Medusa-universet igennem 20 år

Rudolf’er, sjove, søde og finurlige figurer, nisser og Blue Dancers er blot en lille del af det Medusa-Copenhagen univers, der fyldte 20 år på Formland. Kollektionen har udviklet sig, for som Rie Bidstrup siger: ”Det er utrolig vigtigt, at man hele tiden skaber noget nyt, som samtidig kan bære det gamle - og ikke mindst om at ramme forbrugernes behov”.

I år er det 20 år siden, Rie Bidstrup begyndte at designe postkort hjemme i sin lejlighed, for at skrabe penge sammen til at købe en butik på Christianshavn. Det er siden blevet til Medusa-Copenhagen med produkter, der spænder fra den søde, sjove Rudolf over skønne nisser og juletræer til Blue Dancers stellet i melamin samt en lang række andre produkter.

”Jeg begyndte at designe postkortene, der blev solgt igennem CasaShop og Contrast, for at skrabe penge sammen til at åbne en butik på Christianshavn: et 18 kvm lokale, der på det tidspunkt husede en urmager. Jeg havde en aftale med urmageren om, at han ville ringe, når han var klar til at lukke. Det gjorde han i 1997. Jeg havde sparet 10.000 kr. sammen, og med hjælp fra Torsten Dam fra CasaShop, der anbefalede mig til sin bank, fik jeg yderligere et lån, og jeg gik i gang”, fortæller Rie.

Allerede et år efter købte hun nabobutikken, slog væggen ned, og udvidede butikken. Desværre brændte den på grund af en defekt lampe. ”Og så startede vi forfra”, lyder det fra Rie, der har et utroligt gå-på-mod i alle henseender.

Ries mor, Maj-Britt blev nu en del af virksomheden, og sammen designede de deres første figurer Fætter Fin og Fætter Find, som en bekendt tog med til Kina for at få produceret – med stor succes. Faktisk vandt de to fætre Formlands Fantasipris i 2002.

”Vi købte også lyseholdere til juletræet i det lokale byggemarked og formede figurer omkring kuglen i enden. De blev også meget populære”, fortæller Rie smilende, ”men de var håndlavede, og vi kunne jo ikke producere nok”.

Rie og Maj-Britt Bidstrup har designet alle produkterne sammen igennem de seneste 18 år. Maj-Britt flyttede til Spanien, men rigtig meget kan klares via Skype, fortæller Rie, mens vi sidder i den helt fantastiske butik, som hun åbnede i oktober 2016 på Frederiksberg.

I 2007 var Medusa-Copenhagen blevet så stor, at Rie valgte at tage et stort spring. Hun kontaktede Rikki Tikki, og der blev lavet en samarbejdsaftale.

”Jeg var indkøber, sælger, bogholder og lagermedarbejder, og da der en dag kom fire 40 fods containere ind med varer, der helst skulle have været pakket ud og sendt videre, blev det for meget”, fortæller Rie levende, og hun indrømmer også gerne, at Medusa-Copenhagen sandsynligvis ikke ville have overlevet krisen, hvis ikke der var blevet indgået et samarbejde med Rikki Tikki.

”Jeg havde rigtig mange små kunder; mange af dem, der ikke overlevede krisen, og med Rikki Tikki fik vi for alvor kontakt til kæderne, og derfor har vi faktisk ikke mærket nogen tilbagegang – selv igennem krisen”, fortæller Rie og slår fast, at hun har verdens bedste salgsteam bag Medusa-Copenhagen i dag.

”Mange spurgte mig, om jeg virkelig ville gå bredt ud med Medusa-Copenhagen. Men jeg var ikke i tvivl. Det er der, pengene ligger, og hvorfor skal Fru Hansen i Vejen ikke have lov til at købe Rudolf eller Hønisserne? Og det var rigtig godt, jeg gjorde det!”

En kollektion i udvikling

Juletiden er ubetinget den største tid for Medusa-Copenhagen, og hvert år kommer nye julefigurer til. I år kan forbrugerne således også møde Nislingerne – små nisser, der fortæller en sød julehistorie. Og planen er naturligvis, at også den serie skal være årligt tilbagevendende med nye figurer i nye situationer.

Rudolf kommer også hvert år i en ny udgave, og i år kommer han endda i en 20 års jubilæumsudgave.

”Jeg elsker jul, og jeg bliver aldrig træt af den. Julen er en tid, der samler mennesker, hvor vi er lidt gladere og lidt mere rummelige”, siger Rie.

Men fremadrettet er planen dog at udbygge kollektionen med produkter, der ikke har så meget med jul at gøre.

”Blue Dancers serien udbygges. Vi arbejder med en outdoor-serie, en fin porcelænsserie og vaser samt figurer, der kan bruges til fejring af årets og livets begivenheder”.

”Det er utroligt vigtigt, at man hele tiden skaber noget nyt, som samtidig kan bære det gamle. Vores ting er ikke modeprægede. De er tidløse, men alligevel handler det i høj grad om at udvikle og ikke mindst om at ramme forbrugernes behov”, siger Rie.

Spørger man hende om, hvor hun henter sin inspiration, fortæller hun, at hun finder inspirationen i hverdagen. ”Det kan være en sjov idé, jeg tager et billede af på et loppemarked, en note jeg skriver ned, når en god idé popper op i hovedet, en person, jeg taler med eller noget, jeg ser i et magasin, og som inspirerer mig til noget helt andet. 

Alle designs opstår, når Rie sparrer med sin mor, og det er ofte ud af kaos, at de bedste ideer kommer.

Når Rie og Maj-Britt arbejder med julen, er de typisk halvandet år forud. Så julen 2018 skal være klar her til august.

”Vi er jo ikke styret af trenden, så vi kan frit opbygge vores eget univers”.

Faktisk, fortæller Rie, at hun og Maj-Britt først skaber historien, og derefter de nisser, der lever i den, og det gør de på deres helt egen, kreative, anderledes og finurlige måde.

Medusa-Copenhagen skal vokse

Når man spørger Rie om, hvad fremtiden bringer for 20-års fødselaren medusa-Copenhagen, er hun ikke i tvivl om, at virksomheden skal blive ved med at vokse, og hun ser også gerne, at man går i andre designmæssige retninger end julen.

Når Rie ser tilbage på den branche, hun trådte ind i for 20 år siden, mener hun klart, den er blevet mere kedelig i dag.

”Mange af de små butikker har ikke overlevet, og de store ligner mere og mere hinanden. Samtidig handler alting i dag om pris, pris og pris. Men det er vores egen skyld. Vi har skudt os selv i foden og lært forbrugerne, at de skal have alting med rabat. Det er ærgerligt. Når jeg kommer ud i en butik og ser Rudolf stå på hylden med et knækket gevir, kan jeg ikke lade være med at tænke, at det i hvert fald ikke sælger varer! Jeg mener, det er butikkerne og de oplevelser, de kan give kunderne, der skal være trækplastret – ikke de billige priser”, siger Rie og slutter af med at slå fast, at hun glæder sig til de nye udfordringer, fremtiden bringer. 

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

19.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Unikke stentøjskrus fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Formfuldendte forårsnyheder fra BITZ

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023