Den nye luksus er at have det godt

Nordic Space var temaet på Formex i januar. Den næste Formex i august er inspireret af samme tema, men der er en stor forskel – I stedet for at kigge udad, handler ”space” denne gang om at kigge indad. “Vi præsenterer sæsonens hovedtema for interiør og design såvel som tre øvrige trends", siger Christina Olsson, Project Area Manager på Formex.

Trendanalysen er skabt af Formex i samarbejde med Swedish Fashion Council, og temaet til dette efterårs Formex, Nordic Space, er velkendt, fordi det også var temaet i foråret. ”Dengang kiggede vi udad, nu kigger vi indad, når vi taler om ”space”. I en usikker verden søger vi det behagelige – en hyggelig, sikker havn”, siger Christina Olsson.

Sofia-Li Molin, Creative Director og Head of Forecast i Swedish Fashion Council, beskriver, hvordan Nordic Space tager form:

“Ekstreme volumener vender atter tilbage til boligerne. De er hyggelige, bløde, omfavnende, befriende og behagelige. Det indre rum har en ophøjet status. Vi vil være glade, og det afspejles i designet. I disse turbulente tider, søger vi sikre løsninger og kerneværdier".

Nye produkt- og materialeinnovationer gør det muligt for os at udfordre køb-og-smid-væk mentaliteten. Vi finder tilbage til en mere bæredygtig livsstil, og det ses i vores daglige rutiner – vi bruger vores tid på slow cooking, alternative proteiner, sprouting med videre.

Paletten er inspireret af den nøgne hud, mudder, mint- og bær toner. Skinnende high-tec overflader møder det naturlige, tidløse materialer som uld, træ, terrakotta og læder ses.

Udtrykket er behageligt generøst og omfavner den nye luksus – at have det godt.

Tre Nordic Space trends:

Body Comfort, der fokuserer på den menneskelige anatomi og voluminøse proportioner.

Nøgleordene er: Hygge (at nyde og tilbringe tid sammen), generøsitet, fysisk samvær.

Raw Luxury, med okkult symbolisme og håndværk fra en anden verden.

Nøgleordene er: Dramatik, mystik, sensualitet.

Creativity, med designhybrider, hvor kreativiten mikses med produkterne.

Nøgleordene er: Hightech, skaberkraft, ekspressionisme

Sofia-Li Molin fra Swedish Fashion Council fortæller her, hvordan hun finder frem til trenden, og hvordan de inspirerer.

Hvordan identificerer du de designtrends, vi vil følge de kommende måneder?

“Vi er et stort team med et bredt, globalt netværk. Det er vigtigt, at vi samler masser af inspiration, rejser og er nysgerrige omkring mennesker og branchen, at vi læser rapporter og artikler og ser, hvad der sker på de sociale medier. Med erfaringen kommer filteret – at vide, hvad der virkelig er interessant".

Hvordan påvirkes vi af trends, og hvordan påvirker vi dem?

“I de senere år er det blevet meget klart, at nogle trends opstår af vores direkte behov og ikke bare som nye, smarte produkter, som en designafdeling har besluttet at lancere. Et enkelt menneske kan sjældent influere en trend, vi er alle i høj grad medkreatører, og ofte har vi taget vores designvalg, allerede inden vi træder ind i butikken. Udfordringen er at møde disse ønsker: Det kræver en fantastisk viden om trends og den underliggende opførsel”.

Hvad betyder trends for dig personligt?

“Når jeg nu får lov til at arbejde med inspiration og se fascinerende produkter hele dagen – hver dag, har jeg ikke behov for at forbruge så meget. Jeg ville blive skør, hvis jeg følte, jeg skulle købe alt. Men selvfølgelig opdaterer jeg min stil, og ikke mindst min livsstiI; hvordan jeg køber ind, laver mad eller træner”.  

Relateret indhold

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023