Spændende dage i Chicago

Såvel danske indkøbere som udstillere havde fundet vej til International Home + Houseware Show i Chicago. Det blev desværre ikke til en gia Award til Skagerak Flagship Store denne gang. Til gengæld vandt danske Sanimaid en pris for bedste produkt.

OXO nordiske distributør Brix Design A/S, repræsenteret af Christian og Joachim Brix-Hansen (yderst til venstre og højre side), samt deres svenske salgsagenter Christina og Anders Cumtell fra BOXinBAG & Co..

Der var store forventninger til Skagerak, der i 2016 vandt Designbaseprisen og som derfor var med i kampen om at vinde den internationale gia Award i Chicago i forbindelse med International Home + Houseware Show. Og Skagerak Flagship Store var da også med i opløbet. Men prisen gik dog denne gang til detailbutikker i Australien, Japan, Philippinerne, Tjekkiet og New Zealand.

Amazon.com vandt den internationale Ecommerce-pris, og danske Sanimaid vandt prisen for bedste produktdesign i kategorien ”Cleaning”.

Selvom Danmark ikke vandt den internationale detailhandelspris, var aftenen på Radisson Hotel i Chicago forrygende og magisk, og også denne gang var danske Henrik Peter Reisby Nielsen en del af den danske dommerkomité. Samtidig er det faktisk præcis ti år siden i dag, at Henrik Peter Reisby Nielsen vandt den første danske gia Award med Inspiration i Roskilde, som han dengang var indehaver af.

Selve messen International Home + Houseware Show var denne gang udsolgt med 2204 udstillere fra 47 lande fra hele verden. Blandt de danske udstillere på messen var Bodum, der som vanligt havde en stor stand, hvor de besøgende traditionen tro stod i kø for at få en travelmug. Stelton var også at finde på udstillerlisten, og det samme var Eva Solo, Scanpan, Scanwood og Brix Design, der blandt andet repræsenterer det amerikanske OXO.

Designbase havde desuden også fornøjelsen af at møde flere danske indkøbere på den amerikanske messe fra blandt andet Magasin og COOP.

”Vi er meget glade for de mange indkøbere fra over 125 lande, der deltog på messen. Således var besøgstallet status quo med messen i 2016, hvor vi kunne melde om et rekordstort besøgstal”, lyder det fra Phil Brandl, president & CEO i International Housewares Association, der driver og ejer showet.

Kristian og Joakim Brix fra Brix Design har været på messen i Chicago hvert eneste år siden 1994.

”Messen er klart et besøg værd. Der er udstillere fra USA, men også udstillere fra resten af verden, som man kan inspireres af og måske finde nye produkter hos. Samtidig benytter vi turen til at se på amerikanske detailkæder og koncepter, hvilket også er relevant for både os som leverandører og for indkøberne”, lyder det fra Kristian Brix, der fortæller, at man selv fandt OXO, som man i dag har distributionen af i Norden, i USA i 1998.

”Siden har vi haft et tæt samarbejde med dem. Deres mission og vores mission er lig hinanden, nemlig at lette hverdagen for forbrugerne”, fastslår han.

At det sker understreges blandt andet af, at OXO de seneste år har vundet et væld af priser for sin funktionalitet. Spiralizer bordmodel vandt Good Design Award i USA i december 2016, og Spiralizer håndholdt vandt Good Design Award i USA i december 2015, og på Ambiente i februar vandt Egg Poacher en Solutions Awards.

”Egg poacher præsenterede vi også på messen i Chicago sammen med tre nye håndholdte mandoliner, så vi nu har vi i alt syv OXO-mandoliner i sortimentet”.

Dansk opfinder vinder pris
Hårdt arbejde og tålmodighed har lønnet sig, og målet blev nået for opfinder Stig Brammer Knudsen, da han i Chicago modtog branchens hyldest for sin opfindelse, som vil revolutionere en ofte glemt hverdagsting: toiletbørsten. Med prisen har fulgt stor interesse fra en række internationale kunder.

”Det er jo næsten en Oscar”, siger Stig med et smil.

”At opnå det her efter mine mange iværksætterprojekter er bare fantastisk. Jeg tror, det er ligesom, når man efter flere forsøg på at komme op på vandskiene endelig lykkes. Man har lært af sine tidligere forsøg, og nu er man klar til at nyde turen. Som iværksætter skal man virkelig tro på det hele vejen”, siger Stig Brammer Knudsen.

Stig Brammer Knudsen har troet på det hele vejen. Han har blandt andet solgt sin Strandvejslejlighed i Hellerup og flyttet i noget mindre for at have kapital til at realisere drømmen.

”Jeg har i mange år forfulgt min iværksætterdrøm med flere forskellige opfindelser, og det har jeg lært enormt meget af. Så jeg tror helt sikkert, det kan blive en stor succes, fordi opfindelsen giver stor værdi til brugeren, og ingen er jo specielt glad for deres nuværende toiletbørste”, siger Stig Brammer Knudsen, der undervejs er gået alternative veje for at finde kapital til at udleve sin drøm. Han deltog i anden sæson af Løvens Hule, der var på skærmen i november 2016. Og selvom han på dagen fik rosende ord for sin opfindelse, kom der ingen kapital fra løverne.

”Jeg tænkte, hvordan skal jeg nu komme videre? Jeg havde brug for kapital for at kunne markedsføre toiletbørsten, og jeg kunne ikke lige se, hvor den skulle komme fra”, siger Stig.

Efter afslaget skulle der nytænkes. Kapital til iværksættere er ikke noget, der hænger på træerne. Men produktet var færdigudviklet og patenteret, og Stig fik kun imponeret respons fra alle, der så produktet.

Pludselig var nogle gamle skolekammerater og hans søster interesserede i projektet, og de skød kapital i selskabet.

”Jeg har kendt Stig i 35 år, og jeg er overbevist om, at han denne gang har opfundet et produkt, som vil blive en global succes”, siger Stigs gamle ven, Ole Christensen, som har investeret sine egne penge i projektet. ”Det er jo et produkt, jeg selv ville købe”, tilføjer Ole.

Og det er ikke bare en brancheorganisation, der synes om ideen. Den hygiejniske toiletbørste, der sælges under mærket Sanimaid, er nemlig også på vej i butikkerne.

”Det er sjovt at tænke på, at det kun er et år siden, løverne takkede nej, og nu har vi produktet ude i hele Skandinavien og modtaget interesse fra udlandet”, siger Stig Brammer Knudsen

Herhjemme vil Sanimaids hygiejniske toiletbørste kunne købes i byggemarkeder, og interessen fra andre detailkæder har også været stor.

”Det bliver helt underligt at se min ide på varehylderne efter så mange års arbejde, og jeg kommer nok til at købe den bare for sjov”, siger Stig med et grin.

På messen i Chicago har Stig også oplevet stor interesse fra internationale kunder fra flere lande. Netop nu er Designbase i fuld gang med at finde kandidater til Designbaseprisen 2017, der uddeles på Formland til august. Vinderen af Designbaseprisen vinder også en nominering til den internationale gia Award og bliver dermed den butik, der skal konkurrere om prisen i 2018.

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023