30.000 kr. i bøde for skjult reklame

Østre Landsret har – i overensstemmelse med byrettens dom – dømt en influent for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame i en række opslag på Instagram og Facebook. Landsretten nedsætter bøden til 30.000 kroner.

Foto: 123RF.com

En influent med et stort antal følgere skal betale en bøde på 30.000 kroner for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame. Influenten blev af Retten i Glostrup idømt en bøde på 50.000 kroner.

Influenten er dømt for skjult reklame i 23 opslag på Instagram og Facebook, der promoverede tøj fra virksomheder. Influenten havde samarbejdsaftaler med virksomhederne og havde fået tøjet gratis. Opslagene blev ikke tydeligt markeret som reklame og var alene tagget med virksomhedernes navne.

Landsretten fastslår, at influenten var erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, og at tagging af virksomhederne i teksten eller i hashtags ikke var en tilstrækkelig tydelig reklamemarkering.

Landsrettens bøde afspejler antallet af opslag på Facebook og Instagram, og hvor længe opslagene var tilgængelige på platformene, samt den lange sagsbehandlingstid, som ikke skyldtes influentens forhold. Forholdene var begået fra juni 2018 til februar 2019, og sagen blev omberammet ad to omgange bl.a. på grund af Covid-19.

Forbrugerombudsmanden krævede under sagen en bøde på 120.000 kroner. Byretten idømte influenten en bøde på 50.000 kroner og lagde bl.a. vægt på, at der på det tidspunkt var forløbet mere end 4 år, siden forholdene var blevet begået, uden at det kunne bebrejdes influenten.

Dommen vedrører ikke kun markedsføring mod danske forbrugere, men også forbrugere i andre EU-lande.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger: ”Vi er tilfredse med, at landsretten i overensstemmelse med byrettens dom slår fast, at influenter der driver erhvervsvirksomhed skal overholde markedsføringsloven på lige fod med alle andre erhvervsdrivende.”

”Denne sag viser, at det skal være meget tydeligt, når influenter laver reklameopslag på sociale medier. Der må ikke være tvivl om hensigten bag sådanne opslag - skjult reklame må aldrig forklædes som personlige anbefalinger.”

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

15.09.2025Designbase.dk

Få styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

15.09.2025Designbase.dk

Konkursudviklingen for august 2025

12.09.2025Designbase.dk

Skattelettelser på vej til mange danskere

11.09.2025Designbase.dk

Salling skriver historie og slår dørene op i København

10.09.2025Designbase.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

10.09.2025Designbase.dk

Se udgifterne til producentansvaret for emballage i 2025

09.09.2025Designbase.dk

Ny analyse: Markant flere ikke-vestlige indvandrere kommer hurtigt i job

09.09.2025Designbase.dk

Ny analyse: Her er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023