Lej et hjørne af din butik ud til et brand

Spacerebel er et helt nyt koncept, der giver butikker og brands mulighed for at mødes. Butikkerne får en lejer, en andel af salget og nye, spændende brands i butikken, mens brandet eksponeres blandt de rigtige kunder.

Teamet bag Spacerebel.com..

De mindre butikker får nu mulighed for at få super cool nye brands, som de ellers ikke ville have fundet til butikken, og de får ekstra penge i kassen, mens brandene får et sted, hvor de kan vise deres varer, hvor de kan sende pressen hen, og i det hele taget får de et aktivt showroom på de bedste placeringer i storbyer i Europa.

Konceptet hedder Spacerebel.com og er udviklet af den danske virksomhed mytrnd.com. Spacerebel så dagen lys i september 2014, men allerede nu har rigtig mange både brands og butikker taget konceptet til sig, og Thomas Weikop, CEO hos Spacerebel.com, fastslår, at man inden for de næste tre år forventer at have tilknyttet 30.000 brands og 6.000 butikker fordelt i de europæiske storbyer.

”Ganske enkelt går Spacerebel.com ud på at give brands og butikker en mulighed for at mødes. Butikkerne lejer plads ud i større eller mindre omfang. Det kan være nogle hylder, et bord midt i butikken, det kan være vinduesplads, et rum i tilknytning til butikken eller hele butikken som f.eks. en pop-up store”, fortæller Thomas Weikop.

Og selvfølgelig kan et brand bare leje et lokale et sted. Men det, der ifølge Thomas Weikop er interessant, er kunderne, som den etablerede butik jo allerede har kontakten til.

”Og har man et produkt, handler det jo i høj grad om at være der, hvor kunderne er!”

Han fortæller også, at det allerede nu ses tydeligt, at brandene deltager meget mere aktivt i salget.

”Nu har de også en del af risikoen – de har så at sige også hånden på kogepladen. Derfor har man et fælles mål, og det giver god mening at merchandise, uddanne personale og gå sammen om ekstern PR og markedsføring”.

Allerede nu er 1.300 butikker tilmeldt, og dermed har brandene mulighed for at få kvalificerede mennesker, der sælger varerne i et midlertidigt showroom de steder, der er relevante.

Netop showroom-tanken, mener Thomas Weikop også, harmonerer fint med den megatrend, der er, hvor mange forbrugere shopper rundt for derefter at købe varerne på nettet.

”Når butikken er betalt af leverandøren for at ”udstille” varerne, behøver det ikke længere at være et problem. Hertil kommer, at man i systemet kan give butikken en andel af netsalget relateret til butikken eller område. Herudover giver de nye brands ekstra inspiration til kunder og butiksansatte og ikke mindst penge i kassen”.

Lettere at være et nyt brand
Det kan være svært at være et ungt, hipt brand og ramme den rigtige målgruppe.

”Man kan ikke flytte kunderne, men man kan flytte brandet, og nu kan brandet komme ud og ligge der, hvor kunderne er”, forklarer Thomas Weikop, og han mener klart, at det at kunne ligge de rigtige steder, selv om man skal betale for det, kan være med til at give et ungt designfirma, det boost, der skal til.

”Spacerebel.com er en mulighed for et nyt brand for at opbygge en målgruppe, lave PR og ikke mindst for at få vist produkterne de rigtige steder”.

Kriterier til butikkerne
Spacerebel har 15 personer rundt omkring i de europæiske storbyer, der sikrer, at butikkerne lever op til visse kriterier; laver en aftale med indehaveren, tager billeder og beskriver konceptet, så butik og brand kan matches bedst muligt, og allerede nu, fortæller Thomas Weikop, henvender butikkerne sig selv for at være med i Spacerebel.

”Vi fornemmer, at butikkerne er glade for ideen om udlejning af plads. Mange butikker kæmper med cashflow, fordi varerne skal betales, før de sælges, og ikke mindst med cost of inventory, fordi man ofte er nødt til at sælge en vare med rabat. Både cashflowet og lagerbindingen gør vi direkte noget ved. Det tredje problem, online-handlen, løses ved at butikkerne får en procentvis andel af det online salg, der sker. Det er ganske enkelt en ny måde at tænke på i trendbranchen”, forklarer Thomas Weikop.

Ideen med Spacerebel stammer egentlig fra de store varehuse som Illum og Magasin, der i dag primært sælger plads.

”Vi demokratiserer forretningsmodellen fra at omfatte de få store til at omfatte de mange små, men udgangspunktet er det samme; pladsen lejes ud, og leverandøren bliver en aktiv spiller i forhold til salget”.

Fra Mytrnd til Spacerebel
Ideen til Spacerebel udsprang af arbejdet med Mytrnd, der giver indkøbere et rigtig godt overblik over de tøjkollektioner, der er på markedet med sine godt 3.600 brands og 5.000 lookbooks.

”Men vi kunne se, at rigtige mange brands også uden tøjbranchen gerne ville ud og ligge på en hylde i en butik, derfor etablerede vi Spacerebel, der er mere hands-on”, fortæller Thomas Weikop. ”Man betaler et beløb, og så ved man, at man kommer ud og ligge i de gode butikker”.

Systemet er naturligvis bygget op, så butikkerne kan sige nej, hvis man ikke synes, at et brand passer i butikkens øvrige sortiment.

”Men godkender de brandet, indgår man typisk en tre måneders aftale, hvor man får en lejeindtægt og deler indtægterne. Spacerebel skal så have 10 pct. af salget”.

Lige nu er det primært danske og engelske brands, der bruger Spacerebel.

”Vi begyndte med de små brands, nu arbejder vi på de mellemstore, og inden for det kommende år regner vi med, at også de store brands er med”.

Og Thomas Weikop udbygger med at fortælle, at man primært går efter multibrand independant stores, men at man også forventer at få nogle kæder på.

Videreudviklingen af konceptet er butikker, der sikrer sig den helt rigtige placering, og herefter udelukkende lejer plads ud – og ikke kun inden for tøj, men også inden for livsstilsprodukter; kosmetik, design, tasker og andre accessories.

Relateret indhold

06.05.2024Designbase.dk

SOFACOMPANY udvider med ny butik i Lyngby

06.05.2024Designbase.dk

Habitare og Helsinki Design Week går sammen om langsigtet samarbejde

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023