God kundeservice kan give juridiske problemer

Der er i Forbrugerklagenævnet flere eksempler på, at erhvervsdrivende, som bare vil være venlige over for en forbruger, bliver fanget af de juridiske regler, der beskytter forbrugere.

Arkivfoto..

For nylig blev sådan en sag forelagt for Forbrugerklagenævnet: En forbruger søgte efter en bestemt induktionskogeplade, som hun ønskede at købe. Det var dog umuligt at opdrive den, men til sidst fandt hun en webshop, der kunne skaffe den hjem. 

Webshoppen solgte kun til erhvervsdrivende. Forbrugeren fik telefonisk overtalt den erhvervsdrivende til at tage varen hjem til hende. Den erhvervsdrivende var ikke meget for det, og betingede sig derfor, at forbrugeren ikke kunne fortryde købet. Det accepterede forbrugeren. 
 
Alligevel fortrød forbrugeren købet. Den erhvervsdrivende nægtede at tage varen tilbage, og sagen blev forelagt for Forbrugerklagenævnet. Forbrugerklagenævnet fastslog, at der var tale om et fjernsalg, da aftalen var indgået via telefonen, og da den erhvervsdrivende drev et system for fjernsalg. 

Reglerne, der giver en forbruger fortrydelsesret ved fjernsalg, er ufravigelige, så aftalen om at forbrugeren ikke kunne fortryde, havde ingen betydning. Sådan en sag kunne have haft en anderledes slutning, hvis forbrugeren selv havde udgivet sig for at være erhvervsdrivende.

Derfor anbefaler Dansk Erhverv, at man som erhvervsdrivende skal være særlig opmærksom på at videreformidle fortrydelsesretten til forbrugeren: 
 
Opfylder du ikke oplysningspligten korrekt, kan forbrugeren fortryde i op til 1 år og 14 dage efter købet. Du vil typisk også komme til at betale for varens returnering, og du vil skulle tilbagebetale den fulde købesum, selvom varen er brugt eller beskadiget”, lyder det i en pressemeddelelse. 

- HCL

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

07.11.2025Designbase.dk

Genanvendelsesindustrien: Bevar affaldssorteringen

06.11.2025Designbase.dk

Forbrugere snydes stadig i stort omfang af danskklingende netbutikker

06.11.2025Antex Plast A/S

Sponseret

Udvidet samarbejde med Montana Furniture

04.11.2025Designbase.dk

Bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementer

04.11.2025Designbase.dk

Ny analyse: SMV’ernes fremtidsforventninger rammer lavpunkt – industrien trækker ned

03.11.2025Formland

Sponseret

MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

03.11.2025Designbase.dk

Private virksomheder øger deres grønne indkøb markant

03.11.2025Designbase.dk

Kan din lønfastsættelse klare ”velkommen på forsiden”-testen?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023