Formex er igen klar med trends til de kolde måneder

Aflysninger, restriktioner og hurtig omstilling - sådan kan man kort sagt opsummere Formex’ seneste coronaår. Det har imidlertid ikke stoppet messen fra igen at præsentere de tendensener, der vil præge den kommende efterårs- og vintersæson. Også selvom det i år foregik i et anderledes format.

For langt de fleste messer har det seneste år været fyldt med udfordringer. Coronapandemien har skabt stribevis af messeaflysninger, men det har også tvunget messearrangørerne til at tænke anderledes, kreativt og digitalt. Det gælder ikke mindst den svenske interiørmesse Formex.

Både Formex’ augustmesse i 2020 og den efterfølgende messe i januar tidligere på året blev aflyst grundet den svenske coronasituation og dertilhørende restriktioner. 

"Vi forstår selvfølgelig den nuværende situation, og at vi alle har et ansvar for at reducere risikoen for smitte. Samtidig er vi i en yderst alvorlig situation. Efter næsten et år med et erhvervsforbud har vi været nødt til at gennemføre store sparreprogrammer, der har ført til to store fyringsrunder. Nu skal politikerne på banen med støtteforanstaltninger, ellers risikerer vi og vores branche at blive fuldstændig udslettet", sagde Christian Clemens, administrerende direktør hos Stockholmsmässen, om messesituationen tilbage i oktober sidste år.

En anderledes messe
Den særlige situation har derfor krævet, at Formex skal tænke ud af boksen. Og selvom man den 24.-26. august i år igen kunne blive opdateret med de seneste nyheder i interiøruniverset, var det ikke på de samme principper. 

Formex blev nemlig til Formex Talks – en interaktiv platform, hvor gæstespeakere som Isabelle McAllister, Frida Ramstedt, Maria Soxbo, Stefan Nilsson og farveekspert Karl-Johan Bertilsson kunne inspirere de besøgende bag computerskærmen. 

Èn ting har imidlertid ikke ændret sig med den netop afsluttede messe. Igen i år kunne Formex præsentere den sædvanlige trendrapport, der gennem  analyser forudsiger netop de tendenser, der vil præge efteråret og den kommende vintersæson. Rapporten er døbt ‘Next Mindset’ og i år er der tale om tre tendenser; ‘Emotion of Nature’, ‘Sound of Silence’ og ‘Time for seduction’.

Emotion of Nature
Sidste forårstema ‘Amorphous’ handlede om "at grave, hvor du står". Og igen i år ser det ud til, at lokalområdet og den nærliggende natur er i fokus. Naturen i sig selv bidrager med vigtig inspiration, når hjemmet skal indrettes. Derfor vil den grønne nuance i samspil med naturlige toner være dominerende for den kommende, kolde sæson. Materialerne vil være naturlige, holdbare og genanvendte.

Sound of Silence
Tendensen Sounds of Silence handler om det simple, det forgængelige. En gennemgående ro. Mønsterbilledet er grafisk med farverne sort, grå, og et snært af kakigul. Inspirationen findes i bymiljøer, hvor gentagelser af ting danner uventede mønstre. På væggene hænger man gerne store malerier eller fotokunst.

Time for seduction
Time for seduction er lig med passion og kærlighed. Hjemmet indhylles i masser af farver, smukke mønstre og syndigt fine materialer. Bordet dækkes med omhu, højtiderne fejres lidt ekstra og samværet står højt på listen. Farveskalaen er i de røde toner – lige fra en passionsrød til den lyse pastelrosa.

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023