Add this: 

LEDELSE & DRIFT

Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Bahne

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Benjamin Røpke, CEO i Bahne.
Af Sara Skovgaard Munk | 04. sep 2017 |

BAHNE

Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig?

”New Nordic” er nok ikke så nyt mere, men vi elsker de trendskift, der sker, fordi de giver plads til nye produktkategorier og de tendenser, som forbrugerne ønsker. Her gælder det som detailbutik om at kunne omstille sig. Der sker løbende en helt naturlig udvikling i forbruget - og som et konkret eksempel har det stort set været umuligt at sælge en sort tallerken i 10 år, mens vi nu næsten ikke kan holde dem hjemme.

Vi tror på kvalitativ produktudvikling på færre nyheder løbende over året frem for kvantitative ”linje-udvidelser” i håbløse mængder to gange om året. 

Online salg er nok det, der har ændret markedet mest over de sidste fem år, og hvis man som detailbutik stadig fastholder, at det er en ”døgnflue”, skal man nok til at kridte skoene. Online salg har gjort markedet meget transparent og helt klart gjort forbrugerne væsentligt stærkere. De kan købe, hvad de vil, hvornår de vil – og til den bedste pris. 

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

De skal få skabt en spændende og innovativ butik med et fedt sortiment og fylde den med oplevelser, forkælelse og ikke mindst god kundeservice. Hertil kommer alle de elementer, som online salg ikke kan konkurrere på som lyd, duft, følelse - og vigtigst af alt den sociale del. Hvis du laver en fed butik ud fra ovenstående principper og hele tiden udvikler den, skal kunderne nok komme. Husk at få de sociale medier og online med.

Her skal det dog understreges, at personalet i butikkerne altid har og altid vil være den vigtigste parameter til succes.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Ja.

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

Vi tror, at fremtidens butik skal være et oplevelsesunivers, som både gennem indretning, lyd, duft og sortiment omstiller sig efter kundernes behov i en grad, der ikke er set før. Vi tror også, at sammensmeltningen mellem detail og online bliver større, end vi i dag kan forestille os. 

Hvad gør I for at udvikle jeres butikker?

Vi lytter til vores personale og vores kunder og følger dem tæt. Vi fornyer indretningen og opdaterer butiksnettet løbende, selvom det indebærer store investeringer. Vi udfordrer leverandørerne, så de holder fokus på produktudviklingen – og vi arbejder hårdt med online og sociale medier.

I Bahne har vi stort fokus på, at vores personale er den vigtigste del af udviklingen. Vi gør alt, hvad vi kan for at skabe en sund kultur og en attraktiv livsstilsarbejdsplads med god energi og højt humør.

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Anbefalede showrooms