Ny guide til små og mellemstore webshops

Erhvervsakademi Aarhus udgiver en guide til, hvordan små og mellemstore webshops kan udnytte data til at forbedre kundeoplevelsen og skabe mere vækst.

Følger man den nye guide, vil ens indtjening i følge Gitte Damgaard kunne øges. Foto: Erhvervsakademi Aarhus..

Streamingstjenesten Netflix bruger det til at personalisere service og udvikle tv-serier ud fra seernes smag. Kartoffelmelsfabrikken KMC i Brande bruger det til at producere bedre og billigere. I medierne er der skrevet meget om de mange fordele ved anvendelsen af Big Data, men det opfattes oftest af mange som et diffust og uoverskueligt begreb. For hvad er Big Data for de mindre virksomheder?

Netop det har projektleder Gitte Damgaard fra Erhvervsakademi Aarhus sat sig for at besvare. Gennem halvandet år har hun arbejdet med, hvordan små og mellemstore webshops anvender data i udviklingen af deres forretning.

”Der er et stort potentiale i at indsamle, opbevare, analysere og fortolke data. Data, der f.eks. kan bruges til at skabe bedre og mere effektiv markedsføring,” siger hun.

Ti råd til at blive mere datadreven
Resultatet af forskningsprojektet ’Small data – Big Business?’ er nu udgivet i form af en onlineguide til virksomheder med mindre webshops.

Guiden ’Skab vækst i webshoppen – 10 råd til at anvende data’, der er den første af sin slags på området, bygger på erfaringer fra 12 succesfulde, datadrevne e-handelsvirksomheder og eksperter på området.

”Med guiden vil jeg gerne gøre det lettere for virksomheder at tage skridtet ud i det digitale univers, og udnytte alle de mange gode kundeadfærdsdata, de har til rådighed, til at blive klogere på kunderne og dermed også deres egen forretning.”

Start i det små
Ifølge Gitte Damgaard behøver virksomhederne hverken investere i dyrt it-system eller hyre konsulenter til opgaven.

”Man kan starte i det små ved at begynde at se på de data, der er. Hvad søger folk på inde på ens hjemmeside? Hvornår klikker de væk? Hvorfor returnerer de varerne? Hvor går det galt, når kunderne afbryder købet? Der er så mange data, der kan gøre en klogere", siger Gitte Damgaard og tilføjer, at selv små justeringer kan øge salget.

”Det kan være alt lige fra, at man segmenterer nyhedsbreve, til at man optimerer hjemmesiden, så den tilpasser sig kundeadfærden. De små tiltag giver tilsammen et mere professionelt set-up af virksomheden og en højere bundlinje.”

Reducerede antallet af returneringer og solgte mere
En af de virksomheder, en cykel-webshop, som Gitte Damgaard talte med i forbindelse med sit projekt fortæller, hvordan de analyserede på, hvor det gik galt, når kunderne afbrød et køb og hvorfor der var så mange returneringer af cykelhjelme. Webshoppen havde den hypotese, at der var en barriere for kunden i forhold til at stå med produktet i hånden i en fysisk butik sammenlignet med et online-univers. De kom frem til, at de skulle udskifte deres stillbilleder med 360-graders billedvisning. Efter de gjorde det, reducerede de returneringerne og øgede deres omsætning af sko, tøj og hjelme med 12 procent.

”Der er altså penge i at blive mere datadreven,” konkluderer Gitte Damgaard.

Fakta: Hvad er Big Data?
Big Data er et begreb, der er opstået grundet den eksponentielt stigende datamængde i vores samfund i form af strukturerede og ustrukturerede data såsom cookies, clickstream-data, data fra sociale medier, e-mails, blogs, geolokation osv. Der er masser af muligheder for at blive klogere på kunderne og bruge denne viden til at målrette salgsarbejdet, spotte forretningstrends eller skræddersy servicen. Kreditkort, telefoner, computere, rejsekort, GPS-enheder og digitale sensorer efterlader alle data. Data, som virksomheder kan indsamle, opbevare, analysere, fortolke og bruge til at forbedre deres innovation, konkurrenceevne og produktivitet. 

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

31.10.2024Designbase.dk

Forbrugerombudsmandens ny anbefalinger om miljømarkedsføring

30.10.2024Designbase.dk

Etisk sourcing, fair forsyningskæder og bæredygtig markedsføring

31.10.2024Designbase.dk

Forbrugerombudsmandens ny anbefalinger om miljømarkedsføring

30.10.2024Designbase.dk

Kampen skærpes mod ulovlige produkter på onlineplatforme

29.10.2024Designbase.dk

Flere åbne butikker skal skabe mere liv i lokalsamfund

28.10.2024Designbase.dk

Få styr på reglerne for prismarkedsføring inden Black Friday

28.10.2024Dimex

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

28.10.2024Dimex

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023