Passion og en fornemmelse for træ

Noyer er et ungt, dansk brand, hvor kvalitet og godt håndværk betyder alt. For Janus Larsen er det hans drøm, der går i opfyldelse, og nu sættes der ind med salg både nationalt og internationalt, for selvom der ikke ligger nogen fast strategi, står der udvikling på programmet.

Sjælen skal være med”. Det siger Janus Larsen, der står bag det danske designfirma Noyer, som, siden virksomheden så dagens lys i 2013, stille og roligt har skabt sig et navn, der står for smukt design i træ og fantastisk håndværk.

Janus er uddannet tømrer. Han har altid bygget møbler, men langsomt blev den lyst til mere end en drøm. Janus besluttede sig for at forsøge sig som selvstændig, og sideløbende med sit daglige job begyndte han at designe og skabe skærebrætter i samarbejde med Nikolaj Hviid, der er uddannet snedker.

”Det var vildt, da jeg købte den første halve kubikmeter valnøddetræ”, fortæller Janus med et smil. Han elsker træet og arbejdet med materialet, men det er også gået op for ham, hvor meget andet end selve produktet, det kræver at drive en virksomhed; fra emballage til markedsføring og salg, og selv valutakursernes indvirkning på priserne skal man helst være ekspert på.

”Men det er helt vildt så meget, man lærer, når man skal”.

De første mange skærebrætter, Noyer producerede, blev solgt uden fortjeneste. De var simpelthen for dyre at producere.

”Men det lærer man jo også af”, lyder det  fra Janus, og i dag har han og Nikolaj fundet en form og en måde at arbejde med materialerne på, så de faktisk kan tjene penge.

De to unge fyre begyndte i et lille kælderlokale i Valby, hvor temperaturen om vinteren ikke oversteg 14 grader, og hvor der hverken var vand eller sollys.

”Vi rykkede fra 20 kvadratmeter til 35 kvadratmeter, og så købte jeg en sav og min første tunge maskine. Vi flyttede igen til et større værksted, og endelig i 2015 flyttede vi op i lyset til der, hvor vi er i dag, med plads til både værksted, kontor og showroom.

”Nu havde jeg et rigtigt firma med et rigtigt værksted og en rigtig omsætning”, siger Janus smilende.

Vi sidder omkring det fire meter lange, super smukke Noyer-bord – det første, der blev lavet – og det, der i høj grad var med til at skabe opmærksomhed om Noyer på messerne.

Bordet designede og lavede Janus og Nikolaj, fordi de synes, det kunne være sjovt. Ikke så meget med tanke på, hvad der kunne sælges.

”Vi arbejder med hjertet”, fortæller Janus, og selvom det set fra en forretningsmæssig vinkel måske havde været smartere at gå ud med mindre, mere salgbare ting først, blev det bordet, der blev vist. Og netop fordi de gjorde det, fik de faktisk rigtig meget opmærksomhed.

Skærebrætterne var også med i flere varianter med og uden saftrille samt en serie smørebrætter og en knivmagnet.

”Knivmagneterne har vi udviklet i samarbejde med Foodgear”, fortæller Janus, og han fortæller videre, at Designmuseet var virksomhedens allerførste forhandler.

Contrast i København var den anden…

”Jeg gik tilfældigt forbi Contrast og gik ind med et skærebræt i en papkasse. Inge Sunke spurgte mig, hvad jeg havde i kassen, og selvom det egentlig ikke er deres stil, tog hun det alligevel ind. I januar havde hun vores store bord udstillet i sit vindue…”

Illums Bolighus forhandler også Noyer, og flere og flere forhandlere kommer på.

Med i alle stadier
At udviklingen går stille og roligt er helt bevidst. ”Det er fordelen ved at lave alt selv. Man er med i alle stadier, og så handler det om at have is i maven”.

Det er vigtigt for Janus, at udviklingen sker generisk, men han er også helt bevidst om, hvad det betyder, når et sofabord eksempelvis bliver vist i Aftenshowet. ”Det gav helt klart et boost, og at de tog det ind, var, fordi vi gjorde os umage på northmodern”.

En dag om ugen bliver Janus, Nikolaj og Janus’ bror Pelle, der netop er kommet ind i virksomheden som ansvarlig for salg og markering, på værkstedet, og så skal der leges…

”Vi bygger alt fra et vagtelbur til kunst. Vi laver frikadeller og måske en prototype på et sofabord. Det er vores frirum, og det, mener jeg klart, er noget, man skal huske at skabe sig, for det er der, ideerne opstår. For os handler det lige så meget om vejen derhen som om selve målet”, fortæller Janus, og han synes, det er vildt, at han nu har nået det, der for blot tre år siden var hans livsmål.

Siden er der også kommet en knivmagnet, en lampe og et sidebord til, og blandt andet sidebordet blev skabt på en enkelt aften i værkstedet.

Janus er ikke i tvivl om, at Noyer’s største styrke er samarbejdet mellem ham og Nikolaj og de tanker, der opstår imellem dem, når de arbejder med træet.

”For en lægmand kan det være helt absurd at se, når de to arbejder. 23. december, da vi ikke kunne nå mere, sad de i lang tid og kiggede på to pinde. Ingen sagde noget, efter nogen tid gik den ene op og rykkede lidt på den ene pind, og efter yderligere lidt tid rykkede den anden på den anden pind. Et par timer senere stod der en børnebænk”, fortæller Pelle smilende.

”Vi vil gerne bygge originale ting. Det er drømmen for os, og vi tror på det koncept, vi arbejder med, som baserer sig på gode relationer, og hvor vi har underleverandørerne tæt på os som gode samarbejdspartnere”.

Fremtiden er en balancegang
Janus fortæller, at de har 30 nye ideer i skuffen. ”Men det er en balancegang, for tingene skal produceres og sælges, og vi kender efterhånden godt de benhårde regnestykker, der ligger bag livets realiteter. Så for os handler det om at holde fast i det, vi gør. Vores udfordring er så at gøre produktionen mere rentabel og at trimme og optimere processerne, så vi også kan tjene penge på produkterne. For kan vi optimere bare 10 procent på 1000 skærebrætter, betyder det meget”, lyder det.

Viljestyrke er et andet kodeord for Noyer – og et åbent sind.

Spørger man Janus, om han har et yndlingsprodukt, er svaret nej. ”Jeg har en passion for hele pakken, og det er ikke sådan, at vi føler, at skærebrættet er ”rugbrødet”. Det er samspillet, der giver os noget”.

I dag er Noyer nået der til, hvor man gerne vil have et set-up og et salg i Danmark såvel som internationalt.

”Vi er ikke til de store forkromede strategier, og så længe vores UPS-aftale er i orden, sender vi gerne hvor som helst i verden. Men vi vil naturligvis gerne ud og stå de rigtige steder, og netop derfor er Pelle nu blevet ansat i virksomheden”.

Hvad de tre absolut er rigtig gode til er at skabe relationer, og det er på baggrund af dem, at Noyer allerede fra første dag, da de stod på 20 kvadratmeter i en kold kælder, havde en velfungerende og flot hjemmeside, og det er på grund af dem, at de har fint styr på alt fra emballage til fotos og styling. Så nu handler det bare om at udbygge med flere produkter, og om at få Noyer sat på såvel det danske som det internationale landkort.

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

19.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Unikke stentøjskrus fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Formfuldendte forårsnyheder fra BITZ

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023