støtte fra Markedsmodningsfonden, og samtidig forpligter hver virksomhed sig til at betale 50.000 kroner og stille med de ressourcer, det kræver. Det skriver Dansk Industri på sin hjemmeside.

At det lige netop er design og designvirksomheder, samarbejdet omhandler, skyldes den tese, at design som metode kan rykke virksomhedernes innovation og evne til at udvikle nye forretningsidéer og services.

”Design og designmetoder kan booste virksomheders innovationskraft og –tempo, når det bruges i forretningsudviklingen, f.eks. i form af brugerdrevet udvikling, visuelle værktøjer, eksperimenter og hurtig prototyping”, siger Christian Bason, CEO for Dansk Design Center, som er en af samarbejdspartnerne bag programmet.

De samarbejdende virksomheder
Ifølge Dansk Industri er det en række forskellige virksomheder, som har indgået partnerskabet. Virksomhederne er: Mærsk Olie og Gas, Solar, E-vet/KRUUSE, Zoologisk Have København, MP Pension, CRAMO, Comwell, Thürmer Tools, SKOV, BCHG / CIFF, Elos Medtech Pinol og MEC Switches.

De designvirksomheder, som ovennævnte skal arbejde sammen med, er: Granyon and CPH ID, ImageConsult, 2+1 Idébureau, Is it a Bird, Gramstrup + Co, SkabelonDesign, FUTU, Kontrapunkt, Attention Group, Urgent.Agency, MOEF og Produktdesignerne.dk.

Plus-ordningen har fundet sted én gang tidligere, og det var ganske succesfuldt:

”Det første forløb i ordningen var en bragende succes, og jeg er sikker på, at de nye partnerskaber også vil kaste mange gode forretningsideer af sig. Verden forandrer sig hurtigere og hurtigere, og designmetoderne kan give danske virksomheder en konkurrencefordel. Derfor glæder jeg mig meget til også at se resultaterne af anden runde”, siger Charlotte Rønhof, underdirektør hos Dansk Industri.

Plus-programmet er et program for mindre og mellemstore virksomheder og designbureauer, og samarbejdspartnerne bag tæller, ud over Dansk Design Center og Markedsmodningsfonden, også Design Denmark, Danmarks Tekniske Universitet og Dansk Industri.

Relateret indhold

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

15.04.2024Designbase.dk

Dansk Erhverv kalder på regulering for Temu

12.04.2024Designbase.dk

Nye værktøjer gør ESG-rapportering til en vækstmotor

11.04.2024Designbase.dk

Undgå cyberangreb med ny varslingstjeneste

10.04.2024Designbase.dk

Tag Ansvarlighedstjekket

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023