Den franske hane har galet i tre årtier
Den galliske hane har altid været en stolt en af slagsen, og derfor galer den ekstra klangfuldt i anledning af, at brandet Fil de Fer fejrer sit 30-års jubilæum
Jens Liisberg i Fil de Fer, der nu kan fejre sit 30 års jubilæum med franske antiviteter og kuriositeter. Foto: Fil de Fer
Den galliske hane har altid været en stolt en af slagsen, og derfor galer den ekstra klangfuldt i anledning af, at brandet Fil de Fer fejrer sit 30-års jubilæum som kurator af franske antikviteter, anderledes kuriositeter og ting fra et land med helt andre indretningstraditioner end de danske. En kombination, der skulle vise sig at være en ganske god fortælling omend med dansk accent!
At en passion for det franske sprog, kultur og mad skulle gøre Fil de Fer i Store Kongensgade i København til Søs og Jens Liisbergs levevej var lidt af en tilfældighed. Og så alligevel ikke, da begge deler en interesse for fransk livsstil og indretning, som er synonym med Fil de Fer.
Der hersker en ganske speciel stil og stemning over Fil de Fer, både når det kommer til møbler og tilbehør, men også i fortolkningen af dem. For at gøre oplevelsen af butikken så magisk og eventyrlig som muligt, føres de besøgende gennem en form for ”labyrint”, hvor møbler og fine opstillinger gør det ud for vægge og gange.
Fil de Fer repræsenterer møbler fra hele Frankrig, da der er store forskelle på, om for eksempel koppen er fremstillet i regionen med mælk og calvados eller i regionen, hvor solen skinner. I mejeriregionen Normandiet drikkes kaffen af en mazagran – en høj kop på fod med plads til mælk, og vendes koppen, kan dens hule fod fyldes med calvados. Modsat den lille espressokop fra Provence, der ikke efterlader plads til andet end en stærk espresso.
Parlez-vous anglais?
I tre årtier har ånden og stilen i Fil de Fer udviklet og tilpasset sig skiftende tendenser og publikum. At brandet har udviklet sig fra udelukkende at have serviceret danske kunder til i dag at være et internationalt knudepunkt for fransk møbelkunst, kan Søs og Jens Liisberg takke deres samarbejdspartner i New York for.
Ved at blive en integreret del denne amerikanske onlineplatform er Fil de Fer blevet en international spiller, der sælger møbler og tilbehør til alverdens feinschmeckere, indretningsarkitekter og scenografer. Det betyder, at et langbord i dag transporteres lige så vel til Tyskland som til Thy, at et Louis Philippe spejl ganske ofte vender retur til et parisisk hjem, og at Fil de Fer er blevet australiernes nye darling.
