Sådan kan AI skabe værdi og styrke konkurrencekraften i SMV'er
PwC har skabt en trin-for-trin guide til brugen af AI for små og mellemstore virksomheder.
Foto: 123RF.com
I en tid præget af hastige teknologiske fremskridt er det ikke længere kun store virksomheder med betydelige ressourcer, der kan udnytte kunstig intelligens (AI) til at styrke deres forretning. Også små og mellemstore ejerledede virksomheder har en unik mulighed for at øge deres konkurrencekraft ved at integrere AI i deres forretningsprocesser, mener PwC, der har skabt en trin-for-trin guide til brugen af AI for små og mellemstore virksomheder.
AI åbner op for nye muligheder for innovation og vækst og kan dermed spille en central rolle i virksomheders transformation. Ved at implementere AI kan virksomheder f.eks. automatisere arbejdsgange, forbedre kundeoplevelsen, udvikle nye produkter og services samt styrke beslutningsgrundlaget gennem automatiske dataanalyser.
10 områder, hvor AI kan skabe værdi:
1. Tekstudarbejdelse
AI kan være en hjælp i hverdagen til at skrive, oversætte, analysere og sammenfatte tekster. Uanset om det er at skrive ledelsesrapportering, lave udkast til aftaler eller præsentationer til kunder, så kan AI være en assistent.
Gevinst: Automatisering af tekstudarbejdelse effektiviserer arbejdsprocesserne ved at spare tid og øge produktiviteten. Samtidig reducerer det antallet af fejl sammenlignet med manuel tekstbehandling og kan forbedre medarbejdernes trivsel ved at frigøre tid til andre værdiskabende opgaver.
2. Kundeinteraktioner
Chatbots og virtuelle assistenter kan besvare spørgsmål, håndtere kundeforespørgsler og guide kunder gennem købsprocessen.
Gevinst: Virtuelle assistenter kan effektivisere salgsprocessen og øge kapaciteten til at håndtere flere “almindelige” kundehenvendelser, hvilket frigør tid til at fokusere på mere komplekse opgaver i kundeservice.
3. E-mailhåndtering
AI kan sortere, prioritere og automatisk besvare e-mails baseret på deres indhold.
Gevinst: Automatisk sortering og prioritering af e-mails kan optimere medarbejdernes tid og sikre, at vigtige henvendelser ikke går tabt.
4. Regnskabsopgaver
AI kan automatisere fakturering, betalingsovervågning og budgettering, hvilket kan øge effektiviteten i regnskabsprocesserne.
Gevinst: Automatisk fakturering og monitorering af betalinger samt budgettering sikrer, at ingen fakturaer overses, samtidig med at automatiserede dashboards skaber et klart overblik. Derudover kan AI foreslå forbedringer til økonomistyring ved hjælp af mønstergenkendelse.
5. Sociale medier
AI-værktøjer kan planlægge og udsende indhold til sociale medier, overvåge engagement og analysere resultaterne for at optimere fremtidige kampagner.
Gevinst: Datadrevne og målrettede kampagner reducerer behovet for manuelle opgaver, hvilket kan føre til højere effektivitet og øget omsætning hos den enkelte medarbejder.
6. Markedsanalyse
AI kan analysere store datamængder for at identificere trends og kundeadfærd og dermed udarbejde markedsanalyser, som kan understøtte strategiske beslutninger.
Gevinst: En markedsanalyse giver ikke blot markedsindsigt, men giver også mulighed for at agere i realtid, så virksomheden kan være på forkant med markedets udvikling.
7. Lagerstyring
AI kan optimere lagerbeholdningen ved at forudsige efterspørgsel, overvåge lagerstatus og automatisere genbestillinger.
Gevinst: Ved hjælp af predictive modelling kan AI optimere lagerstyring og sikre, at lageret aldrig løber tør - hverken på bestemte tidspunkter af året eller på en uundværlig vare. Det minimerer risikoen for udsolgte varer og dermed også tabt omsætning (og potentielt tabte kunder).
8. HR-processer
Ved hjælp af AI kan rekrutteringsprocessen, herunder screening af CV'er og planlægning af interviews, automatiseres og dermed effektiviseres.
Gevinst: Automatisering af tidskrævende processer og manuelle opgaver frigør ressourcer og tid, samtidig med at AI sikrer en fair og objektiv vurdering af kandidater baseret udelukkende på deres CV og ansøgning.
9. Projektledelse
AI-værktøjer kan hjælpe med planlægning, opgavestyring og ressourceallokering for at øge produktiviteten.
Gevinst: Ved at reducere tidsforbruget på planlægning og opgavestyring kan projektlederen i stedet fokusere på den menneskelige del af ledelsen og forbedre produktiviteten samt trivslen blandt eventuelle projektdeltagere.
10. Sikkerhedsovervågning
AI kan analysere sikkerhedsfeeds- og data for at identificere potentielle trusler og anomalier.
Gevinst: Tidlig identificering af potentielle trusler og anomalier kan være forskellen på at blive hacket og at afværge et angreb.
Download PwC’s trin-for-trin-guide: ”Kom godt i gang med AI for små og mellemstore virksomheder” Download her