Brancheprofilen: Inspiration har været på en fantastisk rejse

Inspiration har været på en spændende rejse de seneste fire år, fortæller indkøbsdirektør Anne Friis. Kæden har vendt et tocifret millionunderskud og er nu klar til at fusionere med Imerco.

Hvad består dit arbejde hos Inspiration i?
Som indkøbsdirektør hos Inspiration har jeg ansvaret for indkøb og konceptudvikling. Sammen med mit dygtige indkøbsteam sikrer jeg, at vores kunder møder sæsonaktuelle sortimenter i vores butikker og en markedsføring, der er interessant og inviterer til besøg. Markedsføringen byder på en masse inspiration og gode tilbud.

Om Anne Friis

Stilling: Indkøbsdirektør hos Inspiration siden 2012.

Uddannelse: Uddannet cand.negot fra Syddansk Universitet.

Tidligere jobs: Ansvarlig for Coop Danmarks indkøbsorganisation inden for bolig, fritid og mode.

Kan du beskrive Inspirations udvikling i løbet af de seneste år?
Inspiration har været på en fantastisk rejse i løbet af de seneste fire år. Tilbage i 2012 havde kæden det rigtig svært, og vi stod på en brændende platform med et tocifret millionunderskud. Men i løbet af de fire sidste år har vi flyttet os fra denne platform over til udvikling af et nyt koncept og en ny sortimentsstrategi. Konceptet har vi i dag rullet ud i 18 af vores butikker, og vi har arbejdet benhårdt med den nye strategi. Vi har fokuseret indsatsen på de klassiske brands, men har samtidig introduceret en lang række nye brands og kategorier. Vi har taget udgangspunkt i kundeoplevelsen og de trends, der rører sig lige nu. Med det afsæt har vi forsøgt at skabe en differentiering i forhold til de øvrige isenkramkæder. Derudover har vi udviklet en række nye koncepter: Sidste år introducerede vi brudgaranti på alle stel til vores kunder uanset brand.

Hvad ligger der i Inspirations ønske om at være en inspirerende livsstilsbutik?
For Inspiration handler det om at give vores kunder inspiration. Vi inspirerer til køb på forskellige måder både digitalt og i vores butikker. Vi forsøger at skabe et behov, som kunden måske ikke altid er klar over, at han/hun har, og vi hjælper til at træffe et kvalificeret valg med afsæt i kundens behov – eksempelvis hvis der skal købes en ny pande. Endelig giver vi vores kunder masser af gode grunde til altid at besøge os. Vi har arbejdet meget med trendkollektioner og forbrugsvarer, som kunderne har taget rigtig godt imod. Det handler om at tage udgangspunkt i kundeoplevelsen og fange de ting, der rører sig. Eksempelvis har vi stor succes med såvel planter som lækre, lokalt producerede fødevarer.

Hvordan går det rent økonomisk, og hvad byder fremtiden på?
Vi er gået fra et stort tocifret millionunderskud til at balancere butikken i 2015, som er det seneste årsregnskab, vi kender. Det er gået super godt, og vi har fået bragt en masse værdi ind i kæden, hvilket gør, at det nu er muligt at indgå en fusion/et salg med Imerco. Ift. fusionen er vi lige nu i en position, hvor vi afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse, og mens vi gør det, bruger vi tiden på at skabe et inspirerende forårs- og sommersortiment til vores kunder.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023