Add this: 

INTERIØR

NOMESS skal være et livsstilsbrand

Danske NOMESS fylder 10 år. Det sker med masser af energi, nye produktgrupper og en ny strategi, der gør, at virksomheden bevæger sig fra at være et organisingsbrand til at være et livsstilsbrand med design til hele boligen – det velkendte NOMESS DNA bibeholdes, men i en version 2.0.
Af Pia Finne | 29. aug 2017 |

Vi vil gerne finde designløsninger, der er anderledes. Derfor forsøger vi at udvikle os med vores kernekunder, der primært er den unge målgruppe, og tilpasse os dem, men med produkter, der også sagtens kan bruges af forbrugere i andre aldersgrupper. Men når vi tænker produktorienteret, tænker vi meget på opstart af nye hjem.

Suzanne Potts

For 10 år siden startede NOMESS op med filosofien om, at kan man klare sig i en krisetid, så skal det hele nok gå. Og det er også gået rigtig fint. I dag findes danske NOMESS på 37 markeder verden over, hvor designbutikker, department stores og livsstilsbutikker har taget NOMESS-tanken til sig.

”Vores tilgang til markedet har egentlig været, at alle ind imellem har brug for noget nyt til boligen, så vi ønskede at levere designs til ofte oversete produktkategorier, som f.eks. tøj og opbevaring. Det skulle være designs til en overkommelig pris”, fortæller Suzanne Potts, der er kvinden bag NOMESS.

Hun startede virksomheden i små lokaler på Århusgade i København, og i dag er NOMESS flyttet til store, smukke lokaler med et flot showroom – også på Århusgade, med lager i Kastrup og 20 ansatte.

I dag tegner udlandet sig for langt størstedelen af NOMESS-salget. Det gælder dels Østen; Korea, Japan og Kina, hvor der er stor efterspørgsel på de danske produkter med det enkle, stramme udtryk, og derudover også Europa.

”Vi er et dansk brand, men vi bliver ofte betegnet som et brand med et stærkt internationalt udtryk, og det er vi stolte af. Vores mål er at være nyskabende og fremtidsorienterede, så vores organising-strategi udbygges og ændres løbende, til ikke længere kun at handle om at få ”styr på rodet”. NOMESS er stadig NOMESS, det er bare en version 2,0, hvor ’no mess’ mere er et løfte og et statement. Det betyder, at vi i højere grad arbejder hen imod at blive et livsstilsbrand, og at vi arbejder i andre produktkategorier end lige organising samt i nye materialer”, forklarer Suzanne Potts.

Nyt i kollektionen er blandt andet skønne puder med et lag af memoryfoam. NOMESS har således skabt en helt ny måde at producere puder på, som giver en særlig god komfort. Puderne findes allerede nu i MoMa’s butik i New York. 

Puden leveres vakuumpakket i en pose med håndtag, så den er let at tage med. Også dét er nytænkende og anderledes.

”Vi vil gerne finde designløsninger, der er anderledes. Derfor forsøger vi at udvikle os med vores kernekunder, der primært er den unge målgruppe, og tilpasse os dem, men med produkter, der også sagtens kan bruges af forbrugere i andre aldersgrupper. Men når vi tænker produktorienteret, tænker vi meget på opstart af nye hjem”, forklarer Suzanne Potts.

Som noget nyt fokuserer NOMESS på småmøbler. Man har lanceret et reolsystem med stor succes, et bord, en stumtjener samt knagerækker, og Suzanne lover, at der til den kommende sæson vil være endnu flere småmøbler at finde i kollektionen.

”Tekstiler er et andet område, hvor vi udvider vores repertoire”.

Suzanne Potts stammer faktisk fra en tekstilfamilie, så netop tekstilerne har en helt speciel plads hos hende, og nu har NOMESS så endelig lanceret deres første puder. 

”Det tog lidt tid, at designe en pude, der kunne passe ind i vores strategi og vores DNA, da vi ikke ønskede at lancere en traditionel pude – hvis vi skulle lancere en pude skulle den tilføje noget nyt til markedet og det synes jeg er lykkedes meget fint. I øvrigt er det vores intention, at bevæge os hele vejen rundt i hjemmet – også der, hvor vi ikke har været endnu. Vi ønsker at udfordre os selv til at arbejde med nye, spændende og innovative materialer”.

Gazelle i fire år i træk

De seneste fire år i træk, er NOMESS kåret til Gazelle-virksomhed af Børsen, men det gør bestemt ikke, at man hviler på laurbærrene. 

”NOMESS sælges i rigtig mange butikker i hele Danmark, men vi gør rigtig meget for at etablere shop-in-shops både i Danmark og ude i verden, for at få vores designs præsenteret i den helt rigtige kontekst. Det er desuden målet med de nye designs, at ramme ind i de helt rigtige produktgrupper, så tingene kommer til at spille godt sammen”.

De velkendte NOMESS æsker i hård plast, som findes i et væld af transparente farver er blevet kopieret i stor stil. Hos NOMESS går man efter kopisterne, men Suzanne bruger ikke meget energi på det.

”Problemet er faktisk værst i Danmark. Desværre findes der firmaer, der har dét at kopiere som sit forretningskoncept. Men det betyder bare, at vi må videreudvikle os. NOMESS er i gang med et stort skifte lige nu, og vi går ind i produktgrupper, der ligger fjernt fra de tidligere og derfor ikke er helt så udsatte, både når det gælder konkurrence og kopiering”.

A beautiful mess

Suzanne Potts mener, det er vigtigt, at man ind imellem går en virksomhed efter i sømmene.

At NOMESS går en ny tid i møde, signaleres med overgangskollektionen ”A beautiful mess”.

”Trenden er gået fra at alt skulle ligge på en lige linje, til at vores ting i dag gerne må ligge i et mere organiseret rod. Det har vi taget til os i ”A beautiful mess”. Vi tænker hele tiden nyt. Vi er ikke statiske og ønsker heller ikke at være det. Vi har mange unge mennesker i virksomheden, som skaber en god energi. Det mikser vi med den erfaring, vi andre kan bibringe. Men vi lytter meget til de unge og deres input”, fortæller Suzanne, der selv er inde over langt de fleste designs.

”Jeg har ideerne og tankerne, men jeg kan ikke tegne, så det er der andre, der gør”. 

Suzanne henter sin inspiration mange steder fra – både fra sine rejser og når hun går på gaden. Hun ser dog en tendens til, at danskerne rigtig gerne vil have tingene billigt, derfor mener hun også, man som virksomhed må gøre sig klart, hvilket segment man ønsker at henvende sig til.

”Vi ønsker ikke, at vores varer skal være på udsalg hele tiden, og vi gør meget for at ændre den del af vores forretningsstrategi”, siger hun.

Når det gælder fremtiden, ser Suzanne naturligvis, at virksomheden udvikler sig yderligere, men hun understreger også, at det ikke bare handler om at blive større og få flere ansatte, men om at virksomheden skal vokse sig stærkere.

”Vi vil gerne ind på flere markeder, og vi vil frem for alt gerne dybere ind i dem, vi i forvejen er på. Én ting er jo at få en enkelt kunde i et land, en helt anden ting er at udvikle et marked. Det kræver en indsats”.

På produktsiden har NOMESS allerede alt fra tandbørster til borde, men Suzanne vil udvikle yderligere; ”så længe vores designs bibeholder NOMESS’ DNA”.

På de 10 år, NOMESS har eksisteret, har de også formået at skabe nogle ikoniske designs.

”Vores største produkt er knagerækken So-hooked, som er meget efterspurgt, og som man vel godt kan kalde ikonisk”, siger Suzanne beskedent og med et smil. Og de små æsker i plast, der var startskuddet til NOMESS, vil naturligvis også altid være at finde i kollektionen.

”Men frem for alt har vi formået at skabe vores egen stil, og et NOMESS-DNA, der også vil tegne virksomheden i fremtiden”, slutter hun.   

Anbefalede showrooms