New Works vil gøre design mindre poleret og mere råt

I New Works’ designfilosofi indgår ord som hårdhed, rå toner, kunst og elegance. Fra Knut Humlevik, New Works’ kreative chef, lyder meldingen, at designvirksomheden er klar til at skabe et etableret brand med tyngde.

Fra New Works nyeste katalog. På billedet ses blandt andet Florence-reolen..

For halvandet år siden ”brød” New Works så at sige med designdistributøren Roomstore med det formål at blive et selvstændigt brand – dog stadig under Roomstores skandinaviske distributionsvinger.

New Works har siden fået sin egen identitet og en designfilosofi, som omhandler hårdhed, og som distancerer sig fra det polerede og feminine. Nu er designvirksomheden, hvis fokus ligger på møbler og belysning, klar til at skabe et etableret brand med tyngde.

New Works’ nye identitet
New Works, som i tidernes morgen blev startet af Thomas Qvortrup og Nikolaj Meier, lancerede sin nye identitet for halvandet år siden, og ifølge Knut Humlevik, New Works’ kreative chef, er det halvandet år gået lige, som det skulle.

”Det har været helt fantastisk og langt over, hvad vi turde håbe. Vi har fået megen positiv feedback på vores identitet, og vi er helt klart parate til at fortsætte derudaf”.

Hos New Works har man valgt at afgrænse sig til at være en møbelvirksomhed, som samtidig har fokus på belysning.

”Vi er til syvende og sidst en møbelvirksomhed, som har stor kærlighed til belysning også. Belysningen kommer vi aldrig til at slippe”, lyder det fra Knut Humlevik, som fortsætter:

”Her på andet året skal vi vise, at vi er et brand, der kan tjene penge på det, vi gør, og at vores produkter er i stil med det, folk ønsker”.

Det handler om at skille sig ud
I de 2 ½ år, Knut Humlevik har arbejdet for New Works, har han arbejdet meget med, hvordan New Works således skiller sig ud på møbelsiden. Konkurrencen er hård, designbrandsene er mange, og det er derfor vigtigt, at man formår at berettige sin egen position i markedet, forklarer den kreative chef.

”Det var fra start vigtigt for mig, at New Works skulle fremstå mere upoleret, mere maskulin og i højere grad skulle kunne trække hårdheden frem i materialerne. På den måde arbejder man mere naturligt mod en mørkere identitet frem for at spille på de lyse toner”, fortæller han.

New Works arbejder således med naturlige materialer, så råheden står frem – det tæller blandt andet forskellige metaller, glas, træ og stentyper.

Men vigtigst af alt er det, at designvirksomheden ikke kommer til at afspejle industrien, ”man skal kunne se, hvordan vores produkter er produceret”, siger Knut Humlevik, som oprindeligt er fra Bergen i Norge. Uddannelsen til bygningsarkitekt har han dog taget på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Knut Humlevik mener desuden, at skandinavisk design de seneste ti år har bevæget sig i en mere feminin retning, hvor det handler mere om form og farver frem for naturlighed. Og dette vil New Works altså distancere sig fra.

”Vi vil gerne gøre design mindre poleret og designe nogle produkter, som skaber kontraster. Vores mål er ligeledes at skabe et råt udtryk og være mere eksperimenterende”.

Kommerciel produktion af kunst
Visse af New Works’ produkter fremstår ifølge Knut Humlevik mere som kunstobjekter end som kommercielle produkter.

”Vi er i en branche, hvor der er plads til også at arbejde sammen med kunstnere, og nogle af vores kunsteksperimenter går simpelthen ud og bliver til kommercielle succeser. Vi har nogle lysestager, Crowd Candle Holders, som er små kunstobjekter i sig selv, og det samme gælder vores betonstol, Untitled Concrete Chair, på 60 kilo. Begge dele er blevet succesfulde på hver deres måde”.

New Works har blandt andet et samarbejde med den britiske kunstner David Taylor, som har skabt tre små, kunstneriske lysestager. Stagerne blev til at starte med produceret i et begrænset antal og kun i Danmark, men efterspørgslen var så stor, at der nu er kommet en kommerciel produktion ud af det.

”Vi producerer flere tusind styks af noget, som jeg ser som et unikaprodukt. Det er et helt andet produkt, end hvad man normalt kender til”, siger Knut Humlevik.

Efteråret byder på nye produkter
I løbet af dette efterår vil New Works lancere en række nye møbler og gå væk fra de mindre produkter.

New Works lancerer således et spisebord, Florence Dining Table, som kommer til at være i familie med den såkaldte Florence-reol, og en spisebordsstol, som går under navnet Covent Dining Chair. Desuden bliver belysningskollektionen udvidet med en gulvlampe, Five Floor Lamp.

”Lanceringen af disse produkter bliver et stort skridt for os og viser, hvad vi har tænkt os med New Works. Det er en boldgade, som vi kommer til at fortsætte i. Vi kommer til at fokusere meget mere på møbler, end vi har gjort førhen, og vi vil samtidig skrue ned for vores accessories. Vi vil altid have mindre objekter i kollektionen, men det er belysning og større møbler, vi vil bruge vores energi på”.

Knut Humlevik løfter desuden sløret for, at designvirksomheden i den nærmeste fremtid kommer til at lave nogle forskellige eksperimenter med danske keramik- og glashåndværkere. Hvad det nærmere bestemt går ud på, vil tiden vise…

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023