MAISON&OBJET med på beatet i 20 år

MAISON&OBJET kunne ved den seneste messe fejre sit 20 års jubilæum og er fortsat en messe i vækst og under forandring. Trenden havde denne gang overskriften Make med undertemaer: Nature Made, Human Made og Techno Made.

I år er det 20 år siden, at MAISON&OBJET første gang åbnede dørene til et nyt marked og nye forretningsmuligheder for designere, kunsthåndværkere, producenter, brands og distributører inden for bolig- og designbranchen.

”Vores ambition har igennem alle årene været at holde trit med forandringerne på markedet og tilbyde en unik platform for dialog, møder, forretning og information. Vi vil være en katalysator for hele designbranchen i Paris men også i både Singapore og Miami Beach. Samtidig er det nu vigtigere end nogensinde at give de besøgende en fantastisk oplevelse. Det sker bl.a. igennem vore samarbejder med designere og trendbureauer”, lyder det fra messeledelsen.

Tal fra MAISON&OBJET

• Besøgertal: 78,200 besøgende (indkøbere og andre professionelle), 129,430 besøg; 49% franske 51% internationale. 

• Flere internationale indkøbere: fokus på lang-distance eksport lande  har båret frugt; Asien: +28% købere, Stillehavsområderne: +23%, Mellemøsten: +5% og Nord Amerika: +2%. 

• Antal udstillere: 3,194 udstillere, hvor 45% var franske og 55% var internationale. 

MAISON&OBJECT vil være helt med på beatet, og for at leve op til den mission, har messen udviklet sig omkring fem nøgletemaer:

Øget internationalt fokus: Gøre Paris til en international møde - og dialogplatform.

  • Forskellige segmenter: En omfattende udstilling rangerende fra produkter til interiør.
  • Fantastisk scenografi: Lave attraktiv, overbevisende, forbruger-orienteret atmosfære i stedet for almindelig produktvisning.
  • Massiv mediedækning: Fremme design og holde offentligheden og medierne informeret omkring markedsudviklingen.
  • Inspiration og trends: Skabe udstillinger og konferencer omkring de up-and-coming trends i nutidens design.

Trenden på messen
På MAISON&OBJECT arbejdedes der denne gang med tre trendretninger under den fælles overskrift: Make.

Laissez-faire er ikke længere zeitgeist. Alle søger at genvinde kontrollen. Håndlavede produkter tiltrækker flere og flere, og de traditionelle former er endnu engang værdiskabende for branchens leverandører.

Make-temaet blev denne gang fortolket i tre trend områder: Nature Made, Human Made og Techno Made.

Nature Made af Francois Bernard
Ser man på de naturlige fænomener, eksperimenterer forskere og designere med at efterligne eller udnytte måden, hvorpå levende organismer udvikler sig, og bruge det i designet.

Det handler om at genskabe den fascinerende magi og de spontane mutationer, naturen har, og deraf føde en række fascinerende designs og kreative ideer, der igen varsler en ny generation af ting. De organiske former og egenskaber bruges, og vores behov for fordybelse og fortryllelse tilfredsstilles.

Human Made af Elizabeth Leriche
Metamorfoser, der separerer de rå materialer fra det færdige produkt og illustrerer det store og fascinerende spørgsmål, der ligger i, hvordan tingene bliver skabt, er en trend. Håndens arbejde spiller en vigtig rolle i dette teknikteater. Sindet er et værktøj, og intelligens og viden deles og beriger fra den ene generation til den næste.

I en verden af luksus gives nyt liv til de menneskelige værdier, og dermed til forståelsen af produkterne. Designerne arbejder med sensualiteten og enkeltheden, og der skabes produkter, der står som modstykker til globaliseringen.

Techno Made af Vincent Grégoire
Teknologiske innovationer udvider modens og designverdenens materialebibliotek, og fornyer måderne hvorpå man kan udtrykke skønhed og godhed. Udviklingen af den digitale verden har gjort maskiner til gavnlige samarbejdspartnere. De møder vores individuelle behov, demokratiserer produktionsværktøjet og tillader en forbedret interaktion med vores nære – og fjerne – miljøer. Det resulterer i en række nye livsstilseksperimenter, der øger vores velvære og selvstændighed.  

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Stockholm Furniture Fair
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023