Add this: 

BRUGSKUNST

Vi skal have øjnene op for papiret

Interessen for papirvarer er stigende på internationalt plan. De store Department Stores lader stationery varer tage plads på de bedste kvadratmeter, for mange er ved at få øjnene op for såvel funktionen som æstetikken i lækre parpirvarer. Notem Studio er et nyt dansk brand, der på kun et halvt år har fået stor succes. ”Vi vil gerne inspirere forbrugerne til nye vaner og få dem til at opdage værdien af at bruge stationery”, lyder det fra Signe Birk-ving Bertelsen og Ole Poulsen.
Af Pia Finne | 19. jan 2018 |

Vi har brug for fordybelse, og vi har brug for at lade os opholde. Derfor er interessen for lækre papirprodukter eksploderet i de seneste år, og der er ingen tvivl om, at det er et vækstmarked overalt i Europa. De store Department Stores i London og Paris lader stationery indtage prominente placeringer i butikkerne. For med den nye produktgruppe henvender de sig til de bevidste forbrugere, der kan lide at købe produkter med historie og kvalitet. 

”Vi bruger det digitale til det hurtige – det analoge til det langsomme. Vi husker det, vi skriver. Der er ganske enkelt ikke noget, der slår pen og papir, når det handler om at samle tankerne og skabe overblik. En blok eller en notesbog ved hånden er noget af det mest effektive og afstressende, der findes –  både i en travl hverdag og i en rolig stund, hvor der er mere plads til fordybelse”. Det siger Signe Birkving Bertelsen, der er medstifter og -ejer af det nye danske brand Notem Studio. Hendes forretningspartner er Ole Poulsen, som er tidligere medejer i designvirksomheden Menu. 

Skal man organisere hverdagen bedst muligt, er det en god ting at bruge den tid, det tager, at skrive tingene ned og få et overblik – på papiret og i hovedet.

Signe Birkving Bertelsen

Sammen har de to stiftet Notem Studio, der gik i luften på Maison & Objet i Paris i september og med stor succes. Faktisk har de allerede fået Notem Studios produkter ind i de store varehuse i bl.a. Paris og London, og ikke mindst i de mest anerkendte papirvare specialbutikker i Europa.

”Vi laver funktionelle hverdagsprodukter, der er smukke at se på og som er overkommelige i pris. Bliver en blok for dyr, bruger man den ganske enkelt ikke. Vi vil gerne have vores kunder til at bruge vores produkter – og de skal gerne opleve, at de får kvalitet for pengene”, forklarer OIe Poulsen, og netop den kombination har sandsynligvis været medvirkende til den succes, Notem Studio allerede har fået efter blot et halvt år.

”Hidtil har vi ikke haft en dansk tradition for at dyrke den lækre, taktile oplevelse, som papir er, men det lader til, at forbrugerne bliver mere og mere kvalitetsbevidste på det her område, og er ved at få øjnene op for, hvor godt et supplement en blok eller en notesbog er til iPhone og computer”, lyder det fra Signe, der passioneret fortæller om Notem Studio og om glæden ved papiret.

Hun fortæller om de forskellige situationer i hverdagen, hvor en blok eller en kalender slår computeren. Papiret har den fordel, at det lægger op til at gøre én ting ad gangen. Derfor husker vi lettere det, vi har noteret ned – for eksempel genkender mange trangen til at skrive huskelister og mødenotater i hånden. Papiret lægger også op til at reflektere og lade tankerne flyde, og måske få stillet sig selv spørgsmål, der kræver lidt mere fordybelse.

”Vi har alle et travlt liv, hvor det handler om, at nå alt det vi skal - på en god måde. Skal man organisere hverdagen bedst muligt, er det en god ting at bruge den tid, det tager, at skrive tingene ned og få et overblik – på papiret og i hovedet”.

I bund og grund handler det også om digital dannelse. Man skal kigge på sig selv og sin adfærd og tage udgangspunkt i den. 

”Vi kender alle følelsen, når vi sidder bag computeren og arbejder, og pludselig har vi også købt et Falck abonnement eller en julegave. Det efterlader os ofte med en følelse af, at vi ikke har nået det, vi skulle. Jeg tror helt sikkert på et analogt supplement til vores digitale liv, fordi det giver os en anden fornemmelse for tid og fokus – og det tror jeg i bund og grund, at alle mennesker har brug for”, forklarer Signe.

OIe ser de papirvarer, man benytter såvel i sit job som privat, som en del af en identitet. Bruger du en blok eller en fysisk kalender i god kvalitet, fortæller den noget om dig. Den fortæller, at du er funktionel og æstetisk, og at du ikke er et rodehoved. 

Notem Studio henvender sig til den kvalitetsbevidste moderne forbruger.

Kunderne vil gerne have kvalitet

Notem Studios første kollektion rummer 30 items med alt fra huskelister til lommebøger med små lister, blokke, projektplaner, ugeplaner og notesbøger. Alt sammen med fine grafiske detaljer.

Notem Studio arbejder med print og mønstre, der kan sammensættes på kryds og tværs, og som giver mulighed for at man i butikken kan skabe et helt enkelt skandinavisk design – eller muligheden for at lege lidt mere med farver og mønstre.

”Det er ikke ultraminimalistisk, men skandinavisk og enkelt tilført farver og mønstre”, lyder det fra Signe Birkving Bertelsen.

Alle produkter er produceret i Europa, og trykt på skandinaviske papirkvaliteter, og alle hardcovers er håndlavede.

”Vi går aldrig på kompromis! Og så gennemsyrer det vores ideologi, at vi gerne vil inspirere til, at man ændrer sine vaner. Vores kalendere og blokke er arbejdsredskaber, og dermed skal det ikke blot se pænt ud. Det skal fungere!”.

At markedet klart går den vej, er der ingen tvivl om. Forbrugerne anvender den fysiske kalender igen – som et fixpunkt i den digitale verden, og papirvarer er igen en del af værktøjskassen.

”Vi fornemmer, markedet er modent, og at der sker meget på netop den front. Vi ser mange seriøse spillere på markedet, og der er ingen tvivl om, at papirvarer nu løftes som kategori, så de bliver en del af et livsstilsunivers”, fastslår Ole Poulsen.

Han og Signe Birkving Bertelsen har med Notem Studio netop forsøgt at skabe et skandinavisk livstilsbrand, og ud over at forbrugerne kan sammensætte print og farver præcist, som de ønsker sig, så kan kollektionen også være med til at skabe liv i butikkerne med print og skønne farver. 

”Det er faktisk utroligt nemt at merchandise i butikken, og kollektionen er designet, så farver og prints supplerer hinanden godt”, forklarer Signe.

Planen er, at kollektionen skal udbygges løbende med nye produkter, nye designs og nye prints.

Tankerne opstod for et år siden

Det er præcist et års tid siden Signe Birkving Bertelsen og Ole Poulsen påbegyndte rejsen med Notem Studio. Signe havde arbejdet i branchen i nogle år, og Ole kom fra designvirksomheden, Menu. 

”Jeg havde arbejdet med stationery før, og var stadig vild med tanken om at få papirvarer tilbage i folks bevidsthed. Da Ole og jeg mødtes, stod det klart at vi delte visionen og samtidig supplerede hinanden godt, da vi kom med forskellig baggrund og erfaringer”, fortæller Signe.

”Vi gik seriøst til værks, og arbejdede fra starten tæt sammen med en række butikker, for at teste vores produktidéer. Shop Dora på Værnedamsvej i København har været en tæt samarbejdspartner fra starten. Det var vigtigt for os, at være helt sikre på, at de produkter, vi udviklede, fungerede både i kvalitet og design”.

Notem Studio rammer meget fint ind i markedet, og med det enkle og legende udtryk har mærket fundet sin niche. Det er skandinavisk med et internationalt touch – stramt, æstetisk og med en stor respekt for det klassiske udtryk og ikke mindst for detaljen.

I dag bliver Notem Studio solgt i 14 lande. I Danmark er mærket bl.a. forhandlet i Illums Bolighus, Shop Dora og i Louisianas museumsbutik. Notem Studio har også fået hyldeplads hos de bedste specialbutikker i Berlin, Bruxelles, Paris og Amsterdam. 

Notem er at finde på Formland 1.-4. februar 2018, stand F4060.

Anbefalede showrooms