5 hurtige til Marianne Jensen, formand for FAGA og ejer af Eurotex

Marianne Jensen er formand for brancheforeningen FAGA og ejer tekstilvirksomheden Eurotex. Designbase har talt med hende om messesituationen og den nært forestående Formland.

Hvad får man ud af at udstille på messer?
Først og fremmest skaber alle messer et godt fundament for kundemøder. Derudover er der to former for messer med individuelle træk: Udstillingsmesser, hvor man viser, hvad ens firma står for, og så er der handelsmesser, hvor man primært viser og sælger næste sæsons varer.

De vigtigste messer er handelsmesserne, hvor man netop har mulighed for at skrive ordrer op. Det er jo vigtigt for en virksomhed at kende sin ordrebeholdning, og når messen er slut, kan man se, om man har overholdt budgettet, eller om man skal revidere enten positivt eller negativt i budgetterne.

Hvad er din holdning til, at vi i Danmark har to messer i stedet for én samlet?
Det har jeg ingen holdning til. Formland repræsenterer et bredt segment, som gerne vil sælge sine produkter og laver ordrer på messen. Derimod kan vi høre, at northmodern mere er en udstillermesse, men også en messe som retter sig mod møbelindustrien. Om der er plads til to, er ikke noget, jeg skal afgøre; det er udstillerne og kunderne, der bestemmer.

Kommer der ingen udstillere eller købere, tror jeg ikke, at der er ret mange messeudstillere eller –arrangører, der synes, at det er fedt at pumpe penge i foretagenet. Men hvis behovet er der, kan der i princippet være lige så mange messer som overhovedet muligt.

Hvad forventer du dig af Formland i februar?
Jeg forventer, at de kunder, som vi har med at gøre, allerede på dét tidspunkt bestemmer sig for, om de vil købe vores produkter til deres kommende efterårs- og julesalg eller ej. Vi sælger også forårsting, men i vores branche er efteråret vigtigst.

Vores vigtigste messe er januar-messen Heimtextil, og allerede efter denne messe kan vi stort set se, hvor positivt året vil blive. Som firma har vi været her i mange år, så vores kunder kender os og ved, hvad vi står for. Men de kender også til vigtigheden af at få aftalerne i hus, mens man stadig kan huske, hvordan den netop overståede julehandel forløb.

Kan du komme med et godt råd til andre messeudstillere?
Jeg har udstillet på Formland 51 gange til februar – to gange årligt i 25 år, så jeg burde om nogen kunne give et godt råd. Og mit bedste råd må være, at man aldrig skal hvile på laurbærerne eller gå og tænke, at man ved alt om det hele, fordi man har prøvet tingene før. For det gør man ikke. Næste år kan tingene se helt, helt anderledes ud.

Hvordan har Formland ændret sig gennem de 25 år, du har været på messen?
Formland er og har altid været oppe på beatet, synes jeg. Formland er helt med på, hvad der sker på diverse messer, og de er deres ansvar bevidst over for udstillerne. ”Krisen” omkring de to messer har desuden medført noget meget positivt, da alle i branchen, både udstillere og messearrangører, har strammet sig an.

Det negative er dog, at man har diskuteret med nogen, man ikke ønsker at diskutere med. Der er jo ikke nogen, der ønsker at være uvenner.

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S bringer EasyMotionSkin til Norden – ny æra for EMS-træning

27.10.2025Designbase.dk

Nye EU-regler om garanti og oplysninger i detailhandlen

27.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S og Haier Europe indgår strategisk partnerskab for at accelerere vækst og innovation i Norden

24.10.2025Designbase.dk

Flere gode nyheder til SMV’erne i ny finanslov

23.10.2025Designbase.dk

Nordiske virksomheder omsætter data til forretning

22.10.2025Designbase.dk

Bredt flertal vil trykke på pauseknap for EU-krav til bærerdygtighedsrapportering

22.10.2025Designbase.dk

Danmarks første AI-podcast om arbejdsmiljø

21.10.2025Designbase.dk

Myndighederne forlænger levetiden af dankort til erhverv

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023