Arbejder på at opbygge branchen

Et tilbageblik på Formex i januar. ”En positiv oplevelse. Næsten overraskende positiv”, siger Chicie Lindgren, messechef på Stockholmsmässan, om Formex i januar 2020.

Foto: Gustav Kaiser .

Messens udstillerantal var denne gang faldet med godt 100 til 477 aktører. Antallet af besøgende gik også ned med omkring 1000 personer og landede dermed på lige over 16.000. Først og fremmest fordi der kom færre personer fra hver virksomhed, og fordi der var færre genbesøg. Måske hænger det sammen med økonomien i forhold til bemandingen hjemme i butikkerne og omkostningen ved at overnatte. Dog viste det sig, at de udstillere, der var på plads, havde flere besøgende – faktisk en stigning på 25 pct. i forhold til januar 2019, ikke mindst takket være det nye hal-layout, der blev præsenteret i august, og som har givet et andet flow igennem lokalerne.

Chicie Lindgren, messechef på Stockholmsmässan..

”Det kan meget vel være en god idé at flytte rundt på messen oftere, alene for at opmuntre udstillerne til at tænke nyt i forhold til standen. På den anden side er det vigtigt at holde fast i bæredygtighedstanken, når det gælder byggematerialer til standene”, fortæller Chicie. Netop bæredygtighed er noget, der står højt på Formex agenda. Det er ingen hemmelighed, at der under messen bliver præsenteret et stort antal nye produkter, og i en tid, hvor man anstændigvis kan spørge sig selv, om der er behov for flere ting? Her kommer messens nye motto i spil: ”Kærlighed til design”.

Vil støtte udstillerne
”Vi mennesker vil altid have ting, der sender signaler om os selv og til vores hjem. Det er vigtigt for vores velbefindende at kunne skabe et hjemmemiljø, hvor man trives. Elsa Billgren har udtrykt det godt; at tingene er ”Souvenirs for livet””, siger Chicie. Hun forklarer, at Formex i allerhøjeste grad vil hjælpe sine udstillere med at skabe ansvarligt producerede produkter, der holder hele vejen igennem værdikæden helt til produktet kasseres. Derved ”kærlighed til designet”. 

”Det vil vi hjælpe udstillerne og de besøgende med at blive endnu bedre til. Samtidig findes der meget godt. I Norden har vi eksempelvis et højt niveau i forhold til social bæredygtighed, som også er et vigtigt parameter”, fortsætter Chicie. Arbejdet med at støtte udstillerne i deres bæredygtighedsarbejde omfatter bl.a. messens temadage ikke mindst bæredygtighedsdagen og detailhandelsdagen. Derudover planlægges flere aktiviteter mellem messerne i form af undervisningsarrangementer rundt omkring i landet med eksperter indenfor relevante områder.

Fra tidligere at have haft et trendtema hver sæson, holder Formex nu fast i sit kernetema ”Kærligheden til design” fra sæson til sæson. Også det er et led i at fremme bæredygtighedstanken i branchen.  ”Trends vil der altid findes, men det er ikke vores fokus. Vi vil opfordre til at standse op og i modsætning til at forcere tingene, så de går endnu stærkere, at lade tingene tale for sig selv”, forklarer Chicie. 

Mange succeshistorier
2020 er et stort jubilæumsår for Formex, som holdes for 60. gang – de seneste 25 år to gange om året. Messen har mange udstillere, der har været med fra begyndelsen.

”Det gør mig glad i hjertet! Når det går godt for vores udstillere, går det også godt for Stockholm og Sverige. Det er det, vi arbejder for; at opbygge branchen, sammenholdet og landets økonomi. Med tanke på at vi havde færre udstillere denne gang, føles det godt, at vores besøgende stadig ser messen som en væsentlig arena i forhold til at få et indblik i det aktuelle marked for nordisk og skandinavisk design”, siger Chicie afslutningsvis.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.10.2024Designbase.dk

454.000 danskere er for syge til at forsørge sig selv

22.10.2024Designbase.dk

The Body Shop genopstår

22.10.2024Designbase.dk

The Body Shop genopstår

21.10.2024Designbase.dk

Dyk i beskæftigelsen

15.10.2024Designbase.dk

Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb

14.10.2024Designbase.dk

7,7 milliarder kroner mangler at blive indsamlet

11.10.2024Designbase.dk

Danskerne elsker impulskøb

09.10.2024Designbase.dk

imm cologne 2025 aflyses

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023