Bymidterne er under transformation: Vi skal skabe liv

Det handler ikke længere om at få mere handel til byerne. Det handler om at skabe byer, der kan tiltrække mennesker. Det betyder, at der skal skabe liv i byerne, og derigennem skabe handel. Det mener Anders Baagland, der er formand for Danske Handelsbyer og citychef i Middelfart.

Detailhandlen i bymidterne skal transformeres til oplevelses- og servicebutikker. "Kunderne kommer måske ind en fredag eftermiddag, drikker en kaffe og går til frisøren – og køber, fordi oplevelsen og servicen er i top," siger Anders Baagland. Foto: 123RF.com

"Vi står midt i en transformation. Både af bymidterne og af detailhandlen. Og det går hurtigt. Derfor er det vigtigt, at vi i byerne har nogen, der kan tage ansvar og drive udviklingen fremad – og det er netop, hvad citycheferne gør." Det siger Anders Baagland, der er formand for Danske Handelsbyer og citychef i Middelfart, og han har fingeren på pulsen, både når det gælder udviklingen af de danske bymidter og forandringerne, der skal til i detailhandlen. 

Danske Handelsbyer er et netværk organiseret under MERK og tæller i dag af 62 citychefer fra danske byer - med flere på vej. Netværket samler citychefer eller personer med interesse for byudviklingen, og mennesker, der har til opgave at skabe liv og aktivitet i midtbyen.

"Vi har ét fælles mål: Liv i byerne. Det handler ikke længere kun om handel, men om helhedsoplevelser og byliv. Vi er ikke en brancheorganisation som Skobranchen.dk, der repræsenterer butikkerne direkte, men vi passer meget fint ind i MERK, for vi faciliterer detailhandlen – og alt det omkring, der får den til at trives," forklarer Anders Baagland.

Anders Baagland er formand for Danske Handelsbyer og citychef i Middelfart, og han har fingeren på pulsen, både når det gælder udviklingen af de danske bymidter og forandringerne, der skal til i detailhandlen. Foto: Danske Handelsbyer

De danske bymidter er ikke længere, hvad de var engang. Meget af handelen er rykket online eller ud i store box-butikker og centre i udkanten. "Byerne er oprindeligt bygget i 60’erne og 70’erne, hvor alt handel foregik i centrum. Det betyder, at godt 50 procent af detailhandlen faktisk er forsvundet fra midtbyerne, og derfor må vi gentænke bymidternes rolle."

Fra handel til helhedsoplevelser

I stedet for at kæmpe for at få butikkerne tilbage, arbejder citycheferne nu for at tiltrække liv gennem nye funktioner. "Vi har brug for at få restauranter, liberale erhverv og offentlige funktioner tilbage i bymidten. I mange år har man forsøgt at placere netop de liberale erhverv uden for bymidterne, men nu skal vi give kunderne en grun til at komme ind til centrum, og derfor skal vi have læger, tandlæger, kommunale kontorer og andre funktioner, som skaber trafik og liv, tilbage."

Den udvikling har også ændret citychefernes rolle fundamentalt. "Tidligere talte vi primært detailhandel. I dag handler vores arbejde i høj grad om at skabe forandringer i hele bymiljøet – og det er en opgave, der begynder på kommunalt niveau."

Danske Handelsbyer har derfor udarbejdet fem anbefalinger, som er essentielle for at skabe en levende by:

  • Strategisk samarbejde mellem bymidtens aktører
  • Stabil finansiering som grundlag for aktiviteter
  • Øget kundeflow i bymidten
  • Synergier mellem turisme- og handelsforeninger
  • Storytelling, der skaber sammenhold og retning

"Vi blev trætte af, at kommunerne hele tiden bestilte dyre COWI-rapporter. Citycheferne er dem, der lever det. Vi taler med skobutikken og tøjbutikken på hovedgaden, og vi ved, hvad der virker. Men kommunen skal også forstå, at det her handler om mere end handel – det handler om værdien af tiltrækningskraft. Vi skal ganske enkelt have øjnene op for, at det er kommet et andet niveau af byforandring.”

Detailhandlens transformation

For detailhandlerne er virkeligheden også forandret. "Tidligere var det nok at have varer på hylderne og et kasseapparat. Det er det ikke længere. I dag handler det i høj grad om convenience – endnu mere end om pris, og når forbrugerne kan handle online 24/7 – så butikkerne skal tilbyde noget, nettet ikke kan: rådgivning, service og oplevelser. 

Det betyder, at detailhandlen i bymidterne skal transformeres til oplevelses- og servicebutikker. "Kunderne kommer måske ind en fredag eftermiddag, drikker en kaffe og shopper – og de køber, fordi oplevelsen og servicen er i top. 

Omnichannel er nøglen, mener Anders Baagland. "Det handler ikke om, hvor du fanger kunden – om det er på SoMe via livestreaming, online eller i butikken. Det er dem, der mestrer det hele, der vinder. Mange kæder har allerede set lyset, men de små enkeltstående butikker kan også sagtens være med uden at have de helt store muskler

ved at være til stede på sociale medier med onlineshopping og tilbyde en helstøbt serviceoplevelse i butikken.”

Byer med udviklingskraft

"Vi ser, at de byer, der investerer i en citychef, har større udviklingskraft. Det handler ikke om byens størrelse, men om hvorvidt man vil skabe liv," lyder det fra Anders Baagland.

Citychefen er den, der ser muligheder, samler trådene og driver projekterne frem. "Vi prøver med andre ord at sige: der er en vej – lad os gå den sammen."

Danske Handelsbyer har eksisteret i seks år. Under corona blev samarbejdet intensiveret, og netværket er siden vokset støt. "Vi mødes fysisk fire gange årligt, online hver måned, hvor vi tager temperaturen på udviklingen og deler viden. Men vi besøger også hinanden i vores respektive byer, vi samler den bedste viden fra byerne, lærer af hinanden og hjælper hinanden."

Anders Baagland peger også på den nationale betydning. "Vi er begyndt at være en stemme i det politiske landskab. Vi presser på for f.eks. skattefri gavekort og kæmper for, at staten prioriterer de levende byer. Sidst blev der afsat 140 mio. kr. til at skabe liv i mindre byer – 50 mio. er udbetalt, og mange af dem gik til byer i vores netværk."

Pengene kan bruges til strategisk langsigtede projekter eller konkrete her-og-nu projekter. En ny runde støtte kommer i 2026 eller 2027. "Vi har viden og indsigt til at søge pengene og omsætte dem til konkrete oplevelser i byerne. Vi fodrer hinanden med input fra butikkerne, byerne og systemet."

Anders Baagland er ikke i tvivl om, at det hele står og falder med evnen til at tænke anderledes. "Hvis vi ikke udvikler bykernerne, ender vi med byer i afvikling. Men hvis vi tager ansvar, samarbejder og tør gå nye veje – så kan vi skabe byer, hvor mennesker har lyst til at leve, arbejde og drive detailhandel. Og det gør os alle rigere."

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

29.05.2025Designbase.dk

Et transformationsår frem mod et stærkere Rosendahl Design Group

28.05.2025Designbase.dk

Ny CEO hos F&H

28.05.2025Designbase.dk

SMV-analyse af den offentlige sagsbehandling

27.05.2025Designbase.dk

Ny lukkelov skal styrke butiksliv og udvikling i lokalsamfund

27.05.2025Designbase.dk

Bymidterne er under transformation: Vi skal skabe liv

23.05.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Gode takter fra EU – nu skal der leveres

22.05.2025Designbase.dk

Amerikanske virksomheder påvirkes af toldsatserne

22.05.2025Designbase.dk

Plastindustrien siger ja tak til regulering af kemi i plast

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023