Rosendahl Design Group køber Lyngby Porcelæn

For anden gang på 7 måneder er Danmarks største designhus på opkøbsjagt. Familievirksomheden bag Rosendahl, Holmegaard og Kay Bojesen føjer nu Lyngby Porcelæn til porteføljen for et tocifret millionbeløb.

Efter 43 år genopstod Lyngby Porcelæn i 2012. Nu køber Rosendahl Design Group det der engang var en af Danmarks største porcelænsfabrikker og virksomheden bag den ikoniske Lyngbyvase for et tocifret millionbeløb.

”Vi ser et stort potentiale i Lyngby Porcelæn, der går rigtig godt i spænd med vores ambition og strategi om at genopdage danske designklassikere. Lyngbyvasen er et godt eksempel på sådan en genopdagelse. Men én ting er selvfølgelig Lyngbyvasen, som de fleste kender. Noget helt andet er de andre ikoniske design, der bare ligger og venter på at blive relanceret. Det er i virkeligheden derfor vi køber Lyngby Porcelæn, og vi glæder os til at dele endnu flere af deres smukke porcelænsdesign med vores kunder,” siger Henrik Rosendahl, CEO i Rosendahl Design Group.

300.000 vaser på fire år
Den ikoniske Lyngbyvase har indtil videre været synonym med Lyngby Porcelæn og er på bare fire år blevet solgt i mere end 300.000 eksemplarer i Danmark og udlandet. Faktisk har efterspørgslen i flere perioder været så stor, at produktionen ikke har kunnet følge med.

Læs også: Rosendahl er klar til at købe flere brands

”Vi har undervejs måttet sige nej til flere kunder, fordi vi simpelthen ikke har kunnet følge med.  Det, var tænkt som et sideprojekt til vores eksisterende brand Karakter, blev meget hurtigt så succesfuldt, at vi stort set måtte sætte alt andet på pause. Det glæder vi os nu til at genoptage, ” siger Christian Elving, grundlægger af Karakter.

”Vi var kommet til den beslutning, at tiden var inde til at finde nye stærke kræfter, der kunne løfte Lyngby Porcelæn til det næste niveau. Rosendahl Design Group deler vores kærlighed til klassisk design og har en imponerende succesrate med nogle af de største danske designskatte. Set med vores øjne er Rosendahl Design Group derfor den perfekte køber, ” siger Christian Elving.

Vil vokse de nære eksportmarkeder
Det er anden gang på 7 måneder, at designhuset bag mærker som Rosendahl, Holmegaard og Kay Bojesen køber op blandt de klassiske danske designvirksomheder. Dermed ejer familievirksomheden nu otte selvstændige brands, der tilsammen forventes at omsætte for lidt under en halv milliard kroner i 2016.

”Det går stærkt i øjeblikket, men det passer os godt. Vi har store vækstambitioner og set i et forretningsperspektiv, er vi for hjemmemarkedstunge med en meget stor del af vores salg i Danmark og Norge. Lyngby Porcelæns position som et designbrand ser vi som en af nøglerne til at vokse på de nære eksportmarkeder, fordi de eksisterende samarbejdsaftaler kan bane vejen for en række af vores andre designikoner og brands, ” siger Henrik Rosendahl.

Læs også: Vi tager Rosendahl ind i en ny tid

Rosendahl Design Group tæller i dag Rosendahl, Holmegaard, Kay Bojesen Denmark, Global, Arne Jacobsen, Bjørn Wiinblad Denmark, Juna og Lyngby Porcelæn. 

Relateret indhold

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023