En revitalisering, der bringer nye og uventede møder

Sådan kommer den nye Formex halinddeling til at se ud til efterårets messe.

Til efteråret 2019 vil der ske omfattende forandringer på Formex, hvad angår opdelingen af udstillingshallerne. Det er første gang siden 2011, der sker en større omrokering af udstillerne, og ifølge Formex selv er det på høje tid, at messen får et nyt og bedre look.


Den nye halinddeling vil omfatte produktområderne; Dining, Scandinavian Living, Decorative Living, Wellbeing, Lifestyle Living, Upcoming og Adding.
Bag den nye halopdeling ligger bl.a. de nye strukturer og købsmønstre, der opstår, og som konstant udvikles i detailhandlen i dag med en stadig voksende e-handel og ikke mindst i kraft af, at butikker og leverandører generelt går fra at være specialiserede til at have en mere livsstilsorienteret struktur. Herudover vil man gerne give udstillerne en større fleksibilitet i forhold til at øge eller formindske deres standområde og samtidig være i stand til at tilbyde nye udstillere den bedst mulige placering i forhold til de behov, de har.

Det var nødvendigt med en revitalisering. Vi havde måske ikke helt kalkuleret med, hvor stort et arbejde, forandringen ville indebære, men vi har lært utroligt meget undervejs.

Christina Olsson, projektchef for Formex


”Det var nødvendigt med en revitalisering. Vi havde måske ikke helt kalkuleret med, hvor stort et arbejde, forandringen ville indebære, men vi har lært utroligt meget undervejs”, siger Christina Olsson, projektchef for Formex.


Forud for planlægningen af den nye haldisposition, talte man med såvel butikker og internationale besøgende, for at finde ud af, hvordan de planlægger deres messebesøg, og for at høre, hvilken form for inddeling, de mente, var den mest optimale.

En bredere tolkning af det skandinaviske
Et vigtigt aspekt på Formex for de godt 15 pct. udenlandske besøgende er det skandinaviske design, der netop nu trender kraftigt i store dele af verden. Med den nye halinddeling har Formex tolket det skandinaviske, Scandinavian Living, på en bredere måde, end hvad man traditionelt set ville gøre. Foruden den klassiske, enkle stil i en neutral farvepalet, rummer området også andre brands, der har et andet ”take” på den skandinaviske fornemmelse og livsstil.


Også Dining-konceptet kobles sammen med Norden og Skandinavien. Det gælder regionens kulinariske specialiteter, som et stort udvalg af smagfulde chokolader og teer, men også de nordiske kokkes tendens til at skræddersy tallerkenen, bestikket og glassene til den enkelte ret, for dermed at højne madoplevelsen spiller ind. Netop derfor har man lagt Dining-afdelingen ved siden af Scandinavian Living, og dermed har man samlet alle de produkter, der behøves for at dekorere det dækkede bord; porcelæn, glas, køkkenartikler, bageartikler og drinktilbehør samt delikatesser – og givet helheden et skandinavisk touch.

Nye og uventede møder
Arbejdet med hallernes nye opbygning var noget af et tetrislignende puslespil med mange faktorer, som Christina og hendes kollegaer skulle tage hensyn til. Dels sikkerhedsmæssigt i forhold til at overholde bestemmelserne om evakueringsveje med videre og dels eksisterende standaftaler. Men herudover opstod der uventede synergier mellem flere udstillere, som man ikke havde kunnet forudse. ”Nogle af vores udstillere har været med i 40 år – eller mellem 80 og 90 messer. De ved, hvordan messen fungerer for dem, og det lytter vi gerne til og tilpasser så godt som muligt. Vi ved overgangen kan være besværlig for udstillerne, men jeg håber på, at de bliver tilfredse efterfølgende”, siger Christina.


Overordnet mener hun, at det er godt at flytte rundt i hallerne, idet det kan give anledning til anderledes og større oplevelser, øget salg og nye, overraskende møder mellem leverandører og indkøbere. Faktum er, at hele 50 pct. af dem, der deltager på messen, finder enten en ny leverandør eller en ny forhandler hver eneste sæson.

Uddannelsesprogrammet inddeles i temadage
En anden nyhed til efterårets messe, udover den nye halinddeling, er, at Formex’ uddannelses- og sceneprogram bliver struktureret i temadage med overskrifterne: Retail, Bæredygtighed, Trends og Brands. Hver dag rummer fire-fem timers forelæsninger, aktiviteter og mulighed for individuelle sessioner.


”Ved at opdele programmet i temadage, giver vi de besøgende muligheden for at vælge den dag, der føles mest interessant for dem. Det, tror vi, bliver effektivt og spændende. Derudover skaber det forudsætninger for andre typer af samarbejder bl.a. med spændende paneldiskussioner.  Sammenlagt ser vi meget frem til augustmessen, selv om der vil blive behov for en hel del flere informationsskilte for at guide vores besøgende til de rigtige haller I det nye layout”, slutter Christina Olsson.

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023