Amerikanske Herman Miller køber sig ind i HAY

Den amerikanske møbelgigant har købt en tredjedel af HAY, og det skal booste salget af det danske brand i USA.

HAY pressebillede.

Ifølge en pressemeddelelse fra den amerikanske designvirksomhed Herman Miller, der bl.a. producerer møbler designet af Eames-parret, har de købt sig ind i HAY for 66 mio. dollars svarende til ca. 417 mio. kroner, og for det får de 33 pct. af ejerandelene.  

Samtidig har Herman Miller købt rettighederne til HAY-brandet i hele Nordamerika for omkring 5 mio. dollars lig med 32 mio. kroner.

”HAY er et af de mest veldefinerede brands i møbelbranchen og en afgørende grundsten i vores målsætning om at skalere vores forbrugerforretning. Sortimentet i HAY vil markant udvide vores tilbud til de yngre og mere urbane kunder, som vi planlægger at satse mere på fremover”, lyder det i meddelelsen fra Brian Walker, adm. direktør i Herman Miller.

Mette og Rolf Hay stiftede i 2002 firmaet HAY med Bestseller-milliardæren Troels Holch Povlsen. Inden salget til amerikanske Herman Miller ejede Rolf Hay 30 pct., og Holch Povlsen 70 pct.

”Herman Miller er den perfekte partner til at gøre HAY stærkere i Nordamerika. For mig personligt er Herman Miller og bl.a. deres møbler designet af Charles og Ray Eames en stor grund til, at jeg i dag laver det, jeg gør, og jeg glæder mig til at arbejde med en partner, der deler vores mål og værdier," siger Rolf Hay i pressemeddelelsen.

Booste salget i Nordamerika
Henrik Steensgaard, der er adm. direktør i HAY, oplyser til Børsen, at handlen med Herman Miller først og fremmest handler om et strategisk samarbejde, der skal udvikle det nordamerikanske marked, hvor HAY i dag blot har 4 pct. af sit salg.

"Der er potentiale til at sælge langt mere, end vi gør i dag, og skal man udvikle sig på det marked, så skal man gøre det lokalt. Vi kan ikke se en stærkere partner end netop Herman Miller, som med over 100 års erfaring er en meget markant aktør i vores branche. Vi er glade og stolte over, at selskabet vil være partner med os. Dets samarbejde med førende møbelarkitekter og designere har på mange måder været banebrydende", fortæller adm. direktør Henrik Steensgaard til Børsen.

Pressemeddelelsen oplyser desuden at Herman Miller, vil øge salget af HAYs produkter i deres egen detailkæde, Design Within Reach, etablere en amerikansk webshop og åbne 4 HAY butikker i Nordamerika samt tilbyde HAYs produkter til kunder på kontraktmarkedet - f.eks. store indretningsopgaver af hoteller eller virksomheder.

www.hay.dk

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023