Forbrugerombudsmanden lancerer nye retningslinjer for prismarkedsføring
Forbrugerombudsmanden offentliggør reviderede retningslinjer for prismarkedsføring, der træder i kraft 28. maj.
Arkivfoto..
Grundet en ny bestemmelse om prisnedsættelser i prismærkningsbekendtgørelsen har Forbrugerombudsmanden netop offentliggjort nye, reviderede retningslinjer for prismarkedsføring.
Ændringerne indebærer blandt andet, at en vare fremover skal have haft sin normalpris i mindst 30 dage, før man må anvende prisen som sammenligningsgrundlag ved en prisnedsættelse.
Det betyder, at den tidligere seks-ugers periode bliver ændret til en 30-dages periode. Og derfor bliver perioden for, hvor længe et tilbud må vare, også ændret fra 2 uger til ti dage.
Ændringen indebærer også, at virksomheder skal oplyse den laveste pris, en vare har kostet de seneste 30 dage ved markedsføringen af en prisnedsættelse.
Det gælder også, hvis virksomhederne bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse i sin markedsføring.
Her giver Forbrugerombudsmanden eksempler som ‘tilbudspriser’, ‘Black Friday-priser’ og ‘Halloween-priser’.
De reviderede retningslinjer er udarbejdet efter forhandlinger med en række erhvervs- og brancheorganisationer samt Forbrugerrådet Tænk og sættes i effekt 28. Maj.
- HCL