Add this: 

TENDENSER

Lykketrolde redder menneskeliv

De populære og verdensberømte lykketrolde fra Gjøl bringer i stor stil glæde hos Kræftens Bekæmpelse.

Under en velgørenhedsmiddag i Aalborg torsdag 31. august kom 28 specialdesignede trolde under hammeren og blev bortauktioneret for 779.080 kr. som går ubeskåret til kræftforskning.

En række danske kunstnere, designere og kendisser har velvilligt kastet sig ind i kampen mod cancer ved at forvandle den charmerende Gjøl-trold til 28 sjove, kreative og dekorative fantasifigurer på 140 cm. Alle troldene blev bortauktioneret i den gode sags tjeneste under kyndige hammerslag af Frederik Bruun Rasmussen fra Bruun Rasmussen Kunstauktioner ved den store velgørenhedsmiddag, og hele resultatet går nu 100% til Kræftens Bekæmpelse.

”Projektet Lykketrold Fundraiser er en hyldest til Gjøl-troldens skaber, Thomas Dam, som blev født i Gjøl i Nordjylland for lidt over 100 år siden. Tilmed er det 60 år siden, at han skar den første Gjøl-trold i træ. Thomas Dam døde af kræft i 1989, og hans efterkommere ønsker på denne anderledes måde at støtte forskningen i kræft og at hjælpe ramte familier”, fortæller adm. dir. Jesper Sommer fra bySommer, der står bag relanceringen og salget af Lykketrolde i samarbejde med Dam Things Holding.

Fra legetøj til designikon

Relanceringen af troldene og velgørenhedsprojektet har for Jesper Sommer og hans virksomhed bySommer været en ambition om at bringe dem fra at være et stykke legetøj til også at være et designikon, som folk har lyst til at have stående fremme som dekoration.

Dertil kommer en målsætning om at blande kunst, kreativitet, forretning og velgørenhed sammen for at vise, at det er muligt at skabe et sjovt og meningsfuldt projekt, som både er til glæde for dem, der skaber figurerne, og de privatpersoner eller virksomheder, der køber dem. Troldene spreder glæde, men de gør også gavn via støtten til Kræftens Bekæmpelse.

”En lang række kendte personligheder som tv-kok Claus Holm, racerkører Jason Watt, komiker Anders Matthesen, ernæringsekspert Christian Bitz, designer Etly Klarborg, tøjdesigner Karen Simonsen og kunstner Kristian Von Hornsleth har levet sig ind i opgaven med at skabe deres helt egen trold. For alle parter er Lykketrolden blevet et stærkt symbol på, at vi mennesker gerne hjælper hinanden, hvis det er muligt, og det har til vores store glæde vist sig at være tilfældet”, uddyber adm. dir. Jesper Sommer. 

En lille trold gør en stor forskel

Kræftens Bekæmpelse indledte samarbejdet med bySommer for tre år siden, og projektet bidrager ifølge Lise Atzen Bjerregaard med stor kreativitet og gør det muligt for danskerne at støtte et godt formål på en anderledes måde.  

”Vi er enormt taknemmelige og ydmyge i forhold til det fantastisk flotte beløb, som auktionen har indbragt til Kræftens Bekæmpelse. Det er utrolig prisværdigt, at alle pengene går ubeskåret til forskning. Ethvert bidrag er vigtigt, fordi det redder liv, og i den her størrelsesorden vil pengene kunne gøre en betydelig forskel”, fortæller Lise Atzen Bjerregaard, som er chef for events i Kræftens Bekæmpelse.

Udover auktionen har salget af miniatureudgaver af Lykketrolde hos isenkræmmere over hele landet i de seneste tre år indbragt intet mindre end 781.590 kr. til Kræftens Bekæmpelse, så den samlede donation indtil videre lyder på 1.560.670 kr.

Om bySommer ApS

Se showroom

Formålet med bySommer er at være leverandør indenfor bolig- og livsstilsprodukter. 

Dette skal ske i samarbejde med designere og virksomheder, der søger en partner til at varetage forhandlingen af deres brands i Danmark og/eller i udlandet. 

"Jeg ønsker at lagerføre, markedsføre og sælge produkter i en større mangfoldighed fra udvalgte samarbejdspartnere, jeg kan etablere et forhold til. Alle samarbejdspartnere kan regne med, at jeg vil bevare deres egen identitet overfor markedet og forbrugerne, men forhandlet af mig under et samlet selskab - bySommer. " - Jesper Sommer, Ceo bySommer