Stil, materialer og farver til det kommende år i interiørbranchen
Med alle nationale og internationale messer aflyst, er det vigtigere end nogensinde, at branchen holder sig ajour med, hvad der sker. Ambientes trend for 2021 giver et godt overblik.
Ambiente og International Consumer Goods Show blev som bekendt også aflyst. Men netop fordi ingen kommer på internationale messer dette forår, er det endnu vigtigere for branchens aktører at få al den inspiration, det overhovedet er muligt at få andet steds. Heldigvis har Ambiente valgt at publicere deres bud på trenden til resten af 2021, på trods af den aflyste messe.
Trenden er opdelt i tre temaer, skabt af Stilbüro bora.herke.palmisano, og trendforskerne har blandt andet set på, hvordan vi vil bo i fremtiden, hvad er slet an siden coronapandemien holdt sit indtog i verden, og hvilke trendforudsigelser kan der trækkes frem af det.
"Ikke mindst trends med en lang levetid er nu blevet en del af vores kultur. 2020 har fundamentalt forandret vores sociale og økonomiske mønstre, og med det som bagtæppe, giver Ambiente værdifuld information om de kommende trends”, siger Nicolette Naumann, Vice President Ambiente.
De tre trendtemaer, der er valgt til 2021 er: "emotional. love of home", "continual. related to nature" og "renewal. notion of redo".
emotional. love of home
Trendverdenen “emotional. love of home“ sætter fokus på hjemmet og viser, hvordan sikkerhed og tryghed kan tage form indenfor hjemmets fire vægge. Her skaber velourvarme vintagenuancer som fersken, rouge og en vasket forglemmigej-blå, nude og honning en familiær og hyggelig boligatmosfære; et sted, hvor mennesker kan trække sig tilbage og foretage sig en lang række ting – fra hjemmearbejde og online yoga timer til middag i en intim og hyggelig atmosfære.
continual. related to nature
Trendverdenen “continual. related to nature“ handler i høj grad om alternative materialer, der får boligen til at føles tæt på naturen. Grove materialer, farvede glasurer eller bevidst ufuldkommene overflader giver et råt udtryk samtidig med at være perfekt udformet. Paletten i dette tema spænder fra en stærk mos nuance over jordagtige brune og grå til vegetative grønne.
renewal. notion of redo
Trendverdenen “renewal. notion of redo“ er skabt omkring en stemning af at komme videre. Re-designe, opgradere og afprøve nye ideer. Med en DIY-attitude og en iscenesættelse af velkendte materialer på en måde, der ikke er set før, inviterer denne trendverden forbrugeren til at engagere sig i nye perspektiver.
Farvepaletten rummer mørk blodrød, strålende solskin, violet, pink, orange og en frisk alge blågrøn tone, skygrå og havblå. Nuancer, der alle giver forbrugeren lysten til at omfavne den positive forandring.