Brug hjernen…

…når du skal have kunderne i indkøbsmode. Hjerneforsker Thomas Ramsøy fortæller, at jo flere beslutninger, man kan få kunderne til at træffe ubevidst jo bedre.

Hjernen vejer 1,5 kg. Det er 2 pct. af kropsvægten, men hjernen bruger 25 pct. af kroppens energiforbrug. Da det er de bevidste beslutninger, der kræver energi, handler det om at få forbrugeren til at føle sig bedre tilpas, og jo flere beslutninger, en forbruger kan træffe på autopilot, jo bedre. Det fortalte Thomas Ramsøy på Dansk Mode & Textils Topmøde 2018.
Thomas Ramsøy er tidligere hjerneforsker og neuropsykolog, nu CEO i Neurons Inc., der arbejder med neuromarketing, og hvor kundelisten bl.a. tæller Google, Facebook, Lowe’s og Tesco.

”Der findes ikke et center i hjernen for design eller for penge, et mobilcenter eller et webshopcenter. Hjernen er udviklet til helt andre formål, og derfor; jo mere vanerelateret en handling er, jo mere loyal bliver kunden”, forklarer Thomas Ramsøy.

Han fortæller bl.a. om Peak End-reglen, der går ud på, at en god afslutning på et besøg i en butik vejer tungt i en forbrugers helhedsvurdering af shoppingoplevelsen. Derfor handler det i høj grad om at have fokus på forbrugerens rejse igennem butikken; stofligheden, tyngden, duften og måden forbrugeren møder produkterne på.

”Vi arbejder med en four power model”, fortæller Thomas Ramsøy.
Den første power er ”Stopping power”. Man skal få kunden til at stoppe op og ikke mindst fastholde opmærksomheden. Bl.a. ved at skabe kontraster eller bevægelse omkring det, man vil have kunderne til at blive opmærksomme på.
Herefter følger ”Transmission power”, der handler om tilgangen til det kommercielle budskab. Kan forbrugeren forstå reklamen eller brandingen? Og her lyder rådet, at man aldrig tager en tv-reklame og bruger den direkte på SoMe. Det fungerer ikke.

Herefter handler det om ”Persuation power”; reagerer forbrugerne positivt og får de positive associationer og får du skabt et behov. Har man en stærk mærkevare, har den stærke relationer. Kunderne enten elsker eller hader den, og når man dertil, er der også større sandsynlighed for, at kunderne ser den. ”En forbruger skal kun bruge et millisekund på at afgøre, om vedkommende kan lide produktet og hvor meget, man vil betale for det, og så skal man være sig bevidst om, at en dårlig oplevelse skaber kognitivt og emotionelt stress, der hæmmer købsprocessen”.

Thomas Ramsøy fortæller om en undersøgelse, hvor to grupper smagte den samme vin. Den ene gruppe fik fortalt, at vinen kostede 500 kr. Den anden gruppe fik fortalt, at vinen kostede 50 kr., og aktiviteten var klart størst i gruppen, der fik at vide, at vinen kostede 500 kr. de kunne bedre lide vinen, og forventningerne var større. ”Så kan vi skabe supernormale stimuli, skaber vi altså også større opmærksomhed”.

Sidst gælder det ”Locking power”; det forbrugeren husker, når vedkommende forlader butikken, og det, der gør, at butikken er ”top of mind”, slutter Thomas Ramsøy.

Relateret indhold

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023