Bahne Regina vinder Top Window Award

Hvem kan skabe den mest kreative og originale vinduesudstilling i design- og interieurbranchen? Sådan lyder oplægget til gia Top Window Award, og vinderen blev Bahne Regina, der har sat fokus på miljøet og bæredygtigheden i relation til butikkens produkter på en innovative måde.

Anna og Emilie fik frie hænder til at skabe det vindue, der vandt gia Top Window Award. ”Vi brainstormede og blev enige om rammerne, hvorefter de kunne udfolde deres kreativitet”, siger Majken Vigh-Larsen. Foto: Bahne.

Hver dag kan vi gøre det lidt bedre - Hver dag har vi mulighed for at vælge et lidt mere bæredygtig valg - En eftertænksomhed, der har fokus på miljøet - Nu bliver du sikkert overvældet af uoverskuelighed. For det er uoverskueligt - Men det er de små ting der tæller - Fyld vandflasken med koldt vand hjemmefra - Tag nettet med under armen når du handler - Vælg recycled produkter til hjemmet og støt de virksomheder, der ligesom dig, tænker sig en ekstra gang om - For hvis ikke du gør det. Hvem gør så?

Med det oplæg som udgangspunkt har dekorationsteamet hos Bahne Regina i Aarhus skabt en nytænkende, anderledes og visionær vinduesdekoration, der får beskueren til at tænke, og som på flot fin forbinder Bahne med en ny mere bæredygtig tankegang. Og netop det, er grunden til, at Bahne Regina i Aarhus har vundet gia Top Window Award for det flotteste, mest originale og kreative vindue i interiør- og livsstilsbranchen netop nu.

Foto: Bahne.

gia – IHA Global Innovation Awards program – er verdens førende Award-program indenfor detailhandel, og for at vinde Top Window Award ses der på originalitet og kreativitet (tema, koncept og special effects), varepræsentation, professionalisme, udførelse og tekniske aspekter (lys, fokus på detaljer m.m.)

”Alle produkterne i vinduet er skabt af genanvendeligt materiale eller opfordrer til en mere bæredygtig levestil”, forklarer Majken Vigh-Larsen fra Bahne Regina.

”Nettene er 100% økologiske og er dem, du tager med under armen i stedet for de miljøbelastende plastikposer i butikkerne. Skamlerne er skabt af 100% genbrugsplads. Det vil sige et eksisterende materiale, som i forvejen ligger og tynger miljøet. Dit og mit skrald, og puderne er skabt af restgarn og strikket i Danmark. Et lokalt og bæredygtigt valg. På den måde mindsker vi den transport varerne ellers må tage på tværs af kloden”.

Herudover opfordrer 24 Bottles vandflaskerne til at erstatte engangsplastikflasken. Hver gang du køber en drikkedunk fra 24 Bottles, er du med til at plante et træ. Og skyen i vinduet af evighedsblomster symboliserer de beslutninger, du kan tage, der er langtidsholdbare.

”Det er Moder Jords kreationer, som du og jeg skal tage varer på. Himlen, der fortsat kan regne, blomsterne, der kan gro og skoven, der bliver ved med at vokse og skabe liv”, forklarer Majken,og hun fortæller videre, at baggrunden for vinduet er Hays nye colour crates lavet af 100% genbrugsplast.

Foto: Bahne.

Bahnes visuelle identitet

Hos Bahne spiller butiksopbygningen og vinduesdekorationen, der som bekendt er forretningens ansigt udadtil, en vigtig rolle. Thomas Bengtsen, er manden, der bygger Bahne-identiteten op; den visuelle identitet, der er alfa og omega, og som de ansatte arbejder ud fra, og vinduet, der vandt Top Window Award er skabt af Anna og Emilie i samarbejde med Majken.

”Det har været en løbende proces. Vi tænkte visionen igennem, udvalgte produkter og ikke mindst det budskab, vi gerne ville kommunikere, og herefter fik pigerne faktisk frit spil og mulighed for at lege med pre-forgrunde, forgrunde og baggrunde”, fortæller Majken.

Farvebomberne på fortovet, der på flot vis leder beskueren til vinduet, er samtidig Bahnes signatur.

Temaet i vinduet skulle være relevant, men samtidig skulle det være kommercielt og dynamisk. Og det lykkedes.

Foto: Bahne.

Bahne-tankegangen

Majken er ikke i tvivl om, at det er Bahne-tankegangen, der gør, at de ansatte sprudler af kreativitet. ”På kædeniveau er holdningen, at man får lov til at prøve kræfter af, og at der er højt til loftet, hvilket bl.a. afspejler sig i vores elevers fagprøver”, siger hun.

Netop åbenhed og transparens er vigtigt for Bahne, supplerer CEO i Bahne, Benjamin Røpke. Eksempelvis får alle i butikken, elever og butikschefer en ugentlig mail med 5-6 nøgletal og kommentarer. ”Det skaber den tryghed, der skal til for at de kan performe og være kreative”, siger han.

Men han slår også fast, at Bahne er en kreativ og dynamisk virksomhed. ”Men vi er en virksomhed, der skal tjene penge, selv om der er plads til den enkelte”.

Bæredygtighed

Bæredygtighed betyder meget for Bahne, som det bliver fortalt i den vindende vinduesdekoration. Alle egne tekstiler er GOTS-certificerede og erudover forsøger man at arbejde så bæredygtigt som muligt.

”Men vi lader det op til forbrugeren at træffe valget. Vi gør, hvad vi kan, men vi er ikke religiøse omkring det”, lyder det fra Benjamin, der fastslår: ”Alle varer i Bahne, er varer, vi selv kan lide – bæredygtige eller ej. Men kan vi med vores vinduesudstilling skubbe lidt i den rigtige retning, er det kun godt”, slutter han.

Relateret indhold

24.05.2024Designbase.dk

Udfasning af 1.000-kronesedlen: Byttepengegrænsen er nu 750 kroner

24.05.2024Designbase.dk

CSRD træder i kraft: Her er hvad du skal vide

23.05.2024Designbase.dk

MCH fylder 70: Oplevelser for 45 millioner gæster siden 1954

20.05.2024Designbase.dk

Vidensdeling på Nordstil Forum

17.05.2024Designbase.dk

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Temu anklages for at manipulere kunderne

15.05.2024Designbase.dk

Drop udsagn som ”CO2-neutral”

13.05.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kande sender massiv støtte til Julemærkehjemmene

13.05.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023