Fire makrotrends for de kommende år
I en keynote på The Inspired Home Show i Chicago kunne man i år høre TrendBibles Anna Ward fortælle om de kommende års makrotrends.
Anna Ward, der til dagligt er consultancy innovations lead hos trendbureauet TrendBible, havde hjemmelivets fremtid i centrum. Makrotrends er de store trends, der kommer til at præge de kommende års designnarrativer, som dertil aktiverer brands, e-handel og detailhandel.
De fire trends
Det er de store emner som inflation, politisk ustabilitet og klimaforandring der ligger til grund for TrendsBibles 4 makrotrends. Forbrugeren forsøger at arbejde igennem de voldsomme bevægelser i tiden ved at stabe stabilitet og balance i deres hjemmeliv, hvilket de udtrykker kreativt og med deres kerneværdier og stil i fokus.
Midlertidig hjemmehøren
Der er stadigt flere forbrugere, der finder sig selv i midlertidige boligsituationer, der ifølge Anna Ward kan bestå af at bo sammen med fx forældre, jævnaldrende bofæller eller bo i lejebolig.
”Disse boligsituationer er drevet af nødvendighed og er alt andet end ideelle,” forklarer Anna Ward og fortæller, at det ikke længere kun er unge mennesker, men også folk i 30’erne og unge familier, der bor sådan.
Rent emotionelt søger denne forbruger stabilitet og komfort, og søger derfor boligprodukter som er justerbare og modulære, og TrendBible opfordrer derfor industrien til at skabe produkter, der kan skabe en hjemlig atmosfære uden at have en for høj pris.
Trang til minimalisme
En understrøm til tidens high tech og højtydende samfund er et ønske hos forbrugeren om enkelhed og om at fokusere på én ide ad gangen - og gøre det godt. Trenden viser sig fx allerede hos de mennesker, der fx fravælger den digitaliserede livsstil og i stedet vælger at fokusere på, hvad de elsker.
”Den forhøjede opmærksomhed på vores værdisæt, og om vi lever op til det, er begyndt at diktere, hvem vi dater, hvilke virksomheder vi støtter, og fokuserer i højere grad på HVORFOR vi gør, som vi gør. Forbrugeren vil i stigende grad samle sig om nicheværdier, når de søger ligesindede livspartnere, venner og sociale rum,” siger Anna Ward.
Ejerskab
Det er både den bogstavelige betydning og den figurative, der er i spil i denne trend. Den bogstavelige betydning lægger op til forbrugernes manglende mulighed for at erstatte ødelagte boligprodukter, og at de derfor har et ønske om at kunne reparere, hvad de ejer. Den figurative betydning lægger mere op til forbrugernes ønske om at tage kontrol over de aspekter af deres liv, som de rent faktisk kan kontrollere. Anna Ward forklarer, at det i denne trend er et æresmærke i sig selv at være sparsommelig og påpasselig. Et tegn på denne trend kan ses i øget salg af den type produkter, der kan forøge andre produkters levetid, fx covers til elektronik, og opbevaringsprodukter til fødevarer, hvilket reducerer madspild.
Rebelsk kreativitet
Denne trend er baseret på en modreaktion til det Anna Ward kalder ”dommedagsnarrativet”, som forbrugerne har levet med i nogle år efterhånden. Her handler det for forbrugeren om at følge hjertet og ikke nødvendigvis hjernen og fokusere på, hvad man har fremfor, hvad man ikke har.
Eksempler på denne trend ses fx i, hvordan forbrugerne udtrykker en mere eklektisk stil som modvægt til at få at vide, hvordan de bør se ud – en slags antitrend. Det kan også komme til udtryk i den måde forbrugerne i højere grad omfavner rod i en forståelse af at dyrebar tid ikke behøver at gå til oprydning osv.
Latinskamerikansk kultur og stærke farver som trendnarrativ
Efter gennemgangen af de fire makrotrends løftede Anna Ward sløret for et af de fire designnarrativer, som TrendBible har udviklet for 2025: Estudio Futuro.
I denne trend ser TrendBible en positiv, farvemættet maksimalisme sætte dagsordenen for forbrugerne i 2025. Anna Ward beskriver det som ”livlig overflod, økopositiv, farvemættet, gadekulturelt, styrket og håndværksaktivisme”, som er drevet af latinamerikansk kultur og et ønske om fællesskab. Det gode håndværk er kombineret med moderne design.
”Maksimalistisk indretning stortrives i denne trend. Luksuriøs blank keramik kombineres med naturlige fibre og mejslede træoverflader”, forklarede Anna Ward.
Glæde og vitalitet repræsenteres i en række stærke farver, og formerne kan være organiske, takkede, spidse, uensartede og inspireret af bevægelse.
Se TrendBibles Anna Ward fortælle om fremtidens trends her.
IDL