IKEA må ligesom alle andre i detailverdenen tilpasse sig forbrugernes ændrede indkøbsvaner og sørge for at kunne følge med og konkurrere mod internetgiganter som Amazon, der for nyligt lancerede to møbelbrands.
Derfor investerer IKEA et større milliardbeløb hvert år indtil 2020 på at udvikle en ny webshop og nye butikker, som ligger mere centralt placeret i byerne.
Naturligvis vokser online spillere som Amazon og Flipkart, fortæller IKEAs nye Finansdirektør, Juvencio Maeztu til Reuters og fortsætter: Det er derfor mere vigtigt end nogen sinde at være tæt på forbrugerne.
IKEA investerede sidste år 3,1 milliarder euro, svarende til 23 milliarder kroner, i udvikling af forretningen; sine butikker, distribution, kundeservice, shopping-centre og vedvarende energi.
Maetzu fortæller, at den årlige investering i udvidelser, mindre bynære butikker, digitale services, websalg og distribution vil være på niveau med det og endda måske højere i årene 2018-2020.
Vi investerer for at blive mere tilgængelige, afslutter han.