Den nye forbrugeraftalelov er en væksthæmmer

Den nye forbrugeraftalelov, der trådte i kraft den 13. juni 2014, ændrer reglerne for e-handel markant. Internet-brancheforeningen FDIH kalder det en klar forringelse for netbutikkerne. Og som erhvervsdrivende bør man være meget opmærksom på de nye krav, lyder advokatens anbefaling.

Søren Merrild Bie fra Advodan Horsens er erhvervsadvokat og ekspert i forbrugerspørgsmål. Han har studeret lovgrundlaget og fortæller, at den nye forbrugeraftalelov i grove træk handler om øget oplysningspligt, fortrydelsesret og ændret håndtering af returvarer. 

”Den mest gennemgribende ændring er, at kunden nu må prøve varen derhjemme, fortryde og returnere den. Det betyder, at varen må pakkes ud af emballagen, elektroniske apparater må tændes og så videre, hvorefter kunden stadig har mulighed for at fortryde købet.  Loven åbner endda mulighed for, at kunden også kan føle på og teste varen inden returnering, men tilbage står hvordan virksomheden vurderer varens fald i værdi, når de skal tilbagebetale beløbet til kunden,” fortæller Advodan-advokaten.

Søren Merrild Bie forudser, at der vil komme en del prøvesager, når de nye regler skal testes i praksis. 

”Virksomhedsejeren har bevisbyrden for, at der foreligger en værdiforringelse. Men for visse varetyper - så som håndklæder eller sengetøj - kan det være svært at vide, hvordan man vil lægge linjen. Vi kan først blive klogere på, hvordan man vurderer varens fald i værdi, når de første sager kommer gennem Forbrugerklagenævnet,” siger han.

Modsat i dag, hvor varen skal være sendt tilbage inden for selve fortrydelsesfristen, kan kunden vente med at returnere varen til 14 dage efter den dato, hvor man har meddelt sælger, at man har fortrudt købet. 

En forringelse for forretningerne
Hos FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) har man også beskæftiget sig indgående med den nye forbrugeraftalelov. Public affairs & Kommunikationschef Henrik Theils vurderer, at loven bliver en klar forringelse i sammenligning med de nuværende regler. Flere krav i loven er så vidtgående, at de i praksis er næsten umulige at opfylde.  Og ikke mindst misbrugsmuligheder er blevet flere for tvivlsomme kunder omkring fortrydelse og returnering.

”De nye regler kan betyde, at de butikker, der er i gang med at starte en ny netbutik eller udvide produktsortimentet, vil vurdere en ekstra gang, om det er umagen værd, eller om man åbner for øget misbrug eksempelvis ved at kunderne bruger varen, og den er usælgelig bagefter, samtidig med at det er næsten umuligt at løfte bevisbyrden for værdiforringelsen,” siger Henrik Theil.

”Den udvidede fortrydelsesret giver en række åbenlyse udfordringer for virksomheder, der for eksempel sælger sæsonvarer som badetøj eller skiudstyr. For forbrugerne kan loven derudover opleves som omstændelig, fordi online-butikkerne vil indføre flere trin, som køberen skal igennem for at bekræfte et køb. Det kan have en negativ effekt på, om handlen bliver gennemført,” siger Henrik Theil.

De ekstra trin skyldes, at kunderne fremover har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet eller over telefonen. Henrik Theil understreger, at det bedste råd til de forretningsdrivende er, at de læser og får styr på loven. Sælger kan nemlig miste sine rettigheder og få underkendt en hel handel, hvis der laves en fodfejl. 

Seks gode råd fra advokaten 
Advokat Søren Merrild Bie giver her seks gode råd til, hvordan du som forretning kommer bedst i gang med at håndtere de nye regler:

1. Vær klar. Loven indeholder ikke overgangsregler. Derfor kan virksomheden allerede nu risikere at få bødestraf og sanktioner for overtrædelser af loven. Med den gamle lov fik man kun bøder, hvis der var tale om grov eller gentagen overtrædelse.

2. Få salgs- og leveringsbetingelserne justeret, så de overholder de nye krav. Kunden har krav på flere oplysninger end tidligere.  Få justeret hele købsproceduren i webshoppen, så I sikrer jer dokumentation for, at alle oplysninger er givet, inden der indgås en endelig aftale om køb.

3. Giv tydelige oplysninger: Det vil stille jer bedst, hvis kunden aktivt skal klikke ja til betingelserne. Oplys for eksempel om den samlede pris inklusiv fragtomkostninger, om gebyrer, om kunden skal betale omkostningerne, hvis købet fortrydes, og varen skal sendes retur med mere. Ellers er det jer og ikke kunden, som skal betale. Hvis der ikke står noget om fortrydelsesretten, vil perioden, hvor varen kan returneres, forlænges fra 14 dage til 12 måneder. 

4. Varens fald i værdi – du har bevisbyrden: Som udgangspunkt må kunden kun teste varen på samme måde som i en butik. Kunden må godt mærke på et lagen men nok ikke lægge det på sin seng, og kunden må tænde og slukke en lampe, et fjernsyn med videre. Bruges varen mere end beskrevet, kan kunden ikke få det fulde købsbeløb tilbage.  Det er dog virksomheden, der har bevisbyrden for, at der foreligger en værdiforringelse, som kunden skal betale kompensation for. 

5. Fortrudt køb - sælger skal betale pengene uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra datoen, hvor kunden har meddelt, at man har fortrudt sit køb: Tidligere var fristen 30 dage. Sælger kan dog forbeholde sig retten til at tilbageholde købesummen for varen, indtil varen er modtaget retur, eller indtil kunden har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret. Husk at kunden ikke hæfter for en eventuel forringelse af varens værdi, hvis virksomheden ikke har oplyst om fortrydelsesretten.

6. Brug eventuelt en fortrydelsesformular – lovens standardformular til at fortryde et køb skal stilles til rådighed for forbrugeren. Formularen kan med fordel skrives ind i salgs- og leveringsbetingelserne som bilag. 

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023