Rosendahl Design Group køber Lyngby Porcelæn

I marts købte Rosendahl Design Group tekstilvirksomheden Juna. Forleden købte man også Lyngby Porcelæn for et tocifret millionbeløb. ”Muligheden bød sig, og Lyngby Porcelæn passer perfekt ind i vores strategi, så vi slog til”, siger salgs- og marketingdirektør Charlotte Fly Andersen.

”Kunne vi selv have valgt tidspunktet, ville vi da godt have ventet lidt. Men i forbindelse med, at vi meldte regnskabet ud i juni, og Henrik Rosendahl tilkendegjorde, at vi var åbne for opkøb af spændende virksomheder, blev vi kontaktet af Christian Elving fra Karakter, der købte Lyngby Porcelæn i 2012. Den mulighed kunne vi ikke lade gå fra os, og vi slog til”. Det fortæller global salgs- og marketingdirektør i Rosendahl Design Group, Charlotte Fly Andersen.

At lancere nye, holdbare produkter og at genopdage gamle klassikere er Rosendahl Design Groups ambition og strategi, og Lyngby Porcelæn har begge dele, lyder det. Charlotte Fly Andersen er ikke i tvivl om, at designdirektør David Andersen og hans team med deres store kompetence kan gøre rigtig meget med de gamle arkiver, der fulgte med i handlen.

”Der er rigtig meget at tage fat på, men det handler også om at få ro på, for Lyngby Porcelæn i Rosendahl Design Group regi er kommet for at blive”.

Således overtager man Lyngby Porcelæns ordrer såvel som samarbejdsaftaler i forhold til både detailhandlere og leverandører, ligesom man til foråret lancerer de nyheder, der allerede var planlagt fra Lyngby Porcelæn.

”Købet af Lyngby Porcelæn ser vi som en af nøglerne til at vokse på de nære eksportmarkeder, fordi de eksisterende samarbejdsaftaler kan bane vejen for en række af vores andre designikoner og brands”, lyder det fra Charlotte Fly Andersen, og hun forklarer, at man har store vækstambitioner, og set i et forretningsperspektiv er man for hjemmemarkedstunge med en meget stor del af salget i Danmark og Norge.

”I Danmark elsker vi hygge og køber ofte nye fyrfadstager. Sådan har de det ikke i udlandet. Men med Lyngby Porcelæns produkter er der nu et godt potentiale i designbutikker i udlandet”.

Og nyheden om at Rosendahl Design Group havde overtaget Lyngby Porcelæn blev rigtig fint modtaget blandt medarbejderne.

”Der har jo været en del hemmelighedskræmmeri i huset på det seneste, så da det blev afsløret hvorfor, var alle glade, og der er en rigtig positiv stemning omkring det i huset”.

Vi har købt historien og navnet
Med købet af Lyngby Porcelæn har Rosendahl Design Group købt historien og navnet. Det betyder, at man også har rettighederne til eksempelvis Dan-ild med flere.

”Det er hele pakken, vi er gået efter. Den ikoniske Lyngby Vase, der er det mest kendte produkt, er i virkeligheden nok ved at have toppet i Danmark, men der er ingen tvivl om, at den samtidig har et internationalt klassikerleje. Noget helt andet er de andre ikoniske design, der bare ligger og venter på at blive relanceret. Det er i virkeligheden derfor, vi købte Lyngby Porcelæn; bl.a. de smukke Form glasvaser, Flowerpot urtepotteskjulere, Rhombe vaser, stel og julekugler samt Tsé-serien og Thermodan; verdens første porcelæns-termostel, designet af Axel Bru?el i 1957, samt serien Alverdens Børn, hvor der går en andel af salget til humanitært arbejde med børn. Så er er meget at satse på”.

Hvad David Andersen formår at få ud af arkiverne hos Lyngby Porcelæn forventer Charlotte Fly Andersen ikke, vi for alvor får at se før til foråret 2018.

”Men Rosendahl Design Group og Lyngby Porcelæn er et super godt match, og vi går til opgaven med en god portion ærefrygt i forhold til det skønne gamle brand, Lyngby Porcelæn er. Det er en spændende arv, vi nu skal videreføre, og vi vil, som vi har gjort med både Holmegaard, Wiinblad og Kay Bojesen, lægge os op ad historien og skabe nyt”.

Otte brands og en halv milliard i omsætning

Det er anden gang på syv måneder, at designhuset bag mærker som Rosendahl, Holmegaard og Kay Bojesen køber op blandt de klassiske, danske designvirksomheder. Dermed ejer familievirksomheden nu otte selvstændige brands, der tilsammen forventes at omsætte for lidt under en halv milliard kroner i 2016.

Rosendahl Design Group tæller i dag Rosendahl, Holmegaard, Kay Bojesen Denmark, Global, Arne Jacobsen Timepieces, Bjørn Wiinblad Denmark, Juna og Lyngby Porcelæn. 

300.000 vaser på fire år
Den ikoniske Lyngbyvase har indtil videre været synonym med Lyngby Porcelæn og er på bare fire år blevet solgt i mere end 300.000 eksemplarer i Danmark og udlandet. Faktisk har efterspørgslen i flere perioder været så stor, at produktionen ikke har kunnet følge med.

”Vi har undervejs måttet sige nej til flere kunder, fordi vi simpelthen ikke har kunnet følge med.  Det, var tænkt som et sideprojekt til vores eksisterende brand Karakter, blev meget hurtigt så succesfuldt, at vi stort set måtte sætte alt andet på pause. Det glæder vi os nu til at genoptage”, siger Christian Elving fra Karakter.

”Vi var kommet frem til den beslutning, at tiden var inde til at finde nye stærke kræfter, der kunne løfte Lyngby Porcelæn til det næste niveau. Rosendahl Design Group deler vores kærlighed til klassisk design og har en imponerende succesrate med nogle af de største danske designskatte. Set med vores øjne er Rosendahl Design Group derfor den perfekte køber, ” siger Christian Elving.

Relateret indhold

29.04.2024Designbase.dk

Kay Bojesen inspirerer på Roskilde

29.04.2024Designbase.dk

Ambiente Trends 24+: En iscenesættelse af stilhedens luksus, nye kompositioner og digitale innovationer

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023