“Intet nyt – alt nyt”

Med det overordnede tema “Nothing New, Everything New”, lanceres Heimtextil trenden 21/22 og giver et overblik over de designoverskrifter, der skal arbejdes med i efteråret og vinteren næste år. Og uanset om man arbejder med tekstiler eller andre boligrelaterede trends, er der masser af inspiration at hente.

Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT er leadperson på Heimtextil trenden 21/22..

Heimtextil er flyttet til maj 2021 og Messe Frankfurts andre store messer, Ambiente og Christmasworld slås sammen og flyttes til april 2021. Det gør trenden om end endnu mere relevant, for nu handler det i høj grad for detailhandlerne om at kunne danne sig et overblik over markedet online, og uanset om man deltager på messerne eller ej, skal man have lagt retningslinjerne for sine indkøb fast.


Heimtextils Trend Council består af Anne Marie Commandeur fra stiljinstituut Amsterdam, Kate Franklin og Caroline Till fra London studio FranklinTill og danske Anja Bisgaard Gaede fra SPOTT trends & business, der denne gang styrer alle trendaktiviteterne.


“Nothing New, Everything New”
Igennem mange år har livsstilbranchen spurgt “Hvad er det nye i år?“. Nyheder og kulturel erosion er ”drivers”, når det kommer til livsstilsprodukter. Grunden til det blev lagt i det 20. århundrede, da shopping skiftede fra at være nødvendighedsdrevet til at være lystdrevet, og forbrugsprodukter blev ikke længere skabt til at holde livet igennem. Nu er tiden inde til en ny forståelse af det nye. Både forbrugerne og branchen forandrer eksisterende systemer, og der ses nye måder at arbejde på. Velkommen til “Nothing New, Everything New” – Intet nyt, alt nyt.


Krisen som en innovationsdriver
De første to årtier af dette årtusinde bragte flere udfordringer for branchen – ikke mindst den nuværende corona-pandemi. Men kriser er også drivkraften bag innovation. I tekstilindustrien er digitalisering og bæredygtighed i øjeblikket allestedsnærværende innovationsoverskrifter, og corona-pandemien sikrer, at begge overskrifter bliver endnu vigtigere i boligtekstilbranchen. Heimtextil Trends 21/22 giver et overblik over status quo i denne udvikling, bygget op omkring trendretningerne: "Repurpose", "Rewild", "Reinforce" og "Revive".

 
Heimtextil Trends 2021/2022 overblik:

 

Repurpose..

Repurpose
Repurpose er ikke en forbigående tendens. Det er snarere en måde at ændre produktudviklingsfortællingen i tekstilindustrien fra at skabe originale tekstiler til at kuratere eksisterende tekstiler, så de danner nye visuelle udtryk. I modsætning til den traditionelle designproces, der begynder med en idé, begynder Repurpose med at man overvejer, hvad der kan fremstilles af allerede eksisterende materialer. Men processen fra skabelse til kuratering giver det allerede eksisterende tekstiler et nyt formål og værner om det, der allerede er skabt. 

 

Rewild..

Rewild
Rewilding handler om at vende tilbage naturen, tilbage til den oprindelige vilde tilstand. Men tendensen Rewild bevæger sig ud over blot dét at vende tilbage til naturen. Det handler ikke om at gøre naturen autentisk, men i højere grad om at forstå naturens ægte visdom. I den urbane og postmoderne verden har generationerne stort set mistet forbindelsen til den omkringliggende økologi. Det har en betydelig indflydelse på, hvordan den enkelte bruger og forstår det økosystem, de lever i. Fra autentisk til ægte. Rewild handler om at genopdage naturens ressourcer, at anvende dem i en moderne kontekst og levere på bæredygtige eller endda regenerative løsninger. Rewild-tendensens visuelle udtryk fokuserer på retninger hentet fra naturens laboratorium; oprindelige, vilde og en enkel levevis.

Reinforce..

Reinforce
Et robust udtryk og en brutalistisk arkitektur er nøgleelementer i Reinforce-trenden. At styrke er at gøre noget stærkere. Lang levetid har en stor indflydelse på farver, materialer og design. Reinforce leger med en enkel og ligefrem skandinavisk stemning med et robust, ærligt og minimalistisk look. Fra kort levetid til lang levetid - Reinforce handler om materialernes visuelle og kompositoriske levetid. Der hentes inspiration i måden, skandinavisk design fusionerer designets holdbarhed med funktionaliteten, for netop den tilgang har over tid vist, at ved at tilføje de tunge og holdbare materialer, skabes en visuel modstandskraft.   

 

Revive..

Revive
Ungdommelig aktivisme afspejles i perspektivet, holdningen og adfærden i forhold til vores verden af "ting". Revive udforsker kreativiteten. Med et fokus på at opnå en større følelsesmæssig tilfredsstillelse igennem selve processen med at skabe snarere end via det resultat, der opnås. I Revive gælder der ingen regler for reparation, behandling, læring og eksperimentering. Fra resultat til proces handler Revive om at føle, fornemme og genskabe forbindelsen til de menneskelige kompetencer. Her genoplives og æres den immaterielle tilstand af flow, der opstår i selve skabelsesprocessen i modsætning til at fokusere på det endelige objekt. Reparationer, der tidligere var noget alle gjorde brug af, er nu en kreativ metode, og således fokuserer Revive-tendensen mere på proces, på den moderne reparation og på eksperimenterne.

Relateret indhold

18.06.2024Designbase.dk

København er en designmetropol

18.06.2024Designbase.dk

Bureaukratibyrden rammer de små

18.06.2024Designbase.dk

Spændende nyt koncept på imm Cologne

17.06.2024Designbase.dk

Formland Speak Up: Inspiration og vidensdeling

17.06.2024Designbase.dk

Et liv tæt på naturen

17.06.2024Vinding et co A/S

Sponseret

Hvem er Vinding Et Co?

14.06.2024Vinding et co A/S

Sponseret

Rød december hygge

14.06.2024Designbase.dk

3daysofdesign: Nye franske designere på ambassaden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

06.07.2024

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023