Nye EU-regler om garanti og oplysninger i detailhandlen

Butikker og webshops skal fra 27. september 2026 udstyre deres salgssted med en bestemt meddelelse og i nogle tilfælde forsyne produkter med et bestemt mærke siger en ny lov.

Foto: 123RF.com

Forbrugerne skal i fremtiden informeres mere ensartet om deres rettigheder, når de køber varer samt om varerne har en garanti, der går udover den lovbestemte garanti. EU-Kommissionen har offentliggjort udformningen og indholdet af den harmoniserede meddelelse og det harmoniserede mærke, som har til formål at oplyse forbrugerne om deres rettigheder. Det har betydning for din virksomhed, hvis du sælger produkter til forbrugere – både online og i fysiske butikker, lyder det fra Dansk Industri.

Meddelelse og mærke

Den harmoniserede meddelelse: Den harmoniserede meddelelse er en obligatorisk meddelelse på salgsstedet, som skal informere forbrugerne om deres juridiske rettigheder i forbindelse med et køb af en vare.

Den harmoniserede meddelelse skal fremgå let tilgængeligt og tydeligt for forbrugeren på salgsstedet – både i fysiske butikker og på webshops. I fysiske butikker skal meddelelsen mindst være i A4 format, mens meddelelsen på webshops skal placeres ”et synligt sted”. Formålet med meddelelsen er at gøre forbrugerne opmærksomme på deres reklamationsret, og hvilke rettigheder de har i tilfældet af varens mangler. Hvis der er mangler ved i vare, skal sælgeren tilbyde gratis reparation eller gratis omlevering. I nogle tilfælde kan forbrugeren kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophæve købet og få pengene retur. Den retlige garanti gælder i 2 år regnet fra det tidspunkt, hvor forbrugeren har fået varerne. 

Det harmoniserede mærke: Det harmoniserede mærke skal kun fremgå på varer, hvor der er tilkoblet en frivillig handelsmæssig garanti. En frivillig handelsmæssig garanti er en udvidet holdbarhedsgaranti, end den som følger af loven, og stiller forbrugerne bedre, end hvad loven gør. Den handelsmæssige garanti erstatter ikke den retlige garanti.

Garantien skal dække hele produktet og altså ikke blot enkelte komponenter eller funktioner. Da garantien skal stille forbrugerne bedre, end hvad loven gør, skal den gælde i mere end 2 år.

Hvad betyder det for din virksomhed?

De nye regler gælder fra 27. september 2026 og omfatter alle detailforretninger og webshops, der retter sig mod forbrugere i EU. Selvom der er knap et år til, at reglerne træder i kraft, er det vigtigt, at man tidligt gennemgår virksomhedens processer og sikrer, at både fysiske og digitale salgskanaler overholder de nye oplysningskrav.

Du kan læse forordningen og se, hvordan designet på meddelelsen og mærket ser ud her. Vær opmærksom på, at det ikke er tilladt at ændre eller tilføje noget til meddelelsen eller mærket ud over, hvad der fremgår af forordningen.

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

27.10.2025Designbase.dk

Nye EU-regler om garanti og oplysninger i detailhandlen

27.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S og Haier Europe indgår strategisk partnerskab for at accelerere vækst og innovation i Norden

24.10.2025Designbase.dk

Flere gode nyheder til SMV’erne i ny finanslov

23.10.2025Designbase.dk

Nordiske virksomheder omsætter data til forretning

22.10.2025Designbase.dk

Bredt flertal vil trykke på pauseknap for EU-krav til bærerdygtighedsrapportering

22.10.2025Designbase.dk

Danmarks første AI-podcast om arbejdsmiljø

21.10.2025Designbase.dk

Myndighederne forlænger levetiden af dankort til erhverv

21.10.2025Designbase.dk

Nye vejledninger om forbudt brug af AI

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023