Designvirksomhed opruster i Danmark – forventer 100 mio. kr. i omsætning

Spring Copenhagen overtager designvirksomheden bySommer ApS. Med handlen følger rettigheder til de ikoniske Lykketrolde og den danske designer Christel Marotts æstetiske stjernetegn. Opkøbet er en central del af strategien om at blive Danmark og Nordens førende gavebrand og fastholde positionen som vækstvirksomhed.

Claus Nielsen, Peter Sørensen og Jesper Sommer. Foto: Spring Copenhagen

En af de nyere drenge i den danske designbranches klasse opruster. Efter sidste års satsning med Vild med dans har Spring Copenhagen nu overtaget bySommer ApS, der de seneste 9 år har været ejet af Jesper Sommer og partneren Coolshop. Salgsprisen er ikke oplyst. 

Handlen sikrer Spring Copenhagen endnu større andele af markedet for designgaver i Danmark og er samtidig en central del af arbejdet med at vækste brandet i nærmarkederne Norge, Sverige og Tyskland. I 2023 vækstede Spring Copenhagen 30% i et faldende marked og opkøbet skal sikre, at væksten fastholdes med et samlet løft i omsætningen på 30 mio. kr. i 2024. 

Unik mulighed for at flytte brandet

Muligheden kom i stand i efteråret og blev afsluttet mellem jul og nytår. Det er gået hurtigt, især fordi der har været et direkte match mellem produkt og forretningsstrategi. Samtidig er der stærke, direkte distributionskanaler, fordi produkterne allerede forhandles i flere af Spring Copenhagens stærke samarbejdspartnere som Imerco, Kop & Kande, Bahne og Illums Bolighus. 

”Det var en unik mulighed, vi blev præsenteret for. Den succes, vi har med vores gaveprodukter i træ og stål, kan følges op med spændende produktudvikling i de kollektioner, vi overtager fra bySommer,” siger Peter Sørensen, CEO i Spring Copenhagen. 

Peter Sørensen og Claus Nielsen, der ejer Spring Copenhagen sammen med investor Lars Seier, er enige om, at der er rigtig mange synergier i de to virksomheder, og at kollektionssammensætningen fremadrettet i høj grad understøtter Spring Copenhagens nye koncept ”Gifts that last”. Konceptet implementeres i branchen i 2024 og skal styrke forretningen Spring Copenhagen i både kommunikation og strategi.

”Vi har været den nye dreng i klassen. Vi har brugt de seneste år på at finde frem til, præcis, hvor vi skal placeres os i markedet. Med det nye ”Gifts that last”-koncept, har vi nu fundet vores ben at stå på som et internationalt gavehus med flere forskellige serier og kategorier, lyder det fra Peter Sørensen og Claus Nielsen.

Foto: Spring Copenhagen

”Netop derfor kunne vi også se en god synergi til bySommer. Vi har haft god succes med produkter i træ, nu kommer der figurer i andre materialer til, samtidig har bySommer haft et godt internationalt approach, som vi også kan arbejde videre med i vores bestræbelser på at  positionere os både på dansk og internationalt plan”.

Med købet af bySommer bliver kategorierne synliggjort, og Spring Copenhagen vil stå mere tydeligt i branchen.

”Købet er første skridt på den rejse, og vi er glade for, at det lykkedes. Nu kan vi for alvor vise, hvor vi er på vej hen. Vi har fuld speed på implementeringen, og nu skal vi hente det bedste fra bySommer og merge det i vores maskinrum, så udtrykket bliver samlet med et samlet brand-DNA”, fastslår Claus Nielsen og Peter Sørensen.

Stærke relationer og kanalstrategi

Jesper Sommer har et stærkt navn og netværk i den danske designbranche – og deler approach til opbygningen af et brand: Det handler om at være relevant året rundt – og den mulighed styrkes med salget af bySommer til Spring Copenhagen. 

”Vi er enige om, at det er gode relationer og stærke historier bag godt design, der driver et brand. Jeg glæder mig til at indfri forventningerne og ambitionerne om en stærk placering i landskabet for designgaver i både ind- og udland,” siger Jesper Sommer, der tiltræder i Spring Copenhagens salgs- og udviklingsteam. 

Om årsagen til, at han har valgt at sælge bySommer, fortæller han: ”De seneste år har vi haft kollektioner, der er gået rigtig godt i markedet, og andre, der ikke har præsteret så godt. Men når man arbejder med kollektioner, som vi gjorde det, har man en forpligtelse til at gøre det bedste for sine kunder og licenspartnere. Og for at være attraktiv overfor sine forhandlere handler det om at have en vis mængde varer til rådighed. Jeg syntes ganske enkelt, at vores udvalg var for smalt, og jeg stod med valget imellem, at fortsætte udviklingen med kollektioner, at indgå et samarbejde eller at sælge virksomheden. Jeg valgte den sidste mulighed og tog kontakt til Spring Copenhagen, der heldigvis også kunne se fordelen ved et køb”.

Jesper Sommer ser masser af synergier; i kundegruppe, messetyper og indsatsområder i Europa og i resten af verden.

”Samtidig er der mange personlige relationer, og det er også et vigtigt element”.

Jesper Sommer skal fremadrettet arbejde med salgsprojekter og produktudvikling og bidrage med erfaring, input og relationer.

Jesper Sommer er tilfreds med udviklingen og spændt. ”Jeg synes, strategien er den rigtige.  Flere kollektioner giver mulighed for større armbevægelser, uanset om man er afsted på messe, eller man er ude som sælger. For forhandlerne betyder flere kollektioner mulighed for større indkøb ét sted med de fordele, det giver.

Jesper Sommer vil være at finde både på kontoret i København og i Nordjylland, hvor han har sin base. 

Og Spring Copenhagen er selvfølgelig at finde på Formland, hvor alle er velkomne til at komme forbi til en snak, lyder det.

Social synergi mellem brands

Spring Copenhagen og deres investor Lars Seier ser frem til det nye samarbejde og potentiale i at være en bredere leverandør af produkter til den nuværende kundekreds i ind- og udland. For Coolshop er der også et match, fordi begge organisationer tager socialt ansvar. BySommer har støttet Kræftens Bekæmpelse gennem et strategisk donationssamarbejde, og Spring Copenhagen har tidligere doneret til Børns Vilkår, Kræftens Bekæmpelse, Red Barnet og Danske Hospitalsklovne. 

”Da vi blev introduceret til Peter og Claus, så vi et match med det samme. Spring Copenhagen er ligesom bySommer anerkendte for at tænke kommercielt og prioritere leveringssikkerhed. Det nye ejerskab kan med garanti løfte den samlede forretning inden for gavekategorien og sætte et tydeligere aftryk i branchen,” siger Mark Nielsen på vegne af Coolshop. 

Spring Copenhagen

Spring Copenhagen er et dansk brand, der sælger designgaver. Det er stiftet i 2015 af Peter Sørensen og Claus Nielsen. Med afsæt i nyere skandinavisk designtradition skaber Spring Copenhagen kvalitetsprodukter, der sælges til mere end 20 lande. Virksomheden har hovedkontor i Nyhavn og beskæftiger 19 medarbejdere. 

Relateret indhold

23.02.2024Designbase.dk

Mobilepay har varslet nye priser til erhvervskunder

23.02.2024Designbase.dk

Google slukker for din remarketing og personalisering

13.02.2024Designbase.dk

Råt og bæredygtigt design

07.02.2024Designbase.dk

Succes på Maison&Objet

07.02.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends 24/25: New Sensitivity Fokus på tekstiltransformation

06.02.2024Designbase.dk

Ditzel-design produceret af elektronikaffald

30.01.2024Designbase.dk

Bæredygtig produktion og kunstig intelligens er fremtiden

25.01.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Håndlavet Lotus papir bliver til smukke produkter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023