Stilheden er trenden
Maison & Objet i Paris er klart en af de messer, der rykker på internationalt plan. Denne gang var der således en stigning på over 12 pct. i besøgstallet. Trenden havde overskriften Stilheden, der lå til grund for en enkel og udtryksfuld tendens, hvor det individuelle er i højsædet.
Maison & Objet har slået sin position fast som et af de steder, hvor indkøbere fra hele verden mødes. Hele 85.825 unikke besøgende blev der denne gang registreret, og det er en stigning på hele 12,31 pct. i forhold til januar 2016. Ser man på antallet af udenlandske besøgende, er det steget med hele 17,4 pct., og når således op på 43.127.
Den klare og store vækst, vi har set i antallet af besøgende ikke mindst internationale besøgende er et tydeligt tegn til interiør-, design- og livsstilsmarkederne verden over. Igennem de seneste måneder har vi i tæt samarbejde med udstillerne gjort en stor indsats for netop at nå ud til indkøberne over hele verden. Dette samarbejde har skabt en kraftfuld dynamik, der har haft direkte indflydelse på antallet af besøgende, siger adm. direktør Phillippe Brocart.
Således kom 58,80 pct. flere besøgende fra Rusland, 57,75 pct. flere fra Japan, 29,02 pct. flere besøgende fra USA og 15,82 pct. flere besøgende fra Kina.
Med 2.871 udstillere kunne Maison & Objet præsentere det bedste inden for fransk såvel som internationalt design. Mere end 800 nye udstillere var at finde på udstillerlisten, et tal, der var status quo i 2016. 1.719 udstillere kom fra lande uden for Frankrig godt 60 pct. af den samlede udstillerskare. Her var de 307 fra Italien, 184 fra England, 159 fra Belgien, 150 fra Tyskland, 137 fra Holland og 80 fra Japan.
Lanceringen af online platformen MOM skabte god opmærksomhed omkring messen blandt de nye kategorier af indkøbere. De kan finde nye produkter på MOM hele året, og dermed er messens betydning også gået op for dem, slutter Phillippe Bocart.
Trenden var stilheden
Stilhed var trendtemaet på den netop afsluttede Maison & Objet i Paris. For præsentationen af trenden stod Elizabeth Leriche.
Et tilflugtssted fra det brusende væld af ord og billeder. Stilheden mindsker slaget af en voldsom, travl og højlydt æra. Hjemmet er det sted, hvor vi finder den stilhed, vi længes efter, hvor vi tilfredsstiller vores voksende tørst efter roen og enkelheden. Livsstilen og trenden går netop på stilhed. Skønhed går ikke længere hånd i hånd med overflødig, ubrugelig ornamentik, men koncentrer sig i stedet udelukkende om det, der er vigtigt.
Lettere materialer, geometriske abstraktioner, gennemsigtighed, glorie-mønstre, trådlignende strukturer, æteriske nuancer, sort og hvid; det er reglerne for den enkle stilhed. Overskuelige, enkle, arketypiske figurer tillader vores sind at vandre ind i fordybelse og finde roen. Følelsesmæssige, diskrete og elegante objekter genopretter vores indre fred. Vær venlig ikke at forstyrre denne poetiske og sanselige, harmoniske og luksuriøse minimalisme
Læs også: Maison&Objet i Paris: Design og livsstil på globalt plan
Hvordan blev stilhed temaet i denne sæson?, spurgte vi Elizabeth Leriche om.
Det nye tema kan komme som en overraskelse; det er tæt forbundet med sociale udfordringer end noget andet tema, MAISON&OBJET Observatory har valgt at udforske. Det stod dog hurtigt klart, at det var det oplagte valg. I et samfund, hvor billeder har stadig større indflydelse, og hvor forbindelser er stadig mere overvældende, er der et indiskutabelt behov for en pause fra det hele. Men det viste sig, at det ikke er nogen let opgave at materialisere det. Trenden lå der allerede, understøttet af de flere og flere lysere materialer og den minimalisme, vi er begyndt at se de seneste par sæsoner. Disse trends var de tidligere signaler, der ledte til det vitale behov for enkelthed og for genkomsten af de fundamentale værdier, der nu gør det ud for ægte luksus. Og så har vi undersøgt behovet: Europæerne søger stilheden.
Maison & Objet slår atter dørene op 8.-12. september 2017.