5 hurtige til Bettina Kross Larsen, Inspiration, Kolding Storcenter

Ordningen ”Grøn Butik” dækker over et landsdækkende netværk af butikker, som arbejder med løbende miljø- og energiforbedring af den daglige drift af butikken. En af de butikker, der har valgt at gøre en frivillig indsats på miljø- og energiområdet, er Inspiration i Kolding Storcenter. designbase har talt med butikschef Bettina Kross Larsen.

Hvad indebærer det at være en såkaldt ”Grøn Butik” for Jer?
Ordningen indebærer, at vi løbende sætter fokus på miljø og energi i forbindelse med butikkens drift og varesortiment. Vi prøver altså at være mere miljøbevidste internt i butikken, men også udadtil. Det tager dog lang tid at lære at tænke hundrede procent miljørigtigt, og vi har stadig lidt vej igen, men vi bestræber os virkelig på at tænke mere over, hvad vi til dagligt gør og bruger af ting i butikken. 

Hvilke indsatsområder har I valgt at fokusere på i forhold til kunden?
Helt konkret har vi valgt at prøve at skære ned i antallet af uddelte plasticposer. Vi ved godt, at vores plasticposer ikke er de mest miljøvenlige, og derfor har vi gjort det til en fast vane at spørge kunderne, om de overhovedet har behov for en pose, når handler hos os. Derudover har vi sat fokus på vores indpakning, hvor vi søger at minimere brugen af både pap, bånd og tape. 

Hvilke indsatsområder har I valgt at fokusere på internt i butikken?
De fleste ændringer er sket internt i butikken. Vi køber blandt andet rengøringsmidler, toiletpapir og køkkenruller fra det miljøvenlige mærke Grøn Linie, og så har vi lavet en aftale med vores leverandører om, at de skal sende os vores fakturaer på mail i stedet for på papir, så vi kan undgå alt det papirspild. Derudover genbruger vi de skilte, der har stået i butikken, som bestillingssedler eller notespapir i stedet for at smide dem ud, og så er vi meget opmærksomme på – og dygtige til – at slukke for computere og lys, når vi går hjem hver dag. Alle disse ting er efterhånden blevet en naturlig del af butikkens drift. 

Hvordan lader I kunderne vide, at I er en del af Grøn Butik-ordningen? 
Vi skilter med, at vi er en ”Grøn Butik” ude i butikken, og så kan interesserede jo også finde listen over Grønne Butikker på Kolding Kommunes hjemmeside. Derudover deltager De Grønne Butikker i en årlig Grøn Butik-kampagne, og så er der også hvert år lokale kampagner eller happenings med fokus på synlighed af De Grønne Butikker. De kampagner, vi har været en del af indtil videre, har været succesfulde, men jeg ønsker stadig, at De Grønne Butikker kan gøres mere synlige i bybille-det og på de sociale medier. Derudover vil det være dejligt, hvis flere butikker i Kolding Storcenter bliver en del af ordningen, så hele centeret kan være ”grønt”.  

Hvorfor mener I, at denne ordning er vigtig at være en del af?
Det er vigtigt, at vi tænker på miljøet og på vores efterkommere. Jeg mener, at vi har et ansvar over for vores samfund og miljø, som man bliver nødt til at handle på. Jeg tror, at det betyder noget for de kunder, der går op i bæredygtighed, men der er desværre også mange kunder, der ikke er så opmærksomme på miljøet. Derfor ville jeg også ønske, at flere butikker ville være en del af ordningen, så vi kan være en større gruppe, der sætter fokus på bæredygtighed sammen.

Relateret indhold

29.04.2024Designbase.dk

Kay Bojesen inspirerer på Roskilde

29.04.2024Designbase.dk

Ambiente Trends 24+: En iscenesættelse af stilhedens luksus, nye kompositioner og digitale innovationer

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023