Sådan kan detailbranchen sikre sig i 2019 og frem

Alle brancher er truet af ny teknologi, og i detailbranchen, der er kendt for at være en af de mest konkurrencedygtige, er man nået til en skillelinje.

De fysiske butikker kæmper for at overleve. De mere agile og skalerbare startups på internettet er de digitale udfordrere, der truer de fysiske butikker. Takket være internetbutikkernes konstante investeringer i nye teknologier har de gjort store fremskridt på deres rejse inden for digital transformation – og endda i sådan en grad, at analysevirksomheden Aruba mener, at man i år globalt i detailbranchen vil se en stigning på 3,6 % i investeringerne i ny teknologi svarende til DKK 1.349 mia.  

”Mange fysiske forhandlere har desværre været for langsomme til at tilpasse sig. Nu handler konkurrencen i høj grad om at transformere sig digitalt og skabe hyper-personlige kundeoplevelser. Forbrugerne skelner nemlig ikke længere mellem de fysiske butikker og onlinebutikkerne. Forbrugerne lever i en digital verden, der er forbundet til den fysiske. Og hvis de fysiske butikker skal overleve, skal de tappe ind i denne virkelighed”. Det mener Lasse Garby, landechef for Aruba i Danmark.

Ved at have medarbejdere, der har fornyet indsigt og viden på butiksgulvet, kan de klassiske detailhandlere for alvor begynde at tage konkurrencen op med de digitale butikker.

Lasse Garby, landechef for Aruba i Danmark

Så kan de fysiske butikker indhente first moverne? Eller er det allerede for sent?
”Det korte svar er, at det aldrig er for sent. Udfordringerne for de fysiske butikker er ubestridelige, men ikke uovervindelige – så længe de er villige til at udvikle sig i takt med, at forbrugernes adfærd ændrer sig. Fremtiden ser lys ud for dem, der genopfinder sig selv og investerer med det formål at kunne give kunderne den oplevelse, de forventer”.

En digital arbejdsplads giver øget konkurrenceevne
For at genopfinde sig selv kræver det, at man styrker medarbejderne gennem digital teknologi og digitalt forbundne arbejdspladser.

I en ny detailhandelsrapport, som Aruba har udarbejdet, peger indsigterne på, at de detailforhandlere, der anvender digital teknologi på arbejdspladsen, ikke kun er mere produktive (72%), men også bedre til at differentiere sig i forhold til konkurrenterne (59%).

”De medarbejdere, der er blevet spurgt i undersøgelsen, synes, at fordelene ved digitalisering er helt tydelige. Alligevel har mere end en tredjedel af de adspurgte detailhandlere været længe om at implementere teknologi på arbejdspladsen sammenlignet med andre brancher. Og mere end halvdelen (51%) mener, at hvis man bliver bedre til at implementere teknologi, kan det have en positiv effekt på samarbejdet”, forklarer Lasse Garby, og han spørger: ”Så hvad stopper detailhandlen i at omfavne teknologien, selvstændiggøre medarbejderne og forbedre bundlinjen?” 

Baglokalet skal kobles bedre sammen med kundeservice i butikken 
Svaret har han selv et bud på: ”Efter mange års tilbageholdenhed må detailhandlere nu acceptere behovet for langsigtede investeringer i systemer og mennesker. Medmindre detailhandlen reviderer infrastrukturen og opnår de nødvendige færdigheder, er detailhandlernes chance for at gennemføre den digitale transformation med succes minimal”.

Det handler om at prioritere langsigtede investeringer frem for hurtige gevinster. Når detailbranchen bliver fortrolig med dette, kan branchen begynde at fokusere på at opbygge smarte digitale arbejdspladser. Arbejdspladser der forbinder back-end-medarbejderne med de medarbejdere, der står på gulvet i butikkerne, og samtidig giver dem alle de værktøjer og den fleksibilitet, der skal til, for at de kan udføre deres arbejde korrekt. 

”Det betyder helt konkret, at man skal være i stand til at registrere data f.eks. om kundernes opholdstid i butikken, lagerstatus i realtid og effektivt kommunikere disse oplysninger til butikkerne via digitalt smarte IoT- og mobile værktøjer”, siger han, og slår fast, at en sådan tilgang giver detailbranchen præcis, hvad den higer efter. En enkelt, flerkanalsvisning af kundernes adfærd, uanset om de besøger butikken fysisk eller online.  
”Ved at have medarbejdere, der har fornyet indsigt og viden på butiksgulvet, kan de klassiske detailhandlere for alvor begynde at tage konkurrencen op med de digitale butikker.

I modsætning til web-butikkerne kan de fysiske butikker tilbyde kunderne en unik oplevelse, hvor man kan gå på opdagelse og samtidig få råd med på vejen. Hvis traditionelle detailhandlere har styr på dette, vil de sikre deres relevans hos forbrugerne – også i fremtiden”.

Relateret indhold

18.05.2024Designbase.dk

3daysofdesign: Her skabes drømme

17.05.2024Designbase.dk

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Temu anklages for at manipulere kunderne

13.05.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kande sender massiv støtte til Julemærkehjemmene

13.05.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

09.05.2024Designbase.dk

Søg kapital til din virksomhed

09.05.2024Designbase.dk

Decoding Global Talent: Udenlandsk arbejdskraft vil gerne Danmark

08.05.2024Designbase.dk

Affaldssortering: Hvem har ansvaret i butikken

08.05.2024Designbase.dk

Mere lovgivning for nethandel unødvendig

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023