Ny guide til små og mellemstore webshops
Erhvervsakademi Aarhus udgiver en guide til, hvordan små og mellemstore webshops kan udnytte data til at forbedre kundeoplevelsen og skabe mere vækst.
Streamingstjenesten Netflix bruger det til at personalisere service og udvikle tv-serier ud fra seernes smag. Kartoffelmelsfabrikken KMC i Brande bruger det til at producere bedre og billigere. I medierne er der skrevet meget om de mange fordele ved anvendelsen af Big Data, men det opfattes oftest af mange som et diffust og uoverskueligt begreb. For hvad er Big Data for de mindre virksomheder?
Netop det har projektleder Gitte Damgaard fra Erhvervsakademi Aarhus sat sig for at besvare. Gennem halvandet år har hun arbejdet med, hvordan små og mellemstore webshops anvender data i udviklingen af deres forretning.
Der er et stort potentiale i at indsamle, opbevare, analysere og fortolke data. Data, der f.eks. kan bruges til at skabe bedre og mere effektiv markedsføring, siger hun.
Ti råd til at blive mere datadreven
Resultatet af forskningsprojektet Small data Big Business? er nu udgivet i form af en onlineguide til virksomheder med mindre webshops.
Guiden Skab vækst i webshoppen 10 råd til at anvende data, der er den første af sin slags på området, bygger på erfaringer fra 12 succesfulde, datadrevne e-handelsvirksomheder og eksperter på området.
Med guiden vil jeg gerne gøre det lettere for virksomheder at tage skridtet ud i det digitale univers, og udnytte alle de mange gode kundeadfærdsdata, de har til rådighed, til at blive klogere på kunderne og dermed også deres egen forretning.
Start i det små
Ifølge Gitte Damgaard behøver virksomhederne hverken investere i dyrt it-system eller hyre konsulenter til opgaven.
Man kan starte i det små ved at begynde at se på de data, der er. Hvad søger folk på inde på ens hjemmeside? Hvornår klikker de væk? Hvorfor returnerer de varerne? Hvor går det galt, når kunderne afbryder købet? Der er så mange data, der kan gøre en klogere", siger Gitte Damgaard og tilføjer, at selv små justeringer kan øge salget.
Det kan være alt lige fra, at man segmenterer nyhedsbreve, til at man optimerer hjemmesiden, så den tilpasser sig kundeadfærden. De små tiltag giver tilsammen et mere professionelt set-up af virksomheden og en højere bundlinje.
Reducerede antallet af returneringer og solgte mere
En af de virksomheder, en cykel-webshop, som Gitte Damgaard talte med i forbindelse med sit projekt fortæller, hvordan de analyserede på, hvor det gik galt, når kunderne afbrød et køb og hvorfor der var så mange returneringer af cykelhjelme. Webshoppen havde den hypotese, at der var en barriere for kunden i forhold til at stå med produktet i hånden i en fysisk butik sammenlignet med et online-univers. De kom frem til, at de skulle udskifte deres stillbilleder med 360-graders billedvisning. Efter de gjorde det, reducerede de returneringerne og øgede deres omsætning af sko, tøj og hjelme med 12 procent.
Der er altså penge i at blive mere datadreven, konkluderer Gitte Damgaard.
Fakta: Hvad er Big Data?
Big Data er et begreb, der er opstået grundet den eksponentielt stigende datamængde i vores samfund i form af strukturerede og ustrukturerede data såsom cookies, clickstream-data, data fra sociale medier, e-mails, blogs, geolokation osv. Der er masser af muligheder for at blive klogere på kunderne og bruge denne viden til at målrette salgsarbejdet, spotte forretningstrends eller skræddersy servicen. Kreditkort, telefoner, computere, rejsekort, GPS-enheder og digitale sensorer efterlader alle data. Data, som virksomheder kan indsamle, opbevare, analysere, fortolke og bruge til at forbedre deres innovation, konkurrenceevne og produktivitet.