Hold dig fra Facebook

Skal du have succes med salg på de sociale medier, skal der investeres både tid og penge. Og at lade en tilfældig medarbejder tage sig af SoMe strategien er en kæmpe fejl, mener digital direktør i Operate, Benjamin Rud Elberth. Han vender tingene lidt på hovedet i forhold til mange andre eksperter, og slår fast, at det er svært at få succes på de sociale medier, at det kræver en stor indsats og ikke sker overnight. ”Og hold dig fra Facebook, medmindre du vil ofre det, det kræver”, siger han.

Foto: 123RF.com

Ingen vil nogensinde bede virksomhedens yngste medarbejder om at deltage i Debatten hos Clement Kjersgaard på DRTV for at diskutere frisørbranchens situation uden medietræning, uden at have stået foran et kamera før, uden at vide, hvem modtageren er og uden at have alle facts på plads. Det er lige så forkert og en kæmpe fejl mange begår, at bede salonens yngste medarbejder om at være SoMe-ansvarlig uden professionel træning, uden annoncekroner og uden rigtigt at kende modtageren – og så i øvrigt forvente et salg. Det mener Benjamin Rud Elberth, der er digital direktør Operate.

”De sociale medier virker i forhold til at flytte både mennesker og salg; hvis man gør det ordentligt”, slår han fast, og Benjamin Rud Elberth ved, hvad han taler om, for han har været med siden de sociale mediers spæde start for 15 år siden, og han har været med til at flytte både holdninger og politiske stemmer med de sociale medier.

Benjamin Rud Elberth, digital direktør Operate. Foto: Operate

Men han mener tilgangen til de sociale medier er helt forkert fra rigtige mange både små detailhandlende og større virksomheder. ”De sociale medier er den eneste kommunikationsdisciplin, man hovedløst kaster sig eksperimenterende ud i uden at kende hverken modtagerne eller fakta. Her er det legalt at spørge naboens fætter, der engang har startet en Facebookgruppe, om hjælp. Men det er ikke godt nok, og resultater er en nation af døde Facebook-sider, der ikke gør noget godt for nogen”, fastslår Benjamin Rud Elberth, der tilføjer, at man som inspiration kan kaste et blik på virksomheder som bl.a. Matas og de store supermarkedskæders tilgang til de sociale medier, for de har knækket koden.

Gå professionelt til værks

Man kan sagtens få salg på de sociale medier, understreger Benjamin. Men dem, der har succesen er kendetegnet ved at der også at have et annoncebudget og ikke mindst er det dem, der har sat sig ind i algoritmerne i forhold til opbygningen af profilen.

”Man skal holde sig for øje, at på de sociale medier er konkurrenten ikke salonen rundt om hjørnet. Konkurrenterne er de store nationale og internationale virksomheder. Det er brandingspecialister som Jesper Buch, og det er specialister i digital markedsføring som Christian Arnstedt, der ikke laver andet 24/7. Det er dem, man er i konkurrence med”.

Benjamin Rud Elberth understreger også, at det absolut ikke er for at skræmme nogen fra at sælge varer på de sociale medier, men på den anden side, mener han, det er vigtigt, at man anerkender, at de sociale medier er professionelle værktøjer, der er svære at bruge, og at det kræver både tid til at sætte sig ind i dem og at udvikle profilen, og penge til at støtte op om udviklingen.

Hold dig fra Facebook

Langt de fleste frisører arbejder primært med Facebook som socialt medie, men Benjamin rådgiver små og mellemstore virksomheder til ikke at hoppe på Facebook men i stedet at forsøge sig på Instagram, der også er ejet af Meta som Facebook er det.

”Instagram er ganske enkelt den letteste platform at få et budskab igennem på. De store virksomheder har fundet ud af det, men de små og mellemstore butikker og virksomheder har ikke helt opdaget det endnu”.

Skal du sælge noget via Instagram, er det relativt simpelt at tage et billede, poste det og trykker ”på boost opslag”, så du kan sende nogle annoncekroner efter opslaget. Så kan du senere udvikle brugen af reels og stories og gøre det mere avanceret.
”Skal man arbejde med Facebook er det allerede avanceret fra begyndelsen. Man skal bygge Facebook-siden ordentligt op, forstå algoritmerne i både billede og tekst, man skal producere et billede og en tekst til algoritmerne og i den rigtige lingo og bruge avanceret annoncering, og det er langt sværere end Instagram”, forklarer Benjamin, der mener, at har man ikke arbejdet med Facebook før, kræver det mindst 10 timers træning at nå dertil, hvor man reelt kan flytte et salg.

”Så egentlig er det relativt katastrofalt, at så mange små og mellemstore virksomheder bruger Facecbook som sin SoMe kommunikationsplatform. For har man ikke læst op på det, er det som at forsøge at køre bil uden kørekort. Det går godt nogle gange, men pludselig begynder man at undre sig over, at der er så mange spøgelsesbilister på vejene…”.

Han mener, en del af problemet er, at vi alle sammen tror, vi har helt styr på Facebook, fordi vi har været medlem af en gruppe. Men at bruge platformen til salg er noget helt andet”.

Han pointerer også, at der findes masser af kurser. For omkring 5000 kr. kan man få professionel træning i, hvordan man arbejder med Facebook, og det er givet godt ud for virksomheden frem for at bruge tre år på at prøve sig frem, hvor man ellers kunne have solgt varer.

Selvstudie er en anden mulighed, men også det kræver tid. Vil man det, fastslår Benjamin, at det tager 10 sekunder at google ”Facebook algoritmer og Benjamin Rud Elberth”. Og har man tiden, kan der læses alt om algoritmer til både Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube. 

”Materialet kan hentes ganske gratis og der ligger tusindvis af eksperttimer bag. Det er min måde at række ud til virksomhederne på”, fastslår Benjamin, der dog også advarer, for går man ind i den vil det forekomme både kryptisk og svært. Men; det er en nødvendighed.

Det handler om mindset

Skal man sætte sig ind i at bruge de sociale medier professionelt, handler det om mindset, siger Benjamin, og han mener, man skal begynde med at antage, at man intet ved, og bruge det som udgangspunkt.

  • Vælg den kanal, du vil arbejde på
  • Byg profilen rigtigt op
  • Lav indhold, der passer til algoritmerne og teknikken
  • Lav salgstragter, der leder forbrugeren ind i butikken

TikTok er også et sociale medie, der tales meget om. Men det mener Benjamin i princippet, man som lille eller mellemstor detailbutik eller virksomhed skal holde sig fra. Bl.a. fordi det er et forholdsvis nye medie, som det indtil videre kun er ganske få, der har knækket koden til at annoncere på. Men vil man springe ud i det, skal man entrere med et bureau, der er eksperter i TikTok.

”Vil man være på TikTok skal målgruppen være de 15-20-årige. Men selv om målgruppen er rigtig, det er meget tvivlsomt, om den lokale skohandler når igennem spindet af verdensklasse branding fra verdens største mærker på TikTok”.

Skal Benjamin rangere de sociale medier efter, hvad der er lettest at gå til, hedder det:

  1. Instagram
  2. YouTube
  3. Facebook
  4. TikTok

Slutteligt slår hans fast, ar kun én procent af alle profiler på de sociale medier er bygget ordentligt op med de korrekte algoritmer. Derfor mener han, der skal en dygtig konsulent eller et bureau til, hvis man som frisør eller leverandør vil gøre det ordentligt på de sociale medier.

Hans råd til ledelsen i de virksomheder, der gerne vil arbejde med Facebook er:

  • Giv den SoMe ansvarlige ordentlige arbejdsforhold; ressourcer, annoncekroner og træning, og vær bevidst om at jo mindre forstand man har på sociale medier, jo lettere tror man, det er at arbejde med.

Og til de SoMe ansvarlige lyder det:

  • Sæt dig ind i, hvordan det fungerer
  • Søg professionel assistance
  • Søg rådgivning hos nogen, der har erfaring med salg på Facebook

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023