”Smukke ting gør, at vi lever længere”

Det danske designbrand House Doctor startede for 20 år siden med åbningen af en lille brugskunstbutik. Siden er det blevet til et stort livsstilshus med flere brands og omfattende kollektioner. Fællestrækkene for det hele er æstetik, og ideen om at skabe universer mere end bare produkter. Med masser af nyheder og nye brands i pipeline er takten for fremtiden sat.

I 1999 åbnede søstrene Gitte Juhl Capel og Rikke Juhl Jensen en lille brugskunstbutik i Ikast. Det blev hurtigt en populær destination, der med et anderledes udvalg i form af en blanding af egen produktion og varer de fik produceret, vækkede opsigt hos de omkringliggende butikker. Det gav søstrene lidt mere blod på tanden, og de bestemte sig for at tage på Formland og teste deres varer af. Det udviklede sig til en kæmpesucces med 100 nye kunder, og så fik Rikke og Gitte travlt. I 2001 besluttede de at lukke butikken og i stedet køre fuld fokus på brandet og produktionen af egne varer.

Æstetikken er altafgørende
Behovet for skønne ting og et hjem, der emmer af hygge og æstetik har altid været vigtigt for House Doctor og er tydeligt i udviklingen af deres produkter.

Vi vil gerne skabe sammenhæng men også forskellighed.

Rikke Juhl Jensen

”Vi går meget højt op i æstetik. Hver eneste gang vi kigger på et nyt projekt, et nyt produkt, et nyt brand eller en ny idé til noget, så er æstetikken noget af det, der står højest på listen for os”, forklarer Rikke Juhl Jensen, der som designer står bag en stor del af House Doctors produkter, og hun understreger, at: ”Selvom vores brands er unikke hver især, så har de en kæmpe fællesnævner i kraft af æstetikken”.

Æstetik er for Rikke og dermed også for House Doctor en enorm kvalitet, og hun er overbevist om, at vi både bliver gladere og bedre mennesker af at omgive os med æstetiske og skønne produkter i vores hjem og i vores hverdag. ”Smukke ting gør, at vi lever længere”, siger hun med et glimt i øjet, men man skal ikke lade sig narre. Rikke mener det faktisk helt alvorligt, og der er vel heller ingen tvivl om, at skønne produkter er med til at berige os og vores hverdag. Og glæde og lykke må siges at være gode forudsætninger for et længere liv.

”Vi har gennem årene fået opbygget en filosofi omkring, hvad House Doctor er. Hvad er design for os og hvad er godt design, for vi lægger ikke skjul på, at vi er en kommerciel virksomhed, som dog er gode til at se, hvad det er, markedet vil have. Vi har mange medarbejdere, der har været med i rigtig mange år, så den filosofi og DNA, der ligger i huset, er ikke så let at rokke ved”, fortæller Rikke, og hun forklarer desuden, at erfaringen er en god ting både i forhold til drift af en virksomhed og også i forhold til det at finde inspiration og komme med ideer til nye projekter og produkter. Det giver en form for ro, men også en alsidighed, da inspirationen til et nyt produkt kan komme fra meget forskellige vinkler.

”Vi er mange kreative i huset, og vi arbejder meget forskelligt, og det er fedt!”.

Flere brands kommer til
En anden ting, Rikke og hendes søskende finder ud af, er at House Doctor brandet er meget mere end bare produkter. Det er en livsstil og et univers, der med udgangspunkt i det æstetiske hurtigt rykker ind på andre områder i hjemmet. Det sker i første omgang i takt med samarbejdet med den franske kok og konditor Nicolas Vahé. I fællesskab finder de ud af at koble Nicolas Vahé evne for at sammensætte smage og skabe lækre delikatesser med House Doctors evne for at skabe et sammenstøbt univers i form af skønne produkter. ”Han er god til det, der er inde i glassene, og vi kunne muligvis være et bud på at skabe designet og hjælpe med, hvordan et brand kan skabes herudfra”, forklarer Rikke om de første tanker, der danner grundlaget for det samarbejde, der hurtigt viser sig at være en succes. Efter fire år beslutter Nicolas Vahé at træde ud af samarbejdet, og partnerne skilles som venner, og i dag kører House Doctor brandet videre alene.

Det næste brand, der kommer ud af House Doctor er Meraki, der har fokus på sæbe- og hudplejeprodukter. Men inden Meraki blev lanceret som sit eget brand, havde House Doctor faktisk et mindre sæbesortiment i eget regi. Efter Rikkes eget udsagn kunne det dog godt gøres bedre, og produkterne ville stå stærkere som en del af et helstøbt brand med sin egen kollektion. ”Hvad nu hvis vi tog de her produkter ud af House Doctor og lavede et brand, hvor vi kunne skabe et helt univers omkring produkterne?”, fortæller Rikke om tankerne fra denne periode. Derfor er der også med tiden kommet mange flere produkter og kategorier til sortimentet i form af tekstiler, accessories samt en herrelinje og en kollektion til børn med både plejeprodukter og tekstiler.
Office-brandet Monograph havde faktisk en lignende begyndelse. Inden da fandtes der også produkter af denne type i det samlede House Doctor sortiment. Men igen var tanken, at hvis man tog disse produkter for sig og supplerede med flere, ville man kunne skabe et helstøbt brand, der i butikkerne både kunne stå alene, men også supplere House Doctor og dermed vinde større indpas.

”Når man kan skabe universer, som komplimenterer hinanden, så har man lige pludselig ret til at være flere steder. Vi fik jo øjnene op for nye kunder, der kom ind i biksen. Så det der med at co-brande, det har der været rigtig meget synergi i for os. Så man kan sige, at den ene type kunder er kommet ind ad døren og har taget den anden med”, forklarer Rikke.

Society of Lifestyle
Netop det her med at skabe universer kalder de hos House Doctor ’Society of Lifestyle’, og det er noget de kommer til at have meget mere fokus på i fremtiden.

”Vi vil gerne skabe sammenhæng men også forskellighed”, forklarer Rikke om dynamikken mellem House Doctor brandet og de indtil videre tre andre brands; Meraki, Nicolas Vahé og Monograph.

Rikke løfter dog sløret for at, der hos House Doctor er to nye brands i pipeline. Det første brand er klar allerede til starten af næste år. Igen er tanken om at skabe vellykkede og helstøbte universer gennemgående.

House Doctor 2.0
House Doctor har arbejdet meget med sig selv og essensen af brandet for netop at finde ind til kernen, og til efterårets messer kan dette blandt andet ses ved at der er skruet op for iscenesættelsen, så det tydeligt fremgår hvem House Doctor er.

”Vi forsøger at sigte efter os selv igen. Vi mener faktisk, at House Doctor er House Doctor. Vi skal ikke til at være et andet brand eller ændre os for at imødekomme en bestemt slags kunder”, forklarer Rikke, og beskriver, at de kalder dette projekt for House Doctor 2.0, som i bund og grund handler om at genfinde det bedste ved House Doctor og fokusere mere målrettet på det.

”Man skal kigge på det man arbejder med, og man skal være grundig og hele tiden sørge for at give det bedste til projektet”.

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023