Byg kunderelationer med liveshopping

Fænomenet liveshopping er eksploderet i indretningsverdenen under coronapandemien. Mange af de større detailhandlere køber multifunktionelle platforme til sine hjemmesider, men man kan også komme langt bare ved hjælp af de sociale medier.

Liveshopping er præcis det, det lyder som – en shoppingoplevelse, som streames i realtid til butikkens kunder og følgere enten på hjemmesiden eller på de sociale medier. Ofte, men ikke altid, er det også muligt for dem, der ser med, at klikke og købe de produkter, der vises. Under coronapandemien er fænomenet vokset eksplosivt i indretningsbranchen. For rene e-detailhandlere, der ikke har det personlige møde med deres kunder, har det været et essentielt værktøj i forhold til at opbygge relationer med kunder og følgere på de sociale medier. For detailhandlere med fysiske butikker, der har set kundetilstrømningen begrænset af infektionskontrolbegrænsninger, har det været en mulighed for at forbinde butiksoplevelsen, herunder dygtige butikssælgere, med e-handlen.  


Store detailhandlere samarbejder ofte med virksomheder, der leverer en multifunktionel teknisk platform og i nogle tilfælde endda står for afsendelsen af produkterne. Men liveshopping kan være lige så nyttigt for små, lokale handlende, fordi det er en mulighed for at bruge det, man allerede har - en god sælger og en personlig butik - til at nå ud på de sociale medier. Og det behøver ikke at være den store investering.  

Lav en plan for udsendelsen
"For eksempel kan du bruge Instagram og sende en meddelelse til dine følgere om, at du vil starte en live udsendelse med nye produkter, der er kommet ind i butikken. Herefter lader man en god sælger fortælle om produkterne, så det behøver ikke at være en kæmpe ting", siger Christian Bönnelyche, marketingchef hos Mavshack Zellma, der blandt andet producerer liveshopping for Fiskars Group.  
"Lad os sige, at du har 2.000 personer i din kundedatabase. Send en mail til dem hver tredje eller fjerde dag om, at nu har vi fået det eller det nye produkt. Det behøver ikke altid at handle om at sælge, selvom konverteringsfrekvensen kan være høj. Hvis butiksejeren er en stærk personlighed, så lad ham eller hende fortælle. Det skaber intimitet", fortsætter han. 


Mavshacks hovedprodukt koster 20.000 SEK om måneden uden bindingsperiode. Det omfatter blandt andet en chatfunktion og muligheden for at shoppe direkte under udsendelsen. Uanset om man samarbejder med en ekstern partner eller selv sender via egne kanaler, er det vigtigt, at man tænker over, hvad man vil gøre og sige. Hvordan skal udsendelsen begynde, og hvad skal der ske derefter? Christian råder til, at man klikker rundt og får en fornemmelse af, hvordan andre gør det og tænker over, hvad der vil fungere for ens egen butik.  


"Folk har en tendens til at hænge sig i, hvor mange mennesker, der ser den første udsendelse. Men den første udsendelse er virkelig kun interessant, fordi du selv lærer ting. Det er det, du skaber i løbet af de første ti forsendelser, der tæller, når det handler om at opbygge et forhold til kunderne, uden at de er i butikken. Du kan sælge under forsendelsen, men hvis denne mulighed ikke findes, kan du opfordre kunderne til at komme ned i butikken eller ringe og ad den vej lægge en ordre og få tilsendt varen. Det behøver ikke at være så kompliceret", siger han.  

Live-fornemmelsen er vigtig 
Det er vigtigt, at liveshopping fremstår ”live”. Seernes følelse af at være med, og at det, der sker, sker lige nu, er essensen i liveshopping. Derfor er chat-funktionen vigtigt. Hvis der ikke er spørgsmål i chatten, kan det være godt at have allieret sig med en kollega, som skriver nogle spørgsmål for at bryde isen. På mange platforme kan liveshopping-udsendelser gemmes og ses bagefter. I de tilfælde er det en fordel, hvis nogle tilbud er gyldige i en periode efter forsendelsen.  


"I stedet for altid at arbejde med rabatter, der sænker marginerne, kan du arbejde med udvalgte produkter. Du kan også have et tilbud, der på en eller anden måde viser omtanke. Man skal bare prøve sig frem. Er det muligt at få feedback fra kunderne om, hvad der var godt? Er der tips til den næste udsendelse? En sådan dialog med kunderne har en stor værdi i sig selv".  
Christian anbefaler også at have en form for nedtælling til udsendelsen for at få så mange deltagere som muligt med, og så skal man ikke tage det så hårdt, hvis noget går galt.  


"Planlæg ti udsendelser ad gangen - ikke bare én. Og husk, at det er godt at lave nogle fejl i begyndelsen, for her ser kun få mennesker med. Og tag det ikke så tungt, hvis noget går galt. For den unge realtidsgeneration er der ikke noget mærkeligt i, at noget ikke går helt som det skal, eller man snubler lidt i det. Det er de vant til. Det, der sker, sker. Nogle gange bliver det mindre godt, andre gange bliver det bare magisk, og det er hele charmen ved liveshopping", slutter Christian.

Gode tips

Liveshopping – det skal du huske 
• Planlæg udsendelsen. Hvad skal der ske? 
• Tænk over, hvem der skal stå foran kameraet. Energi er vigtigt!
• Tænk over akustikken i lokalet. Lydkvaliteten skal være god.
• Tæl ned til udsendelsen på de sociale medier for at engagere dine følgere.

Relateret indhold

22.05.2024Designbase.dk

FDB Møbler under svanens vinger

21.05.2024Designbase.dk

Frontrunners i den cirkulære omstilling

15.05.2024Designbase.dk

Drop udsagn som ”CO2-neutral”

13.05.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kande sender massiv støtte til Julemærkehjemmene

13.05.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

09.05.2024Designbase.dk

Søg kapital til din virksomhed

09.05.2024Designbase.dk

Decoding Global Talent: Udenlandsk arbejdskraft vil gerne Danmark

08.05.2024Designbase.dk

Affaldssortering: Hvem har ansvaret i butikken

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023