Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
Når vi tænker på et impulskøb, så tænker vi ofte på pakken med tyggegummi ved kassen i det lokale supermarked, men i en ny analyse fra Dansk Industri bliver det tydeligt, at danskerne er vilde med impulskøb i alle andre typer af butikker også.
”Danskerne elsker at impulskøbe. I vores analyse er det knap 4 ud af 10 køb (37%) i butikker og i webshops, der er impulskøb. Det er meget voldsomme tal – særligt fordi vi ikke har mad og drikke med”, siger branchedirektør i DI Handel, Jacob Kjeldsen.
Der er ikke store forskelle i graden af impulskøb, når det brydes ned i generationer eller i landsdele, men forskellen er meget tydelig, når man kigger på køb i webshops eller i den fysiske butik. Det er kun omkring hvert fjerde køb (27%), der er et impulskøb via en webshop eller en app, mens det er næsten hvert andet køb (46%) i den fysiske butik, der er et impulskøb.
”Det er lidt af et wake-up-call for butikkerne. Det understreger behovet for, at butikkerne bygger deres butikker op, træner deres medarbejdere, prisfastsætter varerne m.m., så de kan udnytte danskernes lyst til at købe impulsivt”, siger Jacob Kjeldsen.