Bæredygtighed og godt design

LIND DNA har udelukkende kunne melde om vækst, siden virksomheden blev etableret for tre-fire år siden. I dag sælger man produkterne i over 30 lande, og eksporten tegner sig for godt 80 pct. af omsætningen. Skandinavien er blandt LIND DNA’s store satsningsområder.

Dækkeservietterne er fremstillet af recycled læder..

Bæredygtigheden er et vigtigt element for danske LIND DNA.

Recycled læder bruges til en stor del af kollektionen, og produktionen foregår for størstedelens vedkommende i Aarhus eller i nærområderne, så transporten minimeres. Designet af LIND DNA produkterne står Preben Lind for, og på de kun fire år virksomheden har eksisteret, er succesen blevet stor både i Danmark og internationalt.

Preben Lind etablerede LIND DNA med sin ældste datter, der kom hjem fra USA med en bachelor i marketing. Preben Lind selv startede sin første virksomhed i 1980’erne – nærmere betegnet en kæde af sportsbutikker Lind Sport. Butikkerne solgte han, og etablerede et reklamebureau, der i midten af 1990’erne blev suppleret med et internationalt designbureau med kontorer rundt omkring i Europa.

”Ideen bag LIND DNA var at designe produkterne in-house og at producere langt det meste i Aarhus, så vi med andre ord har produktet tæt på os fra idé til prototype og produktion”, fortæller Preben Lind.

Recycled læder

Recycled læder er et af de materialer, der spiller en vigtig rolle i virksomheden.

”Det er gammelt møbellæder og restlæder fra møbelproduktion – kernelæder, der granuleres og mikses med 20 pct. naturgummi, for at skabe det slidstærke og smudsafvisende materiale, der danner basis for vores dækkeservietter, skriveunderlag, musemåtter med videre”, forklarer Preben Lind, og tilføjer at materialet er kendt fra bl.a. indbinding af bøger, og han sammenligner det med en MDF-plade, der er presset sammen, så den ikke giver sig – det samme er nemlig tilfældet med det recyclede lædermateriale, der bliver produceret på få fabrikker i Tyskland.

”Vi vælger det læder, der har den rigtige kvalitet”, lyder det.

Bæredygtigheden går i øvrigt igen i den emballage, LIND DNA benytter.

”Vi bruger kraftkarton, der er fremstillet på samme måde som læderet men af affaldstræ, og vi bruger den rå karton blot med et enkelt tryk på”, forklarer Preben Lind.

LIND DNA har metalværksted og egen systue i Aarhus, og har man et produkt, man ikke selv kan sy, finder man en samarbejdspartner tæt på.

”Jeg har altid designet og opfundet ting igennem mit liv, og det gælder også de maskiner, vi bruger i vores produktion. Det betyder, at vi kan være nytænkende, og at vi kan producere i Danmark og stadig have en god forretning. Samtidig betyder det, at vi for 95 pct.’s vedkommende kan være ordreproducerende. Får vi en ordre på 800 dækkeservietter, kan de produceres i løbet af en dag”.

<p>Jeg har altid designet og opfundet ting igennem mit liv, og det gælder også de maskiner, vi bruger i vores produktion. Det betyder, at vi kan være nytænkende, og at vi kan producere i Danmark og stadig have en god forretning. Samtidig betyder det, at vi for 95 pct.’s vedkommende kan være ordreproducerende. Får vi en ordre på 800 dækkeservietter, kan de produceres i løbet af en dag.</p>

Preben Lind

Virksomhed med vækst

Siden LIND DNA blev etableret, har man haft en stor vækst. ”I 2014 havde vi en enorm vækst. Faktisk havde vi et index på over 300 fra 2013 til 2014. I 2015 fordoblede vi omsætningen, 2016 er vores bedste resultat, og det fortsætter i 2017”.

I dag er LIND DNA på 30 eksportmarkeder med Sverige, Norge og Tyskland som nogle af de største, og Skandinavien er klart et af brandets største indsatsområder.

”Vi benytter agenter i de respektive lande, og på fjernmarkeder som Japan, Korea, Dubai og Australien samt USA og Canada samarbejder vi med distributører”.

Filosofien er, at man bevæger sig inden for lifestyleprodukter og homeaccesories. Småmøbler er kommet med i sortimentet, men de store møbler overlader man til andre.

Preben Lind mener klart, det er en fordel på de udenlandske markeder, at være en dansk designvirksomhed. ”Det er lidt ligesom at have medvind på cykelstien”, siger han med et smil, og netop derfor er skandinavisk design, noget man slår på. ”Vi tænker vores historie, og hvor vi kommer fra ind i brandet. Det er lettere at møde en udenlandsk kunde første gang, når man er et dansk brand. Til gengæld sættes overliggeren højt, hvad angår design, kvalitet og image, og det skal man naturligvis leve op til – også PR- og markedsføringsmæssigt”.

I øjeblikket tænker man på Kina og USA, hvor LIND DNA har testleveret til en række butikker. ”Det er et kæmpe marked, så kapaciteten og logistikken skal være i orden”.

Faktisk tegner eksporten sig for 80 pct. af LIND DNA’s omsætning, men det betyder ikke, at man ikke vil satse på det danske marked, hvor brandet er repræsenteret i de førende design- og møbelbutikker samt varehuse og webshops.

LIND DNA har i øvrigt også sin egen webshop, hvor alle produkterne kan findes, både dem, der er bredt ude og dem, der ikke er så bredt ude.

”Vi gør meget for at skabe instore-materiale med bl.a. displays og små shop-in-shop elementer til butikkerne, så produkterne kan vises rigtigt. For det er super vigtigt”, mener Preben Lind.

Designudvikling

De første produkter fra LIND DNA var skriveunderlaget, lab top tasker og dækkeservietterne, som de fleste kender i dag.

”Både design- og materialemæssigt ramte vi rigtigt i markedet, og den strategi, vi lagde ud med dengang, er også den, vi driver virksomheden efter i dag”.

Siden er der kommet småmøbler til samt bakker, køkkenrulleholder, lædervaser, servietholdere, små borde, lysestager, lamper, stumtjenere og en lille børnekollektion. Men stilen er den samme, og selv om man arbejder med nye materialer i dag, er det recycled læder stadig rigtig meget med, men i selskab med bl.a. træ og metal.

Preben Lind ser en tendens til, at flere forhandlere nu går bredere ind i sortimentet, og det er netop det, LIND DNA gerne vil, for det giver en bedre mulighed for at fortælle historien bag brandet.

LIND DNA udstiller på Maison&Objet og på OSLO DESIGN FAIR, ligesom man er med på Formex for første gang til august.  

Relateret indhold

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023