Sådan forberedes krisekommunikationen

Både fysiske detailbutikker og onlinebutikker er i dag på de sociale medier. Men netop her kan en lille ting, pludselig udvikle sig til en shitstorm. Derfor er det vigtigt at have en strategi for sin tilstedeværelse på de sociale medier og en strategi for, hvad man gør, hvis der opstår en krise.

En ordre, der trækker ud, en defekt levering, en kunde, der ikke er tilfreds med servicen – negative, ting, der hurtigt spredes på internettet, og som kan have negative konsekvenser for detailhandleren.
Alexander de Ruiter fra OBI4wan, der netop arbejder med krisekommunikation, fortæller i forbindelse med Euroshop messen, hvorfor situationerne opstår, og hvorfor de ofte er mere komplekse i online-handel end i de fysiske detailbutikker og i forbindelsen mellem offline og online.

Krisestyring – hvad betyder det præcist?
”Krisestyring beskriver processen og de strategier, der anvendes i en organisation til at håndtere begivenheder, som kan have en negativ indvirkning på dens omdømme.”

Hvilke steps består denne proces af?
”Først og fremmest skal en krise eller en situation opdages på et tidligt tidspunkt, så man kan handle hurtigt og minimere følgerne. Der findes medieovervågningsværktøjer, som advarer virksomheder øjeblikkeligt, når der er tegn på, at en potentiel krise opstår. For eksempel kan en pludselig stigning i mængden af meddelelser på sociale medier eller en ændring i stemningen i budskaberne på de sociale medier udløse en sådan advarsel.
Det næste skridt er at indsamle viden om hvem, hvad, hvor og hvornår, krisen er opstået. Begynd med at finde ud af, hvem de vigtigste opinionsdannere er, og hvad stemningen i den diskussion, der er opstået, er. Desuden bør man undersøge, hvad der driver diskussionen, og hvilke temaer der diskuteres i forbindelse med krisen. Som virksomhed er du meget bedre i stand til at formulere den rigtige strategi og respons, når du har et komplet billede af, hvad det faktisk er, der sker.
Det er også vigtigt at holde nøje øje med reaktionerne og handlingerne i forhold til din reaktion på krisen. For gør du det, har du et rigtig godt indblik i krisens langsigtede virkninger på dit omdømme, og det gør det lettere for dig at evaluere på hvilke foranstaltninger, du som virksomhed skal træffe for at forhindre yderligere skader.”

Hvordan fungerer krisestyring inden for onlinedetailhandel?
”De nævnte punkter gælder også for onlinedetailhandlere. Selvom overvågningen, der er et ”must” her, skal være på plads og sandsynligvis i en mere omfattende grad end i en fysisk detailbutik, ikke mindst hvis man ser på de mange forskellige produkter og brands.
Desuden forventes detailhandlere ofte at have en holdning til en lang række emner, såsom bæredygtighed, dyrevelfærd, diversitet osv. For at kunne træffe de rigtige strategiske beslutninger er det derfor vigtigt at have et klart billede af, hvad dine kunder tænker og deler på (online) medier og at følge med på platforme om de relevante emner.”

Hvad skal online detailhandlere være særligt opmærksomme på?
”Det er vigtigt at kende dine kunder og din målgruppe og vide hvilke emner, der er vigtige for dem på et givet tidspunkt. Ofte ser vi, at de områder, der er vigtige for forbrugerne, skifter; eksempelvis fra en stor interesse for bæredygtighedsrelaterede emner til en interesse for diskussioner omkring mangfoldighed. Du bør også altid være opmærksom på virkningsfulde kilder/influencers og på viralt indhold – og være i stand til at reagere hurtigt.”

Forebyggelse: kan en krise forebygges?
”Det er ikke alle kriser, der kan forhindres, men de kan afbødes. Hvis virksomheden ikke kun overvåger deres eget omdømme, men også overvåger den sektor, de opererer i, har de et langt bedre helhedsbillede af den offentlige mening om udvalgte emner og kan identificere områder, der kræver særlig opmærksomhed, så kriser kan undgås.”

Hvor ser du potentiale for yderligere udvikling inden for krisestyring?
”Opret AI-løsninger (Artificial Intelligence), der kan analysere krisedata fra andre detailhandlere. Dermed kan man få en fornemmelse af, hvad der skaber de potentielle kriser, samt hvem der driver dem, og dermed ved du også, hvor en potentiel krise opstår, og hvordan du kan ”kvæle” den i opløbet – før den udvikler sig til en reel krise.”

Hvad med krisestyring i den fysiske detailhandel. Hvordan adskiller den sig fra krisestyring i onlinedetailhandlen?
”I verden i dag er alt forbundet - en negativ begivenhed i en lokal butik kan blæses op af de sociale medier og gå viralt på samme måde som det kan ske for online-detailhandlen. Så også her er det vigtigt at overvåge vigtige mediekilder.”

Relateret indhold

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023