Agenten er en selvstændig nøglespiller

Handelsagenten er fortsat en væsentlig samarbejdspartner, når et marked skal opbygges. Også selvom mange producenter er begyndt at sælge deres varer direkte til forbrugere. Det skriver Sven Petersen fra Dansk Erhverv i SKOmagasinet

Foto: 123RF.com

”En handelsagent er ikke ansat, men arbejder selvstændigt med at skabe ordrer på vegne af en virksomhed – hovedmanden eller agenturgiveren som man også siger på dansk. Agenten sælger ikke i eget navn, men formidler salget og tjener provision. Ofte har agenten branchekendskab og oparbejdet langvarige kundeforhold, som agenturgiveren kan drage nytte af.” det forklarer Sven Petersen fra Dansk Erhverv i SKOmagasinet.

Såvel agenten som agenturgiver har krav på at få en kontrakt på samarbejdet. Da handelsagentloven beskytter agenten, kan man dog helt overordnet sige, at udarbejdelsen af en agentkontrakt primært er i agenturgivers interesse, da agenten i princippet kan lade sig nøje med en e-mail, der fastlægger:

  • Hvilket område (evt. hvilke kunder) og produkter agenturet dækker
  • Om der er tale om eneret
  • Hvordan provisionen beregnes og udbetales

Typisk vil det også være i agentens interesse, at der i en evt. kontrakt ikke tages stilling til lovvalg og værneting, da disse forhold som udgangspunkt følger agentens lands lov. Omvendt er det vigtigt for agenturgiveren, at få det nedskrevet, at lovvalget og værneting følger loven i agenturgiverens land, da udgangspunktet som nævnt er det modsatte, lyder det fra Sven Petersen, der videre slår fast i SKOmagasinet, at det kan betale sig at få juridisk bistand, fx via Dansk Erhverv, ved udformning af aftalen. Vores agentkontrakt er tilgængelig for alle medlemmer på dansk og engelsk på hjemmesiden. Husk at hakke af, om du er agent eller agenturgiver, da kontrakten findes i to versioner.

Agentaftalens ophør

”I de mere end 25 år jeg har beskæftiget mig med agentforhold, har jeg gennem årene kunnet konstatere, at agenten er i risiko for at blive sagt op, når salget går for godt eller for skidt. Derfor er det vigtigt, at agenten kender til de grundlæggende spilleregler ved opsigelse af agentforholdet. I modsætning til funktionærforhold skal en almindelig opsigelse, der følger opsigelsesvarslet, ikke begrundes,” siger Sven Petersen.

En af vigtigste regler er godtgørelsesreglen i agentlovens § 25, der giver agenten ret til at få en godtgørelse for den af agenten oparbejdede kundekreds i tilfælde af opsigelse. Det kan i nogle tilfælde udgøre et helt års provision.

Det gør dog en stor forskel, hvem der bringer samarbejdet til ophør:

Hvis agenten selv siger op:

Ingen ret til godtgørelse for kundekreds, medmindre opsigelsen skyldes agenturgiverens misligholdelse. Et eksempel kunne være nedsættelse af provisionssatsen uden agentens samtykke eller fjernelse af en stor kunde.

Opsigelsesvarsler skal overholdes (op til 6 mdr. efter 5 år)

Hvis agenturgiver opsiger:

  • Agenten kan have krav på godtgørelse, jf. § 25 i handelsagentloven, hvis:
  • Agenten har skaffet nye kunder eller øget samhandlen med gamle kunder væsentligt
  • Hovedmanden fortsat drager fordel af disse kunder efter ophør
  • Godtgørelsen kan ikke overstige ét års provision og beregnes som udgangspunkt ud fra provisionen fra de sidste 12 måneder. (beregnet som gennemsnit over de seneste fem år)

Vigtigt: Dokumentation er din bedste ven

Ved ophør bør agenten kunne dokumentere:

  • Hvilke kunder man har skaffet eller udviklet
  • Hvilket salg der er genereret
  • Hvad der stadig forventes at komme i pipeline

Det giver grundlag for at beregne både efterprovision og godtgørelse. Har man overtaget agenturet fra en tidligere agent, bør der udarbejdes et skema, der udviser, hvilke kunder man har overtaget og hvordan omsætningen har været med disse kunder.

5 gode råd til den professionelle handelsagent

  • Juridisk tjek af kontrakten
    Sørg for, at den er i overensstemmelse med lovgivningen – særligt omkring ophør og godtgørelse.
  • Få skriftlig bekræftelse på alt
    Ordreformidling, kundekontakt og markedsføring bør dokumenteres løbende.
  • Pas på konkurrenceklausuler
    De kan begrænse dig efter samarbejdets ophør – sørg for tidsbegrænsning og klarhed.
  • Tjek din provisionsopgørelse
    Hold løbende styr på hvad der er leveret og betalt af kunderne, hvad du derfor har krav på af provision– også ved ordrer efter kontraktens udløb.
  • Sørg for at lovvalg og værneting er på plads
    Da det som regel vil være agenten, der har et krav mod agenturgiveren i forbindelse med samarbejdets afslutning, er det en voldsom hurdle for agenten, hvis en sag skal føres i udlandet efter udenlandsk ret.

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.08.2025Formland

Sponseret

Bolig Mad Design-messen udvider med ny udgave i MCH Messecenter Herning

15.08.2025Designbase.dk

Plastindustrien om glippet plasttraktat: Vi har brug for globale løsninger

15.08.2025Designbase.dk

Teamtronic styrker sin europæiske position

14.08.2025Designbase.dk

Sommerens konkursfald dækker over stigende pres på erhvervslivet

13.08.2025Designbase.dk

AI stormer frem i erhvervslivet, mens nye regler træder i kraft

13.08.2025Designbase.dk

Eksporten til USA holder skindet på næsen

12.08.2025Designbase.dk

Investeringer i startups og innovatører

11.08.2025Designbase.dk

Få glæde af skattebesparelsen - men du skal slå til nu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023