Add this: 

LEDELSE & DRIFT

Sådan går det i den danske design- og interiørdetailhandel

”Skab oplevelser og få flere kunder!” Sådan lyder det ret enstemmigt fra en skare af danske design- og interiørbutikker, og eksperterne er helt enige.
Af Sara Skovgaard Munk | 04. sep 2017 |
Marianne Levinsen, forskningschef ved Fremforsk, Center for fremtidsforskning

Detailhandlen er udfordret, det er ikke nyt. Flere og flere shopper online, men som fysisk butik har man også en unik mulighed for at tilbyde kunderne noget, de ikke kan få på nettet, og som er altafgørende for at skabe en god købsoplevelse.

Der er ingen tvivl; købsoplevelsen er alfa omega, og det er vigtigt, man optimerer denne. Butikkerne skal tænke innovativt og tilbyde noget nyt, eller allerbedst noget uventet - noget der overrasker. Derudover skal kunderne bydes godt indenfor og føle sig velkomne, så bliver de som regel i længere tid, kommer oftere igen og køber dermed flere varer.

Man skal tænke opbygning af butikken, dekoration og sammensætning af produkter på helt nye måder.

Marianne Levinsen, forskningschef hos Fremforsk

Forskningschef ved Fremforsk, Center for fremtidsforskning, Marianne Levinsen ser nogle helt klare tendenser, som de danske butikker bør tage til sig i forhold til indretning af butikker, service og generering af oplevelser.

”Man skal tænke opbygning af butikken, dekoration og sammensætning af produkter på helt nye måder,” fortæller Marianne Levinsen, forskningschef hos Fremforsk og uddyber:

”Som forbruger vil vi gerne have en oplevelse på linje med at gå på museum, der skal være atmosfære og meget gerne supplerende tilbud som mad, kaffe, øl eller noget andet, der indbyder til ophold og afkobling. Butikker i eksempelvis Paris, London, New York og andre steder er rigtig gode til at skabe universer, hvor det er fedt at være, man bruger lang tid på at udforske varerne, og det er alt sammen med til at sikre en god købsoplevelse.”

Nytænkning skal der til. Forbrugere i dag har enormt høje forventninger til købsoplevelsen.

”Den traditionelle butiksopbygning med sikre gangforløb, der er placeret efter vanlige købsbehov baseret på, at kunden blot går ind og tager varer på hylderne og derefter går direkte op til kassen og betaler, opfordrer ikke kunderne til at købe mere, og vigtigst af alt efterlader det ikke en mindeværdig oplevelse, der animerer kunden til at komme igen.” forklarer Marianne Levinsen og tilføjer:

”Det er yderst vigtigt, når vi kommer i butikkerne, at vi kan se, mærke og gerne prøve produkterne og netop få en look-and-feel oplevelse, der ikke er mulig ved online shopping.”

Selvom der er en række ting, der helt umiddelbart kan forbedres ude i butikkerne for at optimere købsoplevelsen, er det stadig vigtigt, at man som detaillist har gjort op med sig selv, hvad man vil, ens vision og hvilken målgruppe man vil nå. 

”Der findes ikke en enkelt opskrift. Det er afhængig af produkterne, man sælger, målgruppen og butikkens placering. Men én ting er sikkert. Kan butikken skabe en uforglemmelig oplevelse, så kommer kunderne også, selvom butikken ligger afsides eller ikke har optimale parkeringsmuligheder.” forklarer Marianne Levinsen.

Erhvervsakademi Aarhus har for nyligt afsluttet et forskningsprojekt omkring den fysiske butiks overlevelse. Med udgangspunkt i den danske detailhandels udfordringer, peger projektet på det, der skal til for at blive en af fremtidens succesfulde detaillister, der skaber købsoplevelser med kunden i fokus.  

Projektet er blandt andet udmundet i en kort guide med gode råd til de danske detaillister, hvor der også her er fokus på det at skabe oplevelser. 

På følgende links kan du læse, hvad 4 danske design- og interiørbutikker gør for at udvikle deres koncepter, hvad de gør for at fastholde kunderne, og hvordan fremtidens design- og interiørbutik ser ud. 

Læs også:

• Benjamin Røpke, CEO i Bahne giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Designerne Ditte Reckweg og Jelena Schou Nordentoft står bag butikkerne Stilleben og Stilleben no. 22. De giver her deres bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mette Ekmann, marketingchef i Kop & Kande giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

• Mie Hedeman Mortensen, direktør i Kalejdoskop i Aalborg giver her sine bud på, hvad den danske design- og interiørdetailhandel skal gøre for at skille sig ud.

Anbefalede showrooms