Ægte messestemning og et lyst syn på fremtiden

Det var fantastisk at fornemme, at både udstillere og indkøbere på Formland Spring rent faktisk har fået et lysere syn på branchens fremtid. Det betød en ægte messestemning og en stor positivitet.

Foto: MCH/Tony Brøchner

Formland Spring blev med sine 359 udstillere, 50 forskellige aktiviteter og 7.558 veloplagte fagfolk en rigtig fin oplevelse for både indkøbere og udstillere. Ikke mindst søndag var gangene på messen fyldt med mennesker, der lod sig inspirere til at tænke nyt, og der kom ordrer i bogen hos udstillerne, hvilket er en forudsætning for en velgennemført messe.

Blandt udstillerne generelt var tilfredsheden også tydelig at spore. ”En positiv stemning skaber en større lyst til at købe ind, og det fornemmede vi tydeligt. Selv om træerne ikke vokser ind i himlen, var der helt klart positive takter. Basketsize var større end de senere år, og indkøberne turde i højere grad at købe ind i nyhederne”, lød det samstemmende fra flere udstillere.

Foto: Pia Finne

”Som udgangspunkt var det en rigtig fin messe. Søndagen var en fantastisk dag med mange glade kunder, og vi kan klart fornemme en ægte, spirende optimisme. Ikke mindst i de mindre butikker, lyder der nye toner, og der er ingen tvivl om, at de dygtige butikker og de dygtige indkøbere vinder”. Det siger Faga’s formand og direktør for Eurotex, Marianne Jensen, og hun slår fast, at hun ser det som et tegn på at vi er tilbage i en tid, hvor forbrugerne søger hygge og nærvær. De ved, de kan bestille online, men de har også fundet ud af, at det ikke giver det samme nærvær og den hygge, man får, når man går i fysiske butikker. ”Jeg tror på, at de mindre butikker vinder frem igen, og på messen tilkendegav de tydeligt vigtigheden af at vælge produkter, der passer til deres stil og særpræg. Det skal vi som leverandører kunne leve op til”.

Hun mener dog også, det er ærgerligt, at der er udstillere, der ikke bakker op om messen i februar. ”Det er forårsmånederne, der gør, at både vi som udstillere og butikkerne kommer godt fra start”. 

Georg Sørensen, direktør for Messecenter Herning, glæder sig over, at forventningerne blev forløst og tilliden indfriet.

”Vi er blevet bekræftet i de helt grundlæggende historiske kvaliteter for messen som både handelsplads og mødested. Vi glæder os rigtig meget over de mange løbende positive tilbagemeldinger fra såvel erfarne som nye udstillere, der oplevede messens kvaliteter”.

Fra Eurotex standen. Foto: Pia Finne

Han siger samtidig tak til både udstillere, samarbejdspartnere og de besøgende fagfolk for sammen at have skabt den helt rigtige messestemning med oprigtig optimisme.

”Vi glæder os allerede til Formland Autumn, hvor vi i fællesskab vil fortsætte den positive brancheudvikling og byde smykkebranchen velkommen i Formland Jewellery og sammen med alle udstillere og gæster fejre 40-året for den første Formland-messe i august 1984”.

Og med sine 359 udstillere kunne Formland denne gang kalde sig for Nordens største messe. En titel, som Formex i Stockholm har holdt i nogle år, men som nu er overtaget af Formland, der denne gang overgik Stockholm med godt 100 udstillere.

Marianne Jensen mener, Formland skal udnytte det momentum, man har lige nu som Nordens største messe.

”Fra Faga’s side vil vi i hvert fald presse på for at få flere nordiske udstillere og besøgende til Herning”.

Autentisk messestemning
Den positive brancheudvikling kom til udtryk ved en opløftende stemning, der prægede hallerne og karakteriserede messedagene - noget, udstillerne også noterede sig.

”Messen har haft den helt rigtige messestemning, og det har virkelig været rart at opleve. Nogle messer har jo levet et op og ned-liv under og efter corona, men denne gang på Formland har vi for alvor igen oplevet den gode messestemning, hvor det buzz’er - hvor folk snakker, hvor der er liv, og hvor de besøgende smiler, rører ved varerne og har lyst til at gå i dialog. Det har oset af autentisk messestemning, og det har vi ikke oplevet på samme måde på andre nylige messer”, konstaterer Poul Riberholt, kommerciel direktør i Mette Ditmer Design.

Fra AU Maison standen. Foto: MCH/Tony Brøchner

Også hos EJA og AU Maison bemærkede man optimismen og den positive stemning, og så glæder man sig over, at det var de "rigtige", der gæstede messen - et for udstillerne vigtigere succeskriterium end antallet af besøgende.

”Vi har været med på Formland i mere end 25 år, og de sidste tre-fire messer har været nogle af de bedste for os. Stemningen denne gang har været rigtig god. Jeg spekulerer ikke så meget på antal besøgende - det afgørende for os er, at de fremmødte har en skøn tid på messen og har lyst til at købe nogle varer, hvilket de tydeligvis har”, fastslår Jakob Andersen, direktør i EJA og AU Maison.

Blandt de trend- og livsstilseksperter, der gæstede messen for blandt andet at holde foredrag, er man da heller ikke i tvivl - Formland har en unik position i interiør- og designbranchens messelandskab i såvel ind- som udland.

”Messer er den mest effektive måde at drive forretning på for både butikker og udstillere. De udstillere, jeg mødte i år, var meget tilfredse med de besøg, de fik. Det er spændende at se Formland afprøve nye områder med mode, bæredygtighed, outdoor og mere have. Det er godt, synes jeg, for nu om dage skal en butik finde inspiration og produkter fra flere områder”, lyder det fra den svenske trendekspert Stefan Nilsson.

Formland Garden fik flot modtagelse
Og apropos nye områder så bød Formland Spring 2024 på det fornyede Formland Garden, der er skabt i samarbejde med Danske Havecentre. Området udvidede messens grønne områder og var en succes, som samarbejdspartneren ser frem til at arbejde videre med.

”Formland Garden er kommet rigtig godt og tilfredsstillende fra land, og vi ser meget frem til næste år, hvor det tyder på, at vi bliver endnu flere udstillere i området. Mange har hæftet sig ved, at vi ved at blive en del af Formland jo har fået et helt nyt publikum, og der ligger selvsagt store muligheder i at mødes med denne for os nye verden og forfølge de synergieffekter, det indebærer”, lyder det fra Per Boisen Andersen, direktør i Danske Havecentre.

Messedagene rykkes igen

Næste udgave af messen er Formland Autumn, der løber af stablen lørdag-mandag 17.-19. august 2024, og dermed rykkes dagene fra de nuværende søndag-tirsdag, hvilket en lang række af de udstillere, vi talte med, er yderst tilfredse med. ”Den første dag og søndag er traditionelt de største messedage. De seneste par messer har det været én og samme dag. Nu får vi igen en første messedag og en søndag at handle i”, lyder det fra Peter Maae Jensen fra aida, og Faga’s formand Marianne Jensen, slutter af med at understrege: ”Søndagen var yderst positiv på den netop overstående messe, og derfor glæder det mig at konstatere, at Formland fremadrettet løber fra lørdag til mandag, så de mindre butikker har to weekenddage, hvor de kan besøge messen fremfor én”

www.formland.dk

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023