Add this: 

LEDELSE & DRIFT

Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel – Kalejdoskop

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige. Her input fra Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop.
Af Sara Skovgaard Munk | 04. sep 2017 |

KALEJDOSKOP

Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Hvordan ser I det danske marked for interiør og design? Og har det ændret sig? 

Vi fornemmer stadig en stor efterspørgsel på danske brands inden for design. De store danske brands som HAY, Muuto, &Tradition, Menu og Ferm Living er stadig nogle af vores bedste leverandører, og de er i stadig fremgang hos os. Så længe leverandørerne formår at følge med udviklingen og hele tiden kommer med spændende nye produkter i takt med tiden, så tror jeg kun tendensen udvikler sig og breder sig yderligere til udlandet, hvor dansk design har en stor berettigelse.

Er de danske forbrugere villige til at betale for godt design?

Vi fornemmer en klar opdeling imellem kunderne i markedet, dem der sætter pris på dansk design og har forståelse for, at prisniveau og kvalitet hænger sammen. Og samtidig er der en stor mængde kunder, der er mere optaget af et bæredygtigt perspektiv, brugen af materialer, genanvendelse af møbler og omformning af produkter med forskellige gode ideer.

Hvad skal design-detailhandlen gøre for at fastholde kunderne?

Vi tror på, at for at kunne fastholde fremtidens kunde, er det nødvendigt at arrangere events, der skaber tilhørsforhold til den fysiske butik, og som øger kendskabsgraden med en positiv og indirekte salgsfacon. Ligeledes at udøve en personlig og vedkommende kundeservice, der er i øjenhøjde med kunden, med en ekspertise inden for sit fag og med evnen til at skabe ideer og løsninger for kunden. 

Hvordan ser fremtidens design- og interiørbutik ud?

Vi tror meget på oplevelsesdesign, hvor kunderne oplever at blive inspireret eksempelvis på tværs af interesse og fagområde. I Kalejdoskop kan man derfor også gå i vores Café Orangeriet og nyde kaffe eller mad og opleve huset som gæst på en helt anden afslappet måde som kunde. Vi tror på, at det i fremtiden bliver endnu mere vigtigt at arbejde kreativt med sit eget brand som forretning, for derved at skabe differentiering over for øvrige konkurrenter på markedet.

Hvad gør I for at udvikle jeres butik?

Vi er i konstant kontakt med vores leverandører omkring nyheder og tendenser, og vi besøger både messer i ind- og udland. Ligeledes er den daglige kontakt med vores kunder og deres efterspørgsel med til at holde os opdateret på trends og tendenser, specielt skabt via de sociale medier. 

Dagligt får vi henvendelser fra nye spændende leverandører, der tilbyder samarbejder, som vi tager stilling til, og så prøver vi hele tiden at arbejde med vores udstilling i udtryk og indretning, således at vores kunder får en spændende og ny oplevelse, når de kommer i vores bolighus.   

Læs også:

• Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Anbefalede showrooms