5 hurtige til Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk

Detailhandlen er under pres. Nutidens og nok især fremtidens forbrugere bliver mere og mere bevidste om deres valg og muligheder og er svære at definere og dermed også nå ud til. Vi har taget en snak med Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk – Center for Fremtidsforskning om, hvordan detailhandlerne i dag kan forberede sig på fremtiden og blive bedre til at møde fremtidens forbruger.

Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk Center for Fremtidsforskning..

Hvordan vil du beskrive fremtidens forbrugere?
De er inspireret af det hurtige. De tilhører ikke nogen bestemte segmenter men hopper rundt og handler efter behov og lyst. De kan være til det ene om morgenen og til det andet om aftenen. De hopper rundt i kategorierne efter, hvad der lige falder dem ind.

Hvordan vil du beskrive deres forbrugsmønstre?
Det kommer helt an på den enkelte forbruger. De har forskellige mønstre alt afhængig af, hvilken fase af livet de er i, hvordan de ser sig selv, og hvordan de opfører sig.

Hvilke muligheder ser du for den fysiske detailhandel i fremtiden?
Der er et behov for at trække kunderne ind på en anden måde, end man gør i dag, og man er nødt til at lave meget mere for kunderne. Flere har erfaret, at en webshop ikke nødvendigvis er vejen til øget indtjening. Det handler om ikke blot at skabe oplevelser, men også om at have viden og indsigt. Der skal være noget, som forbrugerne vælger at komme ned i den fysiske butik efter. I gamle dage var det anderledes, der valgte forbrugeren at gå på nettet, hvis de ikke lige kom i den fysiske butik. Man skal vælge den fysiske butik til, og det kræver noget særligt. Det er en helt anden udfordring, end man har været vant til.

Hvilke muligheder ser du for den digitale detailhandel i fremtiden?
Det er fuld fart frem. De får mere og mere handel, fordi rigtig mange køber kendte mærkevarer og går efter prisen, og her kan udvalget online næsten altid slå butikkerne. Så de er godt på vej til at få halvdelen af alt detailhandel på lidt længere sigt.

Hvad skal detailhandlen gøre for at ruste sig til fremtiden?
En stor udfordring i detailhandlen er faktisk, at folk forbruger for lidt, særligt når vi snakker Danmark. Her er forbrugskurven for nedadgående. Vi bruger kun 88% af de penge, vi tjener, hvor vi før i tiden brugte 96%. Det betyder faktisk, at man som butik skal overbevise folk om, at det er værd at forbruge. Men det er svært, når man også taler om behov og bæredygtighed.
Det handler om at give forbrugeren noget ekstra, noget de kan tage med hjem. Det handler også om at følge op på forbrugeren. Stadig at have kontakt med varen og kunden efter købet, for at få dem tilbage igen. Så handler det også om at beholde tætheden i detailhandlen. Butikkerne er afhængige af hinanden for i samlet folk at kunne lokke kunderne til.

Relateret indhold

14.06.2024Designbase.dk

3daysofdesign: Nye franske designere på ambassaden

14.06.2024Designbase.dk

Formlandtrenden: Ikigai – det, der giver livet mening

04.06.2024Designbase.dk

Er jeres virksomhed klar til at kommunikere åbent om løn?

04.06.2024Designbase.dk

Nu ændres producentdefinition for producentansvar på emballage

03.06.2024Designbase.dk

Sygdom i forbindelse med ferie: Disse regler gælder

31.05.2024Treyd AB

Sponseret

6 måder du kan drage fordel af at bruge Treyd til at finansiere leverandørfakturaer

31.05.2024Designbase.dk

Spar penge: Sådan forhandles en lavere pris på betalingskortaftalen

30.05.2024Designbase.dk

Ny strategi skal styrke væksten i hele landet

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days

Event i Designmuseum Danmarks have under 3daysofdesign

Dato

12.06.2024

Tid

10:00

Sted

Designmuseum Danmarks Have, Bredgade 68, Kbh.

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023